Företag i fokus:

De hundra sorgerna – ”Vilka är våra sorger att sörja”

314140385_862568805108633_2625341587518154877_n

Foto: Privat.

När Södertälje manifesterade mot det dödliga skjutvåldet 9/10 framförde poeten Daniel Boyacioglu en dikt MED frasen ”jag måste sörja hundra sorger, sörja staden, sörja folket”.

Vilka är våra sorger att sörja?

Första sorgen är första skjutningen.

Andra sorgen är andra skjutningen.

Tredje sorgen är tredje skjutningen.

Fjärde sorgen är alla andra skjutningar.

Femte sorgen är att skjutningarna är oräkneliga.

Sjätte sorgen är så många av de som dödas och dödar är barn.

Åttonde sorgen är att 9-10årINGAR blir erbjudna att tjäna pengar på cannabis när de leker i lekparken.

Tionde sorgen är att många ropar efter hårdare tag och gav politisk seger till de repressiva krafterna, men inte en enda gång när vi ropade efter social rättvisa kom och ställde sig på vår sida.

Tolfte sorgen är att det är våra barns sida. Inte min eller din sida.

Sorg 13 är att vuxna inte vet hur de ska prata om detta med sina barn för det är obegripligt.

Sorg 14 är att barn vet om att barn dör och dödar.

Sorg 16 är att människorna på torget verkar tagna på sängen som om det inte finns ett samband mellan föräldragenerationens strävan efter pengar och prestige och den unga generationens strävan efter snabba cash.

Nästa sorg är att vi är så få på torget.

Sorg 20 är att för många har ortens betong ersatts mot lyxvillans marmor, men bildningen har inte blivit större, världar har inte vidgats och solidariteten har krympt.

Sorg 21 är att minnet är så kort. Så många av oss växte upp i ett välfärdsverige med stor offentlig sektor och utjämnande system, men nu när andra behöver det vi en gång behövde – för att bygga Sverige starkt, för att skapa värdiga liv – vill man hellre stänga dörren.

Sorg 28 är att de socioekonomiskt utsatta områdena snarare bör benämnas som politiskt eftersatta och strukturellt missgynnade områden, men det är lättare för ”alla” att säga att de är socioekonomiskt utsatta. Som om deras utsatthet inte hade något att göra med politik och fördelning av resurser.

Sorg 30 är det patriarkala ledarskapet.

Sorg 31 är den låga nivån hos ledarskapet.

Sorg 32 är den bristfälliga analysen.

Sorg 33 är ojämlikheten.

Sorg 44 är att det för en ung kille i Orten inte är självklart att han överlever sin barndom.

Sorg 46 är att föräldrar håller sina barn hemma för att det är för farligt att gå ut.

Sorg 47 är så många barn har det trångt och fattigt hemma, så de gör vad som helst för att hitta en väg ut ur det.

(Annonslänk)

Sorg 50 är tidpunkten; det kan ske mitt på ljusa dagen, en sen eftermiddag, en tidig kväll.

Sorg 51 är platsen; allmän gata, förskolegård, utanför gymmet, intill matbutiken.

Sorg 51 är att priset för ett människoliv är så lågt.

Sorg 52 är att alla liv inte verkar vara sörjbara.

Sorg 54 är att kvinnorna gråter men inte männen.

Sorg 55 är att männen gråter men inte de unga killarna.

Sorg 56 är att vårt samhälle lär pojkar att inte gråta. Kanske skulle det destruktiva våldet bli mindre om killar lärde sig gråta. Om de lärde sig, prata, skriva, dikta, skapa, måla, dansa, känna, ömma, nära.

Sorg 65 är den bristande tilliten till samhället. Och elitens förväntan att den ska finnas automatiskt.

Sorg 66 är att på minnesstunden hörs prästers och männens röster i mikrofonen men mödrarnas klagosång förpassas till marginalen.

Hjärtskärrande sorg 70 är en farmor som lägger sig på den hårda asfalten där barnbarnets liv rann ut med hans blod och säger att hon stannar där tills han kommer tillbaka.

Sorg 72 är att en man i sin flint, skägg, skrattgrop och tårar ser ut som min egen far med flint, skägg, skrattgrop och tårar.

Sorg 76 är att kyrkklockorna slår och tröstar oss ett tag, och att de sedan tystnar.

Nästa sorg är de mångas tystnad.

Sorg 80 är att det finns respektive ord för föräldralös, änka och änkling men inte för den som har förlorat ett barn, för det ska inte hända.

Sorg 90 är att från att jag började skriva denNA text tills den publiceras har fler skjutningar ägt rum.

Sorg nr 100 är att det finns så många fler sorger.

Sorg 101 är att makten bara svarar på (mot)makt. Men det är också det som INger hopp. Och när vi mobiliserar bär vi vetskapen med oss att sanningen är på vår sida. Jag upprepar; sanningen är på vår sida.

Berolin Deniz – mamma, sociolog och inflyttad södertäljebo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2022 07:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

KRÖNIKA: Lyft blicken, och se förbi din ångest och modlöshet

Kors-kristen-ortodox-pask-pexels-1

Foto: Pexels

Vi närmar oss firandet av den ortodoxa påsken världen över (utifrån den julianska kalendern). Den största högtiden i den kristna tron, där livet, ljuset och Jesus seger över det onda firas. Det är försoningens och hoppets högtid men dessvärre går det inte en dag då vi inte får höra om människor som upplever en bottenlös depression, om ängslan och oro som breder ut sig.

Förskrivningen av antidepressiva medel skjuter i höjden för att mildra den ångest som fyller människors hjärtan. Barn och unga är inte förskonade från detta, utan tvärtom. De lyfts fram som särskilt utsatta.

Det saknas livsglädje och modlösheten tilltar. Litenheten i ett oändligt stort universum gör sig påtaglig. Många ställer sig frågan om det finns någon mening med livet. Var kommer denna känsla av meningslöshet ifrån? Hur blir man kvitt denna bottenlösa avgrund? De mörka molnen och de skräckinjagande bergen som tornar upp sig i livet, är det en av orsakerna till att människor som inte känner sig hela dras till kriminalitet och droger? Man söker sig bort för att dämpa sin ångest och oro.

Jag tror att det finns en andlig dimension i det hela. En andlig tomhet som trappats upp av att man sedan barnsben matats, utifrån naturalistiska och sekulära krafter, med att allt bara är en slump. En slumpvis kosmisk olycka följd av blixtar i en gyttjepöl som frambringat allt liv. En gyttjepöl som många känslomässigt fortfarande befinner sig i. Den naturalistiska hållningen att vi till vår natur är materia och energi, skapar ett tomrum. Sekulariseringen har ett pris, där naturalismens frukt erbjuds och den andliga analfabetismen ökar exponentiellt i takt med sekulariseringen.

”Du ska följa ditt eget tycke och infall utan att rätta dig efter något som är rätt”

Hållningen att vi bara består av gammalt stjärndamm utan mening skapar en meningslöshet där inget betyder något i längden. Att du lever här och nu, utan evig mening i ditt liv, och sedan finns du inte mer. Sedan blir allt mörkt, din kropp bryts ner och förmultnar och det är allt. Hela din tillvaro blir nuet, ditt konstanta fokus, och det du dyrkar. Du ska göra och testa allt här och nu, innan tiden tar slut. Även de destruktiva och självsvåldiga begären ska mättas. Du ska följa ditt eget tycke och infall utan att rätta dig efter något som är rätt och strunta i varje förmaning som vill ditt bästa. Nu, nu, nu blir ditt mantra.

Men nuet är mer än så. Nuet är där tiden och evigheten möts.

Ja det finns en evighet! En jublande evighet du kan få ta del av. En försmak av evigheten du kan uppleva redan nu. Den evigheten börjar i två utsträckta händer. De genomborrade, som tålmodigt väntar på att du ska gripa tag i dem. Ta tag och se vart de kommer leda dig. Ovan de dimhöljda bergen, och ovan de mörka molnen. Strömmar av levande vatten ska forsa i ditt hjärta och du kommer att se att livet är en gåva att jubla och sjunga för. Lyft bara blicken, ha tro och se mot trons upphovsman och fullkomnare, den uppståndne Kristus.

Han är den evige som tog ner himmelriket och med Honom kom evigheten in i tid och rum. Den som sammanlänkade evigheten och tiden. Himlen har gjort sitt största besök i den inkarnerade Kristus. Smaka och se att Herren är god jublar kung David! (Ps 34:9) Det var den glädjefulla evigheten han fått del av. Var inte rädd, Ja smaka och se min vän, och du skall förstå den djupa meningen med ditt liv, hur värdefull du är, och att du var uttänkt innan världens grund var lagd.

En utsträckt hand finns i Jesus genomborrade händer som ger den frid och mening som denna värld inte kan ge.

Sträck ut din hand och se, och fira påskens budskap i jublande och rungande glädje!

Mikael Jene

Läs även:
KRÖNIKA: De vitröda trådarnas tid

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 00:46

Lägenhetsbrand i Blombacka – Släcktes av boende

Sham-1

Foto: Shamash Oyal

En lägenhetsbrand utbröt på torsdagskvällen i Blombacka, men tack vare snabbt agerande av de boende kunde eldens släckas innan den spred sig vidare.

(Annonslänk)

Larmet inkom till SOS Alarm klockan 19:39, och flera räddningsenheter ryckte ut till platsen. Branden startade i köket i en lägenhet på Myrstigen i ett flervåningshus i Blombacka, men de boende i lägenheten lyckades snabbt släcka branden på egen hand innan situationen eskalerade.

– Vi larmades till Blombacka och det visar sig att det ska ha brunnit på spisen men boende lyckades släcka branden. En person kontrolleras av ambulanspersonal då hen ska ha andats in rök. Ingen större brand, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Räddningstjänsten befann sig kvar på platsen för att säkra området och vädra ut rök innan de återvände till stationen.

Räddningstjänsten på plats i Blombacka.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 20:59
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 20:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors