Företag i fokus:

Vem tycker du förtjänar att nomineras till utmärkelsen?

8db81f9015615dbf51908f4f8276-1448915.jpg!d

Bild: PxHere.

Känner du någon som du tycker står upp för människors lika värde.

Nu kan du nominera en person som aktivt bidrar till att minska motsättningar mellan människor från olika kulturer och för medmänsklighet i samhället.

Syftet med den årliga utdelningen av 5i12-priset, som Södertälje varit en del av sedan 1993, är att står upp för människors lika värde. Rörelsen har sina rötter från våldsamheter mellan ortsbor och flyktingar i Härnösand på 1980-talet där personer miste sina liv.

Södertälje Simsällskap, vinnare 2021. Foto: Södertälje kommun.

För att stå upp mot främlingsfientlighet och rasism och för människors lika värde delas det årliga 5i12-priset ut till en person som utfört betydande insatser.

”Mycket av den dagliga diskrimineringen som sker i arbetslivet, bostadskön, banken eller i politiken är ”omedveten” och bottnar i de fördomar som vi alla har och som vi måste bli mer medvetna om. Därför måste både beteenden och attityder förändras. Det gäller inte minst politiker, företagsledare och andra personer i ledande ställning med stort inflytande.”, skriver 5i12-rörelsen på sin hemsida, vars namn står för klockslaget 5 i 12, ”Det är snart midnatt och hög tid att göra något innan det är för sent”.

Anmälan stänger klockan kl. 24.00 måndagen den 21 november 2022. Därefter utser juryn finalister och korar en ensam vinnare som presenteras måndagen den 5 december.

Tidigare pristagre

2021: Södertälje Simsällskap
2020: Läxhjälpen 
2019: FUB Södertälje/Nykvarn
2018: KRIS
2017: RFSL Södertälje
2016: Kyrkorna i Södertälje
2015: Läsa för integration
2014: Tillsammans för Södertälje
2013: El Sistema

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 5 november 2022 23:50

En person förd till sjukhus efter mordförsök – En gripen

121

Foto: Shamash Oyal

En pågående polisinsats har rapporterats i Södertälje, där både polis och ambulanspersonal har kallats till platsen.

I Södertälje centralstation pågår en polisinsats som involverar flera polispatruller samt ambulans. Ett stort område har spärrats av.

Larmet inkom till polisen klockan 18:30. Enligt polisens uppgifter har en person transporterats till sjukhus, men det finns i nuläget inga uppgifter om personens tillstånd.

Parken intill centralstationen har spärrat av.
Foto: Shamash Oyal

– Vi har en insats i Södertälje och en person har förts till sjukhus. En person är gripen misstänkt för mordförsök, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt rör det sig om en knivskärning och inträffat vid centralstationen.

Texten uppdateras:

TIPSA OSS: Vet du mer? Kontakta oss här

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 mars 2024 19:05
Senast uppdaterad: 4 mars 2024 18:57

SSK vidare till slutkval mot SDHL-motstånd

Play off 2 SSK DAM - Färjestad

SSK brottade till slut ner Färjestad, efter att ha vunnit ett sanslöst övertidsdrama under lördagen så kunde laget säkra ett avancemang under söndagen via en 3-1 seger Foto: Patric Gill

Efter en riktig holmgång i lördagens andra Play off möte till SDHL, den första av två i Scaniarinken mellan SSK och Färjestad så kunde SSK till slut efter att ha avgjort i den tredje förlängningsperioden ta det till en tredje och avgörande match.

Stor eloge till tjejerna som laddar om, säger Damlagets tränare Robert Johansson efter att man vunnit den avgörande matchen i Play off 2.

SSK kom idag ut till den tredje och avgörande matchen mot Färjestad med en väldigt tuff match från lördagen i benen. Att det var trötta spelare i bägge lagen som äntrade isen i Scaniarinken syntes tydligt i inledningen.

SSK kom ändå ut och stod upp på ett helt annat sätt mot Karlstadslaget jämfört med lördagsmatchen. Robert Johansson hade klart för sig vad som behövdes förbättras i spelet för att inte falla tillbaka i samma matchbild som då.

-Att vi vann igår är en styrka i sig men vi stod på huvudet hela laget kan man säga. Vi snackade om vad vi behöver göra idag. Att vi behövde komma upp på deras backar lite hårdare för att ha chans att vinna tillbaka puck.

-Väl där att lätta med nån, lätta på trycket, lägga pucken djupt bakom deras backar och lägga puckar på mål. Jag tycker vi gör det, vårt 1-1 mål är ett typexempel på det, åker över röd och lägger den på mål och det blir mål.

Ni hanterar Färjestad bättre idag. Löser problemen ni ställs inför på ett mycket bättre sätt.

-Jag tycker vi spelar mycket bättre hockey idag än igår. Stor eloge till tjejerna som laddar om och checkar in på det som vi snackat om på matchmötet innan.

Det var ett par tillfälle där ni slog svåra pass i defensiv zon, det kunde ha straffat sig.

-Vi faller tillbaka lite i ovanor att vi ska försöka hitta mitten, det har vi aldrig pratat om överhuvudtaget. Det blev mindre och mindre av det idag, vi åkte mer skridskor, flyttade puck bättre.

-Vi tar pucken framåt och vänder inte tillbaka utan fortsätter konsekvent med ett rakare spel. Har vi ingen adress så lägger vi ut och försöker ta tillbaka pucken igen. Det ska backarna ha en eloge för, att de följer gameplan, forwardsen också som åker på yta och försöker knipa de puckarna som vi lägger där.

”Lollo” Berndtsson, en fantom i SSK:s mål Foto: Patric Gill

Det är ingen överdrift att målvaktspelet har varit en direkt avgörande faktor i Play off matcherna mellan klassikerklubbarna Södertälje SK och Färjestads BK.

Lovisa Berndtsson i SSK:s damlag har fått stora rubriker på sistone, med all rätt. I lördagens match stoppade hon ”80” puckar !! från att gå i mål.

Förmodligen en av de svettigaste matcherna någonsin i Lollos karriär.

-Jo men, det kan jag nog säga att det var. Framför allt den svettigaste där man kommer ut med en vinst, håller Berndtsson med om.

Det kändes som att ni fick det mentala övertaget efter ert avgörande i ”sjätte” perioden?

-De var rätt knäckta igår efter matchen kunde vi se. Då sa vi att vi skulle ta till vara på det mentala övertaget och den energin vi kunde ta med oss från matchen. Båda lagen var ju trötta idag så vi gick in med inställningen att spela smart och säkert. Det tycker jag vi gjorde mycket bättre idag än igår.

Ett enormt målvaktsspel var en nyckel såklart till seger för SSK men helheten var också betydligt bättre än senast.

-Mycket mer skott från utsidan idag som blev lättare för mig än igår. Jag är jätteimponerad av hur vi hanterar den här matchen. Speciellt med tanke på tröttheten från igår.

Ni skapade mer offensivt också.

-Jag tycker det också. Det kändes som att när det stod 1-1 i tredje att inget lag vågade gå för det, så när vi fick in 2-1 pucken kändes det jäkligt bra. Efter det stängde vi ner dem och spelade stabilt.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 mars 2024 18:15
Senast uppdaterad: 3 mars 2024 18:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors