Företag i fokus:

Oseriös telefonförsäljning fortsätter – viktigt att tänka på när man väljer mobilabonnemang

iphoneguiden

I dagens digitalisering, med alla nya varianter av mobiltelefoner som dyker upp på marknaden, är det nästan ingen i det moderna samhället som inte har behov av en mobil.

Varje år lanseras nya modeller med nytänkande funktioner att lära sig som ska tillgodose användarens mål och förenkla dennes vardag.

Det finns även risker med det ökade utbudet av mobiler och abonnemang eftersom det skapar nya öppningar för oseriösa telefonförsäljare att ringa runt och försöka få den tilltalade att skriva på ett oseriöst abonnemang. Av den anledning kan det vara bra att ha koll på vad man bör tänka på när man ska välja ett eget mobilabonnemang samt vad man ska göra när telefonförsäljaren ringer. På https://iphoneguiden.se/ kan du läsa mer om olika mobiler och abonnemang.

Betala av eller köpa ut mobilen?

Hos många mobiloperatörer finns möjligheten att betala av mobilen i ditt abonnemang. Oftast betalar du av mobilen under två år och du behöver då inte köpa ut mobilen och betala den större klumpsumman som mobilen kostar hos tillverkaren. Detta kan vara ett alternativ om man känner att man inte har råd att köpa ut mobilen på en gång utan kan tänka sig att betala en större abonnemangskostnad varje månad.

Många föredrar dock att köpa ut mobilen direkt och sedan betala för endast abonnemanget varje månad. Detta är ett bra alternativ om man råd att köpa ut mobilen och inte vill ha så höga utgifter varje månad. Hur mycket man kan köpa ut mobilen för varierar mellan olika märken och modeller. Vill man ha de nyaste mobilerna finns exempelvis de senaste och populäraste modellerna av smartphones att köpa från 11 995 kr.

Individuella mobilvanor

En viktig del i valet av abonnemang är vad du har, eller tror att du kommer ha, för mobilvanor. Om du exempelvis är en person som reser mycket eller ringer och sms:ar mycket till utlandet kan en bra idé vara att välja ett abonnemang med fria samtal och sms i världen. Det finns även abonnemang som erbjuder billigare surf utomlands, både inom och utanför EU.

Om du är en person som inte använder mobilen till att surfa, som på sociala medier, titta på film eller lyssna på musik, kan du välja ett abonnemang som inte innehåller så stor mängd surf. Detta är också bra kostnadsmässigt, då priset går ner om du väljer mindre surf.

Om du däremot är en person som surfar mycket är det en bra idé att välja ett abonnemang med mycket surf. Det finns till och med abonnemang med obegränsad surf. Detta kostar dock mer men om du har behovet av surf behöver du inte vara orolig för att den ska ta slut.

Olika prisskalor

Olika abonnemang kan springa i väg en del i pris så det är viktigt att välja ett abonnemang som man vet att man har råd med. Om man är osäker på abonnemanget finns det även sådana utan bindningstid, så du kan avbryta det när du vill.

Ett annat sätt att ha koll på sina mobilkostnader är att använda ett kontantkort. Det fylls på manuellt och kan enkelt anpassas efter dina behov. Dock är det inte ett surfvänligt alternativ, så om man vill ha surf är ett abonnemang ett bättre alternativ.

Går det att sänka kostnaderna?

Är man intresserad av att byta eller uppdatera sitt abonnemang till en sänkt kostnad kan det vara en bra idé att se över sitt tidigare abonnemang och vad man har för behov. Använde du alla GB du hade tillgång till eller kan du ta bort några vid nästa abonnemang? Finns det möjlighet att minska mängden surf genom att använda mer Wi-Fi? Att minska och spara på surf är den enklaste vägen att minska sina kostnader för abonnemanget.

Risker med oseriös telefonförsäljning

Efter ökade anmälningar om uppringningar från bedragande telefonförsäljare införde man en ny lag i Sverige 2018 som tvingade alla avtal som gjordes via telefon att signeras av kunden innan det blev giltigt. Trots denna lagändring såg Konsumentverket ett fortsatt problem med att konsumenter ingick i muntliga, alltså olagliga, avtal med telefonförsäljare. Flera hundra anmälningar kommer fortfarande in varje år. Ofta handlar det om att konsumenten pressas av försäljaren att gå med på avtalet och accepterar i brist på betänketid.

För att undvika detta uppmanar Polisen att man bör agera försiktigt när försäljaren ringer och ifrågasätta varför de kontaktar dig, och får du inga vettiga svar så bör du lägga på. Om man är intresserad av att skriva på ett nytt abonnemang så ta kontakt med en mobiloperatör på egen hand för att se vad de har att erbjuda, för att inte riskera att råka ut för bedrägeri eller andra oseriösa avtal.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 november 2022 13:16
Senast uppdaterad: 8 november 2022 13:16

Föreningslivet ska nå fler barn i Södertälje

TELGE

Statsministern besökte Södertälje tidigare i år. Till höger: Gülseren Büyükbalik från Telge Bostäder. Foto: Södertälje kommun.

Telge hjärta Södertäljes framtid expanderar sina idrottsaktiviteter till Blombacka och Brunnsäng för att erbjuda fler barn möjlighet att prova olika idrotter.

– Var du bor ska inte spela roll för din möjlighet till en meningsfull fritid. Genom det här initiativet blir det lättare för barn i Blombacka och Brunnsäng att hitta roliga och utvecklande fritidsaktivitet och det är vi så klart glada att kunna bidra till, säger Gülseren Büyükbalik, chef social hållbarhet på Telge Bostäder, i ett pressmeddelande.

Sedan i våras har satsningen Telge hjärta Södertäljes framtid erbjudit gratis idrottsaktiviteter för mellanstadieelever i Hovsjöhallen några dagar i veckan. Syftet är att göra det enklare för barn att testa olika idrotter genom att ta aktiviteterna till dem i deras närområde. Nu utvidgas konceptet även till fler stadsdelar för att nå fler barn i Södertälje.

– Vi vill nå ut till ännu fler och därför tar vi nu konceptet till Blombacka och Brunnsäng, säger Lenore Johansson, projektledare sponsring på Telge AB

Bakgrunden till satsningen är att barnens deltagande i föreningslivet skiljer sig åt mellan olika områden i Södertälje. I Pershagen är nästan 90 procent av mellanstadiebarnen aktiva i en förening, medan motsvarande siffra i Hovsjö och Blombacka bara är runt 30 procent.

Telge hjärta Södertäljes framtid drivs av Telge och Telge Bostäder tillsammans med lokala idrottsföreningar som SBBK, Södertälje futsal club och Idrott Utan Gränser.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 12 november 2023 01:23

”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Centrum

Flera lokaler gapar tomma i stadskärnan. Ansvarig utgivare Telgenytt, Alexander Isa

Ett anonymt tips och en frustrerad företagare fick mig att lyfta blicken. Brist på parkeringsmöjligheter och ett tiotal lokaler som står tomma gör att begreppet ”centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin.

Jag misstänker att jag inte är ensam om att ha cirkulerat i centrala Södertälje i jakt på en parkeringsplats för en snabb lunch, en uppgift som ibland känns helt hopplös. För både bilburna lunchgäster och restaurangägare, som är påväg att tappa hoppet, är parkeringsfrågan avgörande.

Visst finns det parkeringar i garagehus som Telgehuset, Lunagallerian, Kringlan och Åhlenshuset, men dessa är inte kommunala, förutom Lunagallerian som tar 28 kronor i timmen med en tidsbegränsning på 60 minuter. Om man vill använda kommunal parkering är alternativen alltså väldigt begränsade. Kommunen hänvisar till Centralplan, Tom Tits och Torekällskolans parkering vid Badhusgatan, där bilister ofta möts av att någon annan väntar på en ledig plats.

Det är positivt att kommunen sedan förra året infört gratis parkering för att stödja den lokala handeln, men enligt de företagare jag talat med är detta inte tillräckligt och ofta är alla parkeringsplatser upptagna under rusningstid. Enligt kommunens hemsida har Södertälje kommun själva cirka 2000 parkeringsplatser, men det framgår inte hur många av dessa som finns i centrum.

Lokalen där Stadium en gång verkade har stått tom i flera år. Foto: Alexander Isa.

Samtidigt som jag satt och åt min lunch en dag kontaktades jag av en anonym person som undrade om jag var medveten om antalet företagslokaler som står tomma i centrala Södertälje. Nyfiken som jag är, tog jag en kort promenad i stadskärnan efter restaurangbesöket för att undersöka saken närmre – och resultatet var oroväckande.

Omkring 20 företagslokaler, stora som små, står helt tomma och väntar på nya hyresgäster. Från Stora Torget till centralstationen. Övervåningen i Telgehuset har endast ett privat företag kvar. I gallerian Kringlan ekar det också tomt på övervåningen, delvis samma situation i Lunagallerian.

Dessa 20 lokaler skulle kunna innebära verksamheter som bidrar med minst 50 arbetstillfällen, om inte det dubbla.

”Kommunen bör inte förlita sig på vinstdrivande fastighetsägare för parkeringslösningar”

Det som även oroar är att fler verksamheter riskerar att bomma igen om inte kommunen ser över hur den lokala handeln kan stärkas på allvar.
Parkeringsfrågan är avgörande för stadskärnans lokala verksamheter, ja, åtminstone om ni frågar företagarna själva som känner en stor frustration. Varför ingen har lyssnat på dem kan jag inte svara på, men jag anser att kommunen inte enbart bör förlita sig på vinstdrivande fastighetsägare för parkeringslösningar. 

Sedan kommer frågan att ställas om det finns utrymme för fler parkeringar i stadskärnan, och svaret är ja enligt mig, men det kräver att kommunen investerar. Ett alternativ är att bygga flervåningsparkeringshus vid Marenplan, Centralstationen och vid Badhusgatan, vilket skulle skapa många nya parkeringsplatser.
Även om det inte är säkert att det är möjligt, är det värt att utreda.

Vi får inte glömma projektet i Maren.
Nya Marenprojektet, med cirka sju restauranger och nästan 200 rum, kommer förhoppningsvis att locka mycket folk. Då undrar jag, var ska folk parkera då, när det i nuläget råder brist på kommunala parkeringsmöjligheter i stadskärnan. Kommunen bör redan nu ta tag i parkeringsfrågan för att möta det stora behov som väntar. 

Resultatet av dåliga parkeringslösningar leder till, av egen erfarenhet, att man söker sig till utkanten för en snabb lunch eller för shopping. Kvar blir företagen i centrum med dyra lokalhyror och färre kunder. Södertälje måste värna om de som finns kvar.

I Skärholmen erbjuds tre timmars fri parkering, och därefter kostar det 10 kronor för varje påbörjad timme. En tretimmars parkering i Södertäljes stadskärna kan kosta nästan 100 kronor, om man inte lyckas hitta en gratisplats för de första två timmarna.

Med förbättrade parkeringsmöjligheter kan ett besök i stadskärnan leda till synergieffekter genom att besökare stannar längre i centrum, vilket i sin tur gynnar den lokala handeln. Denna effekt upplevs dock inte i Södertäljes stadskärna. I många fall besöker man centrum enbart för att uträtta ett specifikt ärende, med undantag för de som bor och arbetar där.

I en välmående stad bör inga lokaler i stadskärnan gapa tomma. Istället bör det finnas gott om tomma parkeringsplatser, vilket indikerar ett överflöd av parkeringsmöjligheter.

Alexander Isa
Ansvarig utgivare Telgenytt

BILDEXTRA: Centrumdöden i bilder – ”De har dödat stan”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 november 2023 14:40
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors