Företag i fokus:

Oseriös telefonförsäljning fortsätter – viktigt att tänka på när man väljer mobilabonnemang

iphoneguiden

I dagens digitalisering, med alla nya varianter av mobiltelefoner som dyker upp på marknaden, är det nästan ingen i det moderna samhället som inte har behov av en mobil.

Varje år lanseras nya modeller med nytänkande funktioner att lära sig som ska tillgodose användarens mål och förenkla dennes vardag.

Det finns även risker med det ökade utbudet av mobiler och abonnemang eftersom det skapar nya öppningar för oseriösa telefonförsäljare att ringa runt och försöka få den tilltalade att skriva på ett oseriöst abonnemang. Av den anledning kan det vara bra att ha koll på vad man bör tänka på när man ska välja ett eget mobilabonnemang samt vad man ska göra när telefonförsäljaren ringer. På https://iphoneguiden.se/ kan du läsa mer om olika mobiler och abonnemang.

Betala av eller köpa ut mobilen?

Hos många mobiloperatörer finns möjligheten att betala av mobilen i ditt abonnemang. Oftast betalar du av mobilen under två år och du behöver då inte köpa ut mobilen och betala den större klumpsumman som mobilen kostar hos tillverkaren. Detta kan vara ett alternativ om man känner att man inte har råd att köpa ut mobilen på en gång utan kan tänka sig att betala en större abonnemangskostnad varje månad.

Många föredrar dock att köpa ut mobilen direkt och sedan betala för endast abonnemanget varje månad. Detta är ett bra alternativ om man råd att köpa ut mobilen och inte vill ha så höga utgifter varje månad. Hur mycket man kan köpa ut mobilen för varierar mellan olika märken och modeller. Vill man ha de nyaste mobilerna finns exempelvis de senaste och populäraste modellerna av smartphones att köpa från 11 995 kr.

Individuella mobilvanor

En viktig del i valet av abonnemang är vad du har, eller tror att du kommer ha, för mobilvanor. Om du exempelvis är en person som reser mycket eller ringer och sms:ar mycket till utlandet kan en bra idé vara att välja ett abonnemang med fria samtal och sms i världen. Det finns även abonnemang som erbjuder billigare surf utomlands, både inom och utanför EU.

Om du är en person som inte använder mobilen till att surfa, som på sociala medier, titta på film eller lyssna på musik, kan du välja ett abonnemang som inte innehåller så stor mängd surf. Detta är också bra kostnadsmässigt, då priset går ner om du väljer mindre surf.

Om du däremot är en person som surfar mycket är det en bra idé att välja ett abonnemang med mycket surf. Det finns till och med abonnemang med obegränsad surf. Detta kostar dock mer men om du har behovet av surf behöver du inte vara orolig för att den ska ta slut.

Olika prisskalor

Olika abonnemang kan springa i väg en del i pris så det är viktigt att välja ett abonnemang som man vet att man har råd med. Om man är osäker på abonnemanget finns det även sådana utan bindningstid, så du kan avbryta det när du vill.

Ett annat sätt att ha koll på sina mobilkostnader är att använda ett kontantkort. Det fylls på manuellt och kan enkelt anpassas efter dina behov. Dock är det inte ett surfvänligt alternativ, så om man vill ha surf är ett abonnemang ett bättre alternativ.

Går det att sänka kostnaderna?

Är man intresserad av att byta eller uppdatera sitt abonnemang till en sänkt kostnad kan det vara en bra idé att se över sitt tidigare abonnemang och vad man har för behov. Använde du alla GB du hade tillgång till eller kan du ta bort några vid nästa abonnemang? Finns det möjlighet att minska mängden surf genom att använda mer Wi-Fi? Att minska och spara på surf är den enklaste vägen att minska sina kostnader för abonnemanget.

Risker med oseriös telefonförsäljning

Efter ökade anmälningar om uppringningar från bedragande telefonförsäljare införde man en ny lag i Sverige 2018 som tvingade alla avtal som gjordes via telefon att signeras av kunden innan det blev giltigt. Trots denna lagändring såg Konsumentverket ett fortsatt problem med att konsumenter ingick i muntliga, alltså olagliga, avtal med telefonförsäljare. Flera hundra anmälningar kommer fortfarande in varje år. Ofta handlar det om att konsumenten pressas av försäljaren att gå med på avtalet och accepterar i brist på betänketid.

För att undvika detta uppmanar Polisen att man bör agera försiktigt när försäljaren ringer och ifrågasätta varför de kontaktar dig, och får du inga vettiga svar så bör du lägga på. Om man är intresserad av att skriva på ett nytt abonnemang så ta kontakt med en mobiloperatör på egen hand för att se vad de har att erbjuda, för att inte riskera att råka ut för bedrägeri eller andra oseriösa avtal.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 november 2022 13:16
Senast uppdaterad: 8 november 2022 13:16

BILDEXTRA: Centrumdöden i bilder – ”De har dödat stan”

18C98EEB-EED4-4AB8-A4BF-C5CEBF92D229

Foton: Alexander Isa

Ett 20-tal lokaler gapar tomma i stadskärnan, samtidigt som flera verksamheter riskerar att gå mot samma öde. Butiks- och restaurangägare pekar främst på parkeringsmöjligheterna som bristfälliga.

– Södertälje centrum är helt dött. De har dödat staden. Det finns inget att komma ner till längre. Jag kämpar varje dag, sju dagar i veckan, men snart kommer jag att göra som Bores och säga hej då till Södertälje, säger en företagare och menar att parkeringsfrågan påverkar hans verksamhet negativt i stadskärnan.

Läs även – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Lokalen där skobutiken vid Lunagallerian en gång låg står nu helt tom. Foto: Alexander Isa

Liksom SEBs tidigare kontor vägg i vägg

I gallerian Kringlans övervåning är det inte många som passerar idag

Den som tar rulltrappan upp i gallerian Kringlan möts av en stor tom lokal.

Även vid den andra rulltrappan möts besökare av en tom lokal, där det tidigare låg en glasögonbutik som tvingades slå igen.

Caféet på övervåningen i Kringlan, som bjöd på en fin utsikt över Storgatan, tvingades stänga sina dörrar.

Klädbutiken Cubus lämnade Södertälje för länge sedan...

…Sedan de lämnade sin stora lokal har den stått tom.

Även Cubus grannverksamhet stängde dörren för gott.

Ekar tomt på övervåningen i Kringlan.

Går man över till grannfastigheten och tar rulltrapporna upp en våning i Telgehuset, möts man av flera tomma lokaler.

Ännu en tom lokal i Telgehuset.

Den en gång så livliga övervåningen i Telgehuset är nu ett minne blott.

Vid Coop, på gatuplan, låg tidigare ett populärt och mysigt café.

Sedan Stadium stängde i januari 2019 finns det inte längre någon sportbutik kvar i centrala Södertälje. Den stora lokalen på nästan 2000 kvadratmeter har stått tom sedan dess.

Gymanläggningen Fitness 24/7 var på väg att lämna Södertälje för gott, men valde istället att byta från Åhlenshuset, till en betydligt mindre lokal i Telgehusets källarvåning.

Ännu en tom lokal i Åhlenshuset.

I tinghuset står Telias gamla hörnlokal tom. En klädbutik försökte etablera sig där, men tvingades att stänga. Lokalen bakom, där Postnord tidigare hade sina lokaler, har också stått tom sedan dess.

Hamburgerkedjan Bores tvingades till konkurs på Köpmangatan. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2023 14:09
Senast uppdaterad: 15 november 2023 14:09

(V) vill höja skatten och kraftigt sänka politikers arvoden

Sjogren-Linda

Linda Sjögren, Vänsterpartiets gruppledare Södertälje. Foto: Alexander Isa

Vänsterpartiet i Södertälje har presenterat sitt budgetförslag, innehållande skattehöjningar och nedskärningar i politiska arvoden, för att finansiera satsningar på kultur, energi och socialt skydd.

I sitt budgetförslag föreslår Vänsterpartiet en rad åtgärder för att stärka Södertäljes ekonomi och samhällsfunktioner. Bland de föreslagna åtgärderna är en höjning av den kommunala skatten med 25 öre per hundralapp. Denna skattehöjning anses nödvändig för att återfå ekonomisk stabilitet och finansiera viktiga samhällsprojekt.

Partiet har även för avsikt att skapa subventionerade hyror för ideella föreningar som sysslar med kultur- och fritidsverksamhet och föreslår en utredning för att effektivisera användningen av kommunens scener. Dessutom vill man se en etableringen av ett stadsmuseum i Torekällberget.

Ett annat viktigt förslag är att etablera ett kommunalt energibolag, som de själva väljer att kalla för Telge Energiproduktion, för att främja utvecklingen av förnyelsebar energi och minska beroendet av externa energikällor. Detta kommer efter försäljningen av Telge Energi till Fortum.

Vänsterpartiet riktar även fokus på sociala frågor, såsom att rädda Södertäljejourernas skyddade boende som riskerar nedläggning. För att finansiera dessa och andra trygghets- och jämlikhetsinitiativ föreslår partiet att spara in på kommunstyrelsens kontor och sänka politikerarvoden med 40%, vilket skulle frigöra cirka tio miljoner kronor.

Slutligen, i syfte att stödja boende i allmännyttan, vill Vänsterpartiet avskaffa avkastningskravet på Telge Bostäder, för att undvika dubbelbeskattning för de boende och säkra en trygg och prisvärd bostadssituation för kommuninvånarna.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 15 november 2023 10:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors