Företag i fokus:

En ny familjecentral öppnar i Hovsjö

314760359_1137800460187342_3982925866321899651_n

Foto Södertälje kommun/Linn Almerud.

Måndagen den 14 november ska en ny familjecentral öppna upp dörrarna för Hovsjös alla barnfamiljer.

Förskola, barnavårdscentral och familjebehandlare ska tillsammans jobba för att nå ut till så många familjer som möjligt.

Kommunen och Capio samverkar tillsammans för att nå ut till så många behövande som möjligt.

– Vi behöver finnas i människors närområden för att få bästa möjlighet till att ge stöd tidigt i barns liv. Att få möjligheten att utveckla verksamheter utifrån familjers behov är så viktigt och jag är övertygad om att det är det som behövs för att kunna bidra till att minska de enorma skillnader som finns i regionen när det gäller barn och kvinnors hälsa, säger Jenny Andersson, enhetschef för Capio, i ett pressmeddelande.

Det finns idag en familjecentral i Geneta som funnits sedan 2017, och som varit en betydelsefull samlingspunkt för många småbarnsföräldrar. Verksamheten riktar sig i huvudsak till föräldrar med barn i åldrarna 0-5 år, men alla är välkomna.

Den nya familjecentralen kommer i enlighet med nuvarande familjecentral erbjuda bl.a. öppen förskola, kurativt stöd till föräldrar, BVC, föräldrautbildningar och barnmorskor. All verksamhet är gratis, och alla är välkomna.

Malin Melander, resultatenhetschef för förebyggande enheten Barn och Ungdom, Södertälje kommun och Jenny Andersson, enhetschef för Capio BVC och barnmorskemottagning i Geneta och Hovsjö ligger bakom idén och jobbet för att uttöka familjecentralsverksamheten.

– Vi har arbetat för det här väldigt länge och verkligen sett fram emot att kunna öppna familjecentralen – och nu äntligen är det dags, säger Malin Melander, resultatenhetschef Barn och Ungdom i Södertälje kommun.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 11 november 2022 18:13

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors