Företag i fokus:

Därför avsattes Winerdal – ”Flertalet politiker visste”

F3AA4194-4128-4ED5-83A9-226A6CC102BD

KDs ordförande, Robert Halef, och fd gruppledaren, David Winerdal. Foto: Södertälje kommun.

För exakt en vecka sedan under kommunfullmäktig skulle det nya styret, Södertäljealliansen, röstas fram i ett historiskt maktskifte.

Men det som skedde under mötet kom att väcka stor uppmärksamhet – både lokalt och på riksnivå.

Winerdal, som fått kritik från styrelsen om ”opassande beteende mot kvinnliga kollegor”, valde bara dagar innan kommunfullmäktige att polisanmäla kollegan och KDs ordförande, Robert Halef.

– Winerdal är en mästare på att förvränga sanningen. Jag har aldrig hotat David Winerdal, detta kan Krisdemokraternas distriktsombudsmannen styrka vid behov. Jag bad distriktet att närvara och de svarade med att skicka Elverö, för att jag vet att Winerdal inte är trovärdig, säger Kristdemokraternas ordförande Robert Halef, till Telgenytt.

Efter anmälan mot Robert Halef spreds rykten om kuppförsök och anklagelser om hot, något som Halef starkt tar avstånd från och menar att det enbart är lögner från politiska motståndare.

Startskottet till upprinnelsen var att partiet fick kännedom om ett dokument som kom från Winerdals två medarbetare. I dokumentet framförde två kvinnliga partikollegor anklagelser mot den tidigare gruppledaren.

Halef, som är budbäraren i egenskap av ordförande för Kristdemokraterna lokalt, berättar att ärendet om kvinnornas anklagelser, mot Winerdal, gick upp till styrelsen där det hanterades som en personalfråga. Detta skedde efter samråd med distrikt- och riksorganisationen.

– Jag träffade vice ordförande och kassören, Martin Ahlman(presidiet), och samtliga i styrelsen var eniga om att David inte längre hade förtroendet att leda partiet, säger Robert Halef.

I ett styrelsemöte den 15 september meddelades Winerdal om beslutet – samtliga uppdrag fråntogs och han avsattes som partiets gruppledare. Enligt Winerdal ska han under hot ha tvingats att underteckna handlingarna som avsade honom alla politiska uppdrag och att det kom som en chock i samband med styrelsemötet den 15 september.

Vanligtvis medverkar Winerdal inte i styrelsemöten, men enligt David Winerdal gick han på styrlesemötet för att diskutera valvinsten. Men i ett sms till Winerdal, från Robert Halef, framgår en helt annan utsaga.

Sms-konversationen mellan KDs ordförande Robert Halef och tidigare gruppledaren, David Winerdal.

Efter mötet den 15 september ska Halef, enligt Winerdal, under hot tvingat honom att avsäga alla uppdrag och därmed blivit kuppad och petad.

Enligt Halef är anklagelserna helt påhittade och baseras på falska grunder.

– Jag känner David sedan 10 år tillbaka och vet att han kan ändra sig från dag till dag. Då frågan kan skada hela partiets varumärke, och att personer kan beröras illa, involverades hela distrikt- och riksorganisationen i ärendet. Vi i styrelsen har följt alla rekommendationer som riksorganisationen bett oss att göra med hänsyn till berörda parter.

Av den anledningen skickade KD på risknivå distriksombudsmannen för att närvara vid mötet med David Winerdal. Påskrift, av samtliga förtroendeuppdrag som Winerdal hade, skedde den 17 september, enligt dokumenten som Telgenytt tagit del av – två dagar efter beslutet om att avsätta Winerdal.

Men ombudsmannen var även närvarande när David Winerdal avsattes under styrelsemötet den 15 september och ersattes med Anna Syrjänen – samma dag som Halef påstås under hot tvingat Winerdal att underteckna avtalen.

Enligt uppgifter som kommit fram var du och Winerdal ensamma i diskussionerna. Menar du att ni var fler som närvarande?

– Ja, det stämmer. Det var jag, Winerdal och ombudsmannen. Hela styrelsen vet om det här och satt i rummet mitt emot. Jag avslutade med att säga att han (David Winerdal) inte ska förhasta sig och att han sover på saken och hör av sig när han är redo, säger Halef.

Enligt uppgifter skrev David Winerdal under dokumenten under hot den 15 september. I dokument som Telgenytt tagit del av framgår det att dokumenten signerades två dagar senare.

Dokument underskrivet den 17 september.

Efter det mötet den 15 september skickades ett pressmeddelande där partiet förklarade att Winerdal avsattes och ersattes med Anna Syrjänen.

– Den första jag informerade om beslutet var Boel Godner (S).

Varför kom beslutet så tätt inpå efter valet?

– De kvinnliga medarbetarna till David äger frågan. Styrelsen hanterade frågan efter att kvinnorna valde att träda fram och låta styrelsen hantera ärendet.

Nästkommande dag kontaktades Boel Godner av KD, Syrjänen och Halef, för att diskutera pågående förhandlingar om den politiska situationen.

– Vi informerade bland annat att David fråntogs rollen som gruppledare på grund av en personlig fråga som har med hans ledarskap att göra, och att det absolut inte har med tidigare uttalande i medier.

Därefter diskuterades en lägesbeskrivning kring en ny majoritetsbildning om kommande mandatperiod och dagen därpå hade KD möte med Moderaterna och Alexander Rosenberg. Godner ska även fått information om att Anna Syrjänen, efter ett styrelsebeslut, var den person som kommer att vara gruppledare och kommunalråd om KD hamnar i majoritet.

– Där och då var Boel väldigt medgörlig, precis så som det samarbete vi haft de senaste fyra åren, säger Halef och menar att Godner tog föregivet att de skulle fortsätta sammarbeta med varandra.

Anna Syrjänen är höggravid och enligt uppgifter planerade du att ta hennes position i samband med att hon går på mammaledighet?

– Det är rena lögner. Om jag hade velat blir gruppledare/kommunalråd så hade jag kunnat bli det tidigare. Jag har all förtroende från partiets alla organ, säger Halef.

Vidare berättar Halef att han och Syrjänen informerade Godner att Lovisa-Teolinda Gjorgjieva tar över ansvaret som KDs gruppledare och kommunalråd när Anna Syrjänen är mammaledig.

– Vi har varit ärliga, tydliga och transparenta mot Boel om vår situation, säger KDs ordförande Robert Halef.

När beslutade ni att ingå samarbete med M och L, med stöd av SD och RP?

– Som jag sa så träffade vi Boel först och därefter Rosenberg. Vi, jag och Anna, presenterade de olika alternativen till styrelsen där ett enhälligt beslut togs om att ingå samarbete med M, L, med stöd av SD och RP.

Kristdemokraternas ordförande Robert Halef.

– Efter vårt demokratiska beslut om vårt vägval började de organiserade påhoppen från bland annat politiska motståndare. Detta har gjort mig oerhört ledsen då de far med osanningar, säger KDs ordförande.

Enligt Halef är det hemska anklagelser och påhopp som inte stämmer, samt att det rör sig om fabricerade lögner med toner av rasism.

– Jag är ingen kuppmakare, utan jag i egenskap av ordförande har tillsammans med hela styrelsen fattat ett kollektivt beslut, dessutom handlar frågan inte om mig utan om David Winerdal och hans opassande beteende gentemot två kvinnliga medarbetare, säger Halef.

Hur ser Kristdemokraterna på riksnivå om situation i Södertälje?

– Under processen har riksorganisationen varit med, och tog över kommunikation med David. Jag har inte varit med i den diskussionen. De signaler vi fick efter att han blev avsatt var att han skulle dra sig tillbaka. Han hörde av sig till mig och avsade sig alla uppdrag. Winerdal gick varken på kommunstyrelsens eller kommunfullmäktigemöte, samt i en intervju i media berättade Winerdal att han lämnar politiken för att göra annat.

Men nu blev det annat. Winerdal och Martin Ahlman blev politiska vildar och röstade emot det egna partiet och därmed stoppades maktskiftet.

– Just nu pågår ett uteslutningsärende mot både David och Martin. Flertalet politiker i stadshuset visste att David blev avsatt pågrund av opassande beteende gentemot två kvinnliga medarbetare. Trots detta väljer man ingå samarbete med honom.

Två kvinnliga kollegor anklagar David Winerdal för opassande beteende. Foto: Södertälje kommun.

Hur kommer Martin Ahlman med in i bilden?

– Ahlman är den enda som reserverade sig mot vårt nya samarbete med stöd av Realistpartiet och Sverigedemokraterna. Det har jag stor respekt för, men vi har majoritetsbeslut i vår organisation och det är inte konsensus som gäller. Med andra ord så blir det inte alltid som man önskar, säger Robert Halef.

Nu ställer Robert Halef sig frågande till Ahlmans agerande.

– Ahlman var den första som fick ta del av dokumentet som beskriver Winerdals olämpliga beteende mot de två kvinnliga kollegorna. Trots detta så valde Ahlman att samarbeta med Winerdal i kommunfullmäktige. Han stod bakom beslutet av att avsätta David Winerdal, detta till trots så valde Ahlman att samarbeta med honom och rösta emot sitt egna partiet.

– Jag tycker att det är tråkigt att ett demokratiskt beslut inte respekteras av två partikollegor som röstade emot partiets linje och därmed stoppade ett efterlängtat maktskifte i Södertälje.

Hur har reaktionen varit inom partiet ?

– Vi har cirka 200 medlemmar och av dessa har endast tre personer visat ett missnöje kring det nya samarbetet med Södertäljealliansen. Samtliga i partiet är besvikna efter deras vägval, säger ordförande Robert Halef till Telgenytt.

Telgenytt har sökt Winerdal för kommentar utan vidare framgång.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2022 08:55
Senast uppdaterad: 7 november 2022 08:55

Beslut om brygga i Pershagen rivs upp efter prövning

IMG_9187

Södertälje kommun gav beslut om undantag för bryggan i Pershagen.
Bild: Kartor

Länsstyrelsen river Södertälje kommuns beslut om undantag för bryggbygge på Bränninge Gård och Agnet-fastigheterna i Pershagen efter prövning.

Länsstyrelsen har beslutat att upphäva Södertälje kommuns beslut att bevilja strandskyddsdispens för en brygga på fastigheterna Bränninge Gård 1:1, Agnet 2, och Agnet S:1. Kommunens beslut, fattat den 4 januari 2024, tillät i efterhand uppförandet av en omfattande bryggkonstruktion, vilket nu ogiltigförklaras baserat på miljöbalkens bestämmelser.

Södertälje kommuns ursprungliga beslut grundade sig på en ansökan om dispens för en fast bryggdel och en flytbrygga, vilka sträckte sig över tre fastigheter. Ärendet, som involverade detaljerade planbestämmelser och strandskyddsfrågor, har noggrant granskats av länsstyrelsen, vilket resulterat i upphävandet av dispensbeslutet.

Länsstyrelsens prövning visar att de särskilda skäl som krävs för strandskyddsdispens enligt miljöbalken inte uppfylls i detta fall. Bryggan, som uppfördes 2006-2007, hade initierats av sex husägare för att möjliggöra egna båtplatser nära deras fastigheter.

Länsstyrelsen har i sin bedömning funnit att bryggans placering och syfte inte anses utgöra tillräckligt starka skäl för att överväga de allmänna intressena som strandskyddet syftar till att skydda.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 07:41
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 07:41

Två dubbla nollor: ”Försvarsspelet har steppat upp”

SSK DAM

Lovisa Berndtsson i mål när SSK Dam möter Björklöven
Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann två raka matcher mot Björklöven i Play off 1. Nu väntar Färjestad i Play off 2.

-Jag har faktiskt lite dålig koll på dem men det är ju ett bra lag, säger Damlagets målvakt Lovisa Berndtsson om lagets nästa motståndare.

Vid den här tiden på säsongen är det bara tuffa matcher kvar att spela oavsett vilka SSK hade ställts mot.

-Alla lag som är kvar nu är ju bra. Färjestad har ju producerat mycket framåt så det blir absolut en tuff uppgift men vi är ett bra lag också, forsätter Lollo.

Som är nöjd med hur laget har tagit sig an säsongen och i synnerhet senaste motståndet Björklöven:

-Jag tycker att vi gjorde bra matcher i allsvenskan men nu de här två matcherna mot björklöven tycker jag att hela laget har tagit ett kliv till.

-Vi spelar mycket på våra styrkor och även om skottstatistiken varit jämn så tycker jag att vi har varit det klart bättre laget i bägge matcherna.

Hittills har det inte varit något lag som på allvar kunnat hota er. Håller du med?

-Ja, i de fall som det varit jämnare matcher och de gånger vi har blivit lite tillbakapressade känns det mer som att det är vi som inte riktigt har gjort jobbet.

-Om vi har gjort det vi ska och spelat som ett lag så har vi varit det bättre laget.

(Annonslänk)

Den enda förlusten fram till Play off 1 kom mot Uppsala som slutade sist i Dam Hockeyallsvenskan södra. Något som damlagets huvudtränare Robert Johansson tidigare varit inne på var underskattning för motståndet.

-Självklart så ville vi bli rankade etta men nånstans tror jag att det vara bra att få en sådan match också. Det gäller att vara påkopplade varje dag, efter den matchen så har vi lagt in den där extra växeln. Så det var kanske bara bra att vi fick den där läxan.

Just nivåskillnaden på motståndet i början av säsongen till nu har hittills varit den största utmaningen för damlaget i SSK. Från att vara dominanta till att bli lite mer utmanade i matcherna.

-Vi har haft en tydlig inställning redan från början i och med att vi visste att vi skulle vara bättre än de andra lagen. Träningarna blir ju där vi behöver lägga vårt största fokus, att utmana varandra, se till att hålla en hög nivå.

-Även om motståndet inte varit en riktig utmaning i många matcher, så har vi fokuserat på vårt, tränat på sådant som behöver sitta senare.

Inte alltid så lätt att fortsätta mala på när matcherna är avgjorda i ett tidigt skede kan tänkas?

-Nä, det blir en utmaning mentalt, att fortsätta trumma på ändå. Den största utmaningen att pusha varandra har varit mer på träning där vi har haft en väldigt hög nivå, ställt höga krav på varandra inom gruppen.

-Men ändå försöka att nöta detaljer i matcherna och inte börja slarva och tappa fokus bara för att man leder. Att fortsätta jobba på och se framåt vad som kommer mer än vad som är där och då.

Med bra hjälp av sina backar, här #14 Allison Attea
Foto: Patric Gill

Två hållna nollor mot Björklöven. Är det för att du hittat en högre nivå i ditt spel eller är det på grund av lagets försvarsspel?

-Det är en kombination. Jag tycker att hela försvarsspelet har steppat upp, laget har steppat upp nu mot bättre motstånd. Själv känner jag att det har varit lite lättare nu när man fått lite fler skott att komma in i matcherna. Att känna lite mer trygghet i sitt spel och så känns det alltid lite lättare när man får spela lite mer kontinuerligt.

-Det har känts bra för egen del men det är en kombination av hur försvaret har jobbat också.

Läs även: ”Lollos” erfarenhet ska hjälpa SSK att nå SDHL

Både Dam och Herr-laget i Södertälje Sportklubb gör bra säsonger. Lagen sporras och inspireras av varandra.

-Det tycker jag absolut. Det är alltid en morot när det går bra för andra lag i föreningen, det är kul och ett styrkebesked att båda seniorlagen i klubben har gått väldigt bra. Det visar att klubben gör ett bra arbete på både herr och damsidan.

-Det tas kliv framåt hela tiden, klart att det motiverar.

Har du och Nicole Jackson, (målvaktskollega) någon hjälp eller utbyte med Herrlagets Tomas Sholl och Claes Endre?

-Nä, det har vi egentligen inte haft. Utan det är mer jag och Nicole som har bollat och stöttat varandra under säsongen. Vi tävlar mot varandra varje dag och båda vill utvecklas. Vi hjälps åt för att göra det.

Lovisa Berndtsson tar numera ett år i taget men tycker fortfarande att hockey är bland det roligaste som finns. Men vid 35, blir det svårt att se för långt framåt.

-Haha, den här frågan får jag ganska ofta, det är lite svårt, i huvudet hade jag velat spela i tio år till. Jag tar en säsong i taget, sedan får man se hur kroppen och huvudet känns. Det är ett helt liv man ska få ihop med jobb och hockeyn.

-Just nu är det fokus på en säsong i taget sedan får man utvärdera. Se hur man känner sig och om motivationen fortfarande finns där. Jag tycker hockey fortfarande är väldigt kul, förhoppningsvis kan jag hålla på ett litet tag till.

Är SSK ett alternativ för dig även nästa säsong?

-Det är något som jag får fundera över. En del av mig vill spela i SDHL, jag har varit på den nivån och känner att jag kan vara där och utmana fortfarande. Skulle vi inte gå upp med SSK så får jag se hur det är i Södertälje framöver, jag trivs väldigt bra i klubben och det fungerar bra med mitt liv i övrigt.

-Så det blir också något som jag får utvärdera efter säsongen. Men målsättningen är ju att vi ska gå upp, då behöver man ju inte bestämma sig utan stanna och spela i SDHL ändå.

Skulle ett avancemang underlätta dig i ditt framtida beslut?

-Ja men jag kör fullt fokus på slutspurten här med SSK.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 07:40
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 07:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors