Företag i fokus:

Oseriös telefonförsäljning fortsätter – viktigt att tänka på när man väljer mobilabonnemang

iphoneguiden

I dagens digitalisering, med alla nya varianter av mobiltelefoner som dyker upp på marknaden, är det nästan ingen i det moderna samhället som inte har behov av en mobil.

Varje år lanseras nya modeller med nytänkande funktioner att lära sig som ska tillgodose användarens mål och förenkla dennes vardag.

Det finns även risker med det ökade utbudet av mobiler och abonnemang eftersom det skapar nya öppningar för oseriösa telefonförsäljare att ringa runt och försöka få den tilltalade att skriva på ett oseriöst abonnemang. Av den anledning kan det vara bra att ha koll på vad man bör tänka på när man ska välja ett eget mobilabonnemang samt vad man ska göra när telefonförsäljaren ringer. På https://iphoneguiden.se/ kan du läsa mer om olika mobiler och abonnemang.

Betala av eller köpa ut mobilen?

Hos många mobiloperatörer finns möjligheten att betala av mobilen i ditt abonnemang. Oftast betalar du av mobilen under två år och du behöver då inte köpa ut mobilen och betala den större klumpsumman som mobilen kostar hos tillverkaren. Detta kan vara ett alternativ om man känner att man inte har råd att köpa ut mobilen på en gång utan kan tänka sig att betala en större abonnemangskostnad varje månad.

Många föredrar dock att köpa ut mobilen direkt och sedan betala för endast abonnemanget varje månad. Detta är ett bra alternativ om man råd att köpa ut mobilen och inte vill ha så höga utgifter varje månad. Hur mycket man kan köpa ut mobilen för varierar mellan olika märken och modeller. Vill man ha de nyaste mobilerna finns exempelvis de senaste och populäraste modellerna av smartphones att köpa från 11 995 kr.

Individuella mobilvanor

En viktig del i valet av abonnemang är vad du har, eller tror att du kommer ha, för mobilvanor. Om du exempelvis är en person som reser mycket eller ringer och sms:ar mycket till utlandet kan en bra idé vara att välja ett abonnemang med fria samtal och sms i världen. Det finns även abonnemang som erbjuder billigare surf utomlands, både inom och utanför EU.

Om du är en person som inte använder mobilen till att surfa, som på sociala medier, titta på film eller lyssna på musik, kan du välja ett abonnemang som inte innehåller så stor mängd surf. Detta är också bra kostnadsmässigt, då priset går ner om du väljer mindre surf.

Om du däremot är en person som surfar mycket är det en bra idé att välja ett abonnemang med mycket surf. Det finns till och med abonnemang med obegränsad surf. Detta kostar dock mer men om du har behovet av surf behöver du inte vara orolig för att den ska ta slut.

Olika prisskalor

Olika abonnemang kan springa i väg en del i pris så det är viktigt att välja ett abonnemang som man vet att man har råd med. Om man är osäker på abonnemanget finns det även sådana utan bindningstid, så du kan avbryta det när du vill.

Ett annat sätt att ha koll på sina mobilkostnader är att använda ett kontantkort. Det fylls på manuellt och kan enkelt anpassas efter dina behov. Dock är det inte ett surfvänligt alternativ, så om man vill ha surf är ett abonnemang ett bättre alternativ.

Går det att sänka kostnaderna?

Är man intresserad av att byta eller uppdatera sitt abonnemang till en sänkt kostnad kan det vara en bra idé att se över sitt tidigare abonnemang och vad man har för behov. Använde du alla GB du hade tillgång till eller kan du ta bort några vid nästa abonnemang? Finns det möjlighet att minska mängden surf genom att använda mer Wi-Fi? Att minska och spara på surf är den enklaste vägen att minska sina kostnader för abonnemanget.

Risker med oseriös telefonförsäljning

Efter ökade anmälningar om uppringningar från bedragande telefonförsäljare införde man en ny lag i Sverige 2018 som tvingade alla avtal som gjordes via telefon att signeras av kunden innan det blev giltigt. Trots denna lagändring såg Konsumentverket ett fortsatt problem med att konsumenter ingick i muntliga, alltså olagliga, avtal med telefonförsäljare. Flera hundra anmälningar kommer fortfarande in varje år. Ofta handlar det om att konsumenten pressas av försäljaren att gå med på avtalet och accepterar i brist på betänketid.

För att undvika detta uppmanar Polisen att man bör agera försiktigt när försäljaren ringer och ifrågasätta varför de kontaktar dig, och får du inga vettiga svar så bör du lägga på. Om man är intresserad av att skriva på ett nytt abonnemang så ta kontakt med en mobiloperatör på egen hand för att se vad de har att erbjuda, för att inte riskera att råka ut för bedrägeri eller andra oseriösa avtal.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 november 2022 13:16
Senast uppdaterad: 8 november 2022 13:16

KLART: David Batra blir årets julvärd

SVT-1

Foto: Janne Danielsson/SVT

I år välkomnar SVT en ny julvärd, den kända skånska komikern och författaren David Batra, som fortsätter den långvariga traditionen sedan 1959.

– Det känns både lustfyllt och lite pirrigt att få hedersuppdraget att vara svenska folkets kompis på självaste julafton. Jag har tillbringat en stor del av mitt liv på stå-upp scenen och nu får jag äntligen gå upp på julens största scen och sitta ner hela kvällen, säger Batra.

Varje år sedan 1959 har Sveriges Television utsett en julvärd för att leda julfirandet i rutan. I år har turen kommit till David Batra, den välkända komikern och författaren från Skåne, att axla denna ärofyllda roll.

– David Batra älskas av publiken både för sin humor och sin förmåga att lära oss nya saker. Han står för modern folkbildning när den är som allra roligast. David må vara världens sämsta indier men han kommer att bli en fantastisk julvärd, säger Eva Beckman, säger SVTs Eva Beckman på presskonferensen.

Batras karriär omfattar en rad framträdanden i populära SVT-program, däribland underhållande kunskapsprogram som ”Sov gott”, ”Hårt väder” och ”Världens sämsta indier”, samt humorserier som ”Komiker utan gränser” och ”Kvarteret Skatan”.

Batra, känd för sin humor och charm, förväntas ge en unik prägel till årets julfirande och ge tittarna en minnesvärd julupplevelse.

Tidigare julvärdar
2022 – Babben Larsson
2021 – Tareq Taylor
2020 – Lars Lerin
2019 – Marianne Mörck
2018 – Kattis Ahlström
2017 – Lotta Lundgren, Erik Haag
2016 – Sanna Nielsen
2015 – Gina Dirawi
2014 – Henrik Dorsin
2013 – Petra Mede
2012 – Sara Dawn Finer
2011 – Kalle Moraeus
2010 – André Pops
2009 – Lisbeth Åkerman
2008 – Lasse Kronér
2007 – Anne Lundberg
2006 – Ingvar Oldsberg
2005 – Blossom Tainton
2004 – Ernst Kirchsteiger
2003 – Lotta Bromé
2002 – 1972 Arne Weise (inte 1979, 1988, 1989, 1990)
1971 - 1959 Bengt Feldreich

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 november 2023 11:44
Senast uppdaterad: 14 november 2023 11:44

Kritik mot anstalt efter anmälan från utpekad ledare

Kriminalvården

Bild: Kriminalvården.

En JO-anmälan i fjol från en utpekad ledarfigur för Södertäljenätverket resulterar nu i viss kritik mot anstalten Kumla. JO finner att Kriminalvården i flera fall har lämnat uppgifter inom ramen för utredningen som inte visat sig stämma.

32-åringen Abraham Aho, som polisen pekar ut som ledare för ett kriminellt nätverk i Södertälje, är dömd till 9 år och två månaders fängelse för ett flertal grova brott. Sedan den januari 2022 sitter han på Kumla-anstalten där han direkt placerades i avskildhet.

Våren 2022 anmälde han anstalten för flera missförhållanden, vilket nu leder till att Justitieombudsmannen riktar kritik mot Kriminalvården.

I anmälan framförde 32-åringen bland annat att anstalten hade öppnat hans post. Han begärde också att få ringa sin advokat, särskilt inför en domstolsförhandling som skulle äga rum två dagar senare, då de behövde kommunicera. Dock fick han avslag på detta begäran, men enligt anstalten, som JO krävde ett yttrande från, hade de inga uppgifter om att 32-åringen hade lämnat in ansökningar om att få ringa sin advokat.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

I ett annat fall ringde advokaten anstalten tidigt på förmiddagen och ville nå 32-åringen som vid tidpunkten inte var tillgänglig enligt anstalten. Men advokaten blev inte uppringd förrän ungefär 20 minuter innan avdelningen skulle stänga klockan 18:00, vilket advokaten kritiserade starkt som ”under all kritik”.

Detta har resulterat i negativa konsekvenser både för de intagna och deras advokater, enligt anmälan skriven av advokaten.

Anmälan resulterar nu i viss kritik mot anstalten Kumla. JO ser visserligen ingen grund för de lämnade klagomålen, såsom systematiskt granskad post, men finner att Kriminalvården i flera fall har lämnat uppgifter inom ramen för utredningen som inte har visat sig stämma.

”Genom utredningen i det här ärendet har det blivit tydligt att det i anstalten Kumla förekommit brister när det gäller dokumentation i olika sammanhang. Förutsätter att anstalten följer upp både att personalen känner till vilka åtgärder som ska dokumenteras och att dokumentationen kommer till stånd.”, skriver JO i den riktade kriten mot anstalten.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 november 2023 11:03
Senast uppdaterad: 14 november 2023 12:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors