Företag i fokus:

DEBATT: Kunskapsbrist när elever förlitar sig på teknologin

Skriva typing dator

Foto: Pixnio

När jag nyligen skulle anteckna ett ord på ett papper blev jag osäker över stavelsen och var tvungen att googla upp det. Då slog det mig, jag har allt för länge arbetat med att skriva på datorn och förlitat mig på T9, den implementerande automatiska textkorrigeringen.

Jag ställer mig själv frågan; Hur utvecklar jag mina egna kunskapar som lärare i det svenska språket på allra bästa sätt. Och jag har kommit till slutsatsen att jag behöver återgå till den gamla skolan med klassiska redskap som verktyg. Papper, penna och suddgummi.

Men jag är inte ensam om att ha förlitat mig på teknologins makt. Allt fler elever i Sverige utesluter de klassiga redskapen och förlitar sig på teknologin. Det är vårt ansvar att bevara hederliga papper och penna som en viktig inlärning.

Enligt den svenska läroplanen ska elever kunna använda digitala verktyg för kunskapssökande, informationsbearbetning, skapande, kommunikation samt lärande. Detta anser jag har föranlett till att elever nyttjar de digitala verktygen i klassrummen och på så vis förlitar sig, precis som jag, på den moderna teknologin. Förtroendet i stavelsen har överlämnats till teknologin där felstavningar korrigeras genom ett snabbt klick. Eleven besvärar sig inte för att se vad som felstavats, därmed uteblir en viktig kunskapsinlärning som läraren och eleven missar.

Jag menar inte att de digitala verktygen, som är ett fantastiskt redskap för utbildning på många plan, bör uteslutas. Däremot bedömer jag att eleverna behöver återgå, i vissa lektioner, till de klassiska redskapen där de skriver varje bokstav, ord och mening förhand. Genom att göra detta lär sig eleverna att se sina misstag och inte enbart genom en röd understrykning på datorn.

I en värld där teknologin tar över alltmer anser jag att Skolverket bör måna om de klassiska verktygen – papper, penna och suddgummi.

Paula Kass Elias,
lärarstudent

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors