Företag i fokus:

Telge aktörer går ihop i klimatsmart agenda

2022_06_Telge-Sodertalje

Arkivbild

Telge Återvinning, Telge Bostäder och Telge Fastigheter har i år gått ihop för att göra en insamling av kläder som medborgarna inte vill ha kvar eller behöver.

Insamlingen sker i Telges huvudkontor med start från 1a november och insamlingen ska ske inför Green Week som infaller under vecka 47.

Detta är den klimatsmarta versionen av vad vi alla känner till som Black week. Då förmodligen årets största reor är.

I år kommer en cirkulär pop-up store öppna i SEB:s gamla lokaler på Storgatan 11, med konceptet Nytt e Bytt och Bytt e Nytt. Alla i Södertälje, men även utanför som har vägarna förbi uppmanas att gå in i sina garderober, gå igenom sina kläder och ta fram de plagg som inte kommer att vara behövliga. Såklart, ska de vara hela och rena. De tar emot kläder i alla storlekar. Bytt blir nytt till någon annan. Lägg kläderna i en påse och ta med till Telges huvudkontor på Storgatan 42.

Den 25-26 november blir det kampanj i stan med klädbyten i SEB:s gamla lokal på Storgatan 11. Den 26-27 november på Tveta och Returen kommer aktiviteter att hållas. Den 26 november kan man byta prylar och julkulor i Returen och den 27 november hålls samma arrangemang på Tveta.

Det bästa är att det du tar med är det enda du behöver, plånboken och cashen kan stanna i hemmet, men säg inte det till inbrottstjuven.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 5 november 2022 09:07

Vägen vid Östertälje stängs av för all trafik

vag-avstangd-ostertale-webb-1200-1

Bild: Södertälje kommun

En vägsträcka i Östertälje kommer att stängas av för all trafik under natten mellan den 18 och 19 januari, det meddelar Södetälje kommun.

Trafikanter som använder Nynäsvägen vid Östertälje bör planera sina resor noggrant den kommande natten. En del av denna viktiga trafikled kommer att vara helt avstängd för trafik från klockan 23.30 ikväll, den 18 januari, fram till fredagsmorgoen klockan 05.30. Avstängningen berör sträckan mellan Gärtunavägen och Glasbergavägen.

Denna åtgärd har vidtagits för att minimera påverkan på trafiken under arbetet med en viktig infrastrukturell uppgift – en omlastning av en transformator. Genom att utföra arbetet nattetid minskas trafikstörningarna avsevärt.

För att underlätta för trafikanter kommer det att finnas tydlig skyltning för omledning under avstängningstiden. Myndigheterna uppmanar alla trafikanter att följa dessa anvisningar för att säkerställa en smidig trafikflöde och för att upprätthålla säkerheten för såväl trafikanter som arbetarna på plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 16:47
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 16:47

Polis ryckte ut till bostadshus – Två misstänkta för inbrott

2022_02_polis

Arkivbild

Ett inbrott inträffade i ett flerbostadshus i centrala Södertälje, vilket resulterade i att två personer, en man och en kvinna, nu är misstänkta för stöld och brott mot knivlagen.

På torsdagskvällen, klockan 22.32, tillkallades polisen till Nedre Torekällgatan i Södertälje av ett källarinbrott. Boende i området vittnade om en misstänksam situation som ledde till ingripande.

Enligt uppgifter sågs en okänd person ta sig ner i en av fastigheternas källare. Efter att ha hört misstänkt skrammel från källaren, kontaktade de boende omedelbart polisen som snabbt ryckte ut till adressen.

Vid polisens ankomst till platsen påträffades en man i 50-årsåldern och en kvinna i 35-årsåldern i källaren. Dessa två personer, som inte hade någon legitim anledning att befinna sig i fastighetens källare, blev snabbt misstänkta för inbrott.

Utöver misstankarna om stöld, är de båda nu även misstänkta för brott mot knivlagen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 14:36
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 14:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors