Företag i fokus:

DEBATT: Kunskapsbrist när elever förlitar sig på teknologin

Skriva typing dator

Foto: Pixnio

När jag nyligen skulle anteckna ett ord på ett papper blev jag osäker över stavelsen och var tvungen att googla upp det. Då slog det mig, jag har allt för länge arbetat med att skriva på datorn och förlitat mig på T9, den implementerande automatiska textkorrigeringen.

Jag ställer mig själv frågan; Hur utvecklar jag mina egna kunskapar som lärare i det svenska språket på allra bästa sätt. Och jag har kommit till slutsatsen att jag behöver återgå till den gamla skolan med klassiska redskap som verktyg. Papper, penna och suddgummi.

Men jag är inte ensam om att ha förlitat mig på teknologins makt. Allt fler elever i Sverige utesluter de klassiga redskapen och förlitar sig på teknologin. Det är vårt ansvar att bevara hederliga papper och penna som en viktig inlärning.

Enligt den svenska läroplanen ska elever kunna använda digitala verktyg för kunskapssökande, informationsbearbetning, skapande, kommunikation samt lärande. Detta anser jag har föranlett till att elever nyttjar de digitala verktygen i klassrummen och på så vis förlitar sig, precis som jag, på den moderna teknologin. Förtroendet i stavelsen har överlämnats till teknologin där felstavningar korrigeras genom ett snabbt klick. Eleven besvärar sig inte för att se vad som felstavats, därmed uteblir en viktig kunskapsinlärning som läraren och eleven missar.

Jag menar inte att de digitala verktygen, som är ett fantastiskt redskap för utbildning på många plan, bör uteslutas. Däremot bedömer jag att eleverna behöver återgå, i vissa lektioner, till de klassiska redskapen där de skriver varje bokstav, ord och mening förhand. Genom att göra detta lär sig eleverna att se sina misstag och inte enbart genom en röd understrykning på datorn.

I en värld där teknologin tar över alltmer anser jag att Skolverket bör måna om de klassiska verktygen – papper, penna och suddgummi.

Paula Kass Elias,
lärarstudent

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors