Företag i fokus:

Telge aktörer går ihop i klimatsmart agenda

2022_06_Telge-Sodertalje

Arkivbild

Telge Återvinning, Telge Bostäder och Telge Fastigheter har i år gått ihop för att göra en insamling av kläder som medborgarna inte vill ha kvar eller behöver.

Insamlingen sker i Telges huvudkontor med start från 1a november och insamlingen ska ske inför Green Week som infaller under vecka 47.

Detta är den klimatsmarta versionen av vad vi alla känner till som Black week. Då förmodligen årets största reor är.

I år kommer en cirkulär pop-up store öppna i SEB:s gamla lokaler på Storgatan 11, med konceptet Nytt e Bytt och Bytt e Nytt. Alla i Södertälje, men även utanför som har vägarna förbi uppmanas att gå in i sina garderober, gå igenom sina kläder och ta fram de plagg som inte kommer att vara behövliga. Såklart, ska de vara hela och rena. De tar emot kläder i alla storlekar. Bytt blir nytt till någon annan. Lägg kläderna i en påse och ta med till Telges huvudkontor på Storgatan 42.

Den 25-26 november blir det kampanj i stan med klädbyten i SEB:s gamla lokal på Storgatan 11. Den 26-27 november på Tveta och Returen kommer aktiviteter att hållas. Den 26 november kan man byta prylar och julkulor i Returen och den 27 november hålls samma arrangemang på Tveta.

Det bästa är att det du tar med är det enda du behöver, plånboken och cashen kan stanna i hemmet, men säg inte det till inbrottstjuven.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 5 november 2022 09:07

46-åring dömd till fängelse för guldsmedsbedrägeri

Gold-Cc

Foto: Cc

Efter en polisinsats mot en guldsmedsbutik i Södertälje döms butiksägarens son till nästan 3 års fängelse för grovt bedrägeri och andra brott.

I januari 2020 slog polisen till mot en guldsmedsbutik i Lunagallerian efter att flera kunder anmält att de inte fått tillbaka sina smycken efter reparation. Under utredningen anhölls och häktades butiksinnehavarens son, och en husrannsakan genomfördes i butiken. Trots att vissa smycken hittades på platsen och andra i olika pantbanker, förblev de flesta smycken försvunna.

Åtalet omfattade över 100 åtalspunkter mot sonen, en 46-årig man, och två ytterligare män och inkluderar flera anklagelser.

Ägarsonen, som hade hand om smyckena i affären, döms i tingsrätten till 2 år och 7 månaders fängelse för grovt bedrägeri, grov förskingring och grovt bokföringsbrott. En 50-årig man från Huddinge döms till villkorlig dom för 12 fall av häleri i samband med pantsättning av stulet guld. Den tredje tilltalade, en man från Danderyd, frias då det inte kunde bevisas att han varit medveten om att smyckena varit åtkomna genom brott.

Domen mot sonen i ägarfamiljen, som föll på onsdagen, förpliktar honom att betala ett skadestånd på närmare 1 miljon kronor till de drabbade kunderna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 22:07

SENASTE NYTT: Regionen river avtalet med mottagningen

IMG_8057-scaled

Foto: Alexander Isa

Avtalet med öronmottagningen i Södertälje sägs upp med omedelbar verkan. Det meddelade Region Stockholm under onsdagen efter särskild granskning under 2023.

Avtalsutskottet i Region Stockholm meddelade idag, den 17 januari, ett viktigt beslut om uppsägning av avtal enligt LOV med två specialiserade vårdgivare. Beslutet, som träder i kraft omedelbart, påverkar Eliva Clinic AB, en leverantör av specialiserad gynekologisk vård, och Öroncenter Södertälje, som erbjuder tjänster inom öron-näsa-halssjukvård sedan 2013.

Uppsägningen av Öroncenter i Södertälje beror på hälso- och sjukvårdsförvaltningens minskade förtroende för vårdgivarens förmåga att uppfylla kraven i vårdavtalet. Patienterna från Öroncenter hänvisas nu till andra öron-näsa-halsmottagningar inom regionen, där det finns tillräcklig kapacitet att ta emot dem.

Öron- näs- och halsmottagningen i Södertälje förlorar avtalet med Region Stockholm. Foto: Alexander Isa

Även Eliva Clinic AB, som utför aborter och IVF-behandlingar, sägs upp med omedlbar verkan efter en granskning som avslöjade återkommande brister i vårdkvalitet och patientsäkerhet, samt felaktig fakturering.

För att stödja patienter som påverkas av uppsägningen, kommer en telefonlinje att upprättas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen tillsammans med Karolinska universitetssjukhuset.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 17:58
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors