Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Brand i Saltå Kvarn – Stor påverkan på brödproduktionen

Saltå Kvarn Pressbild.

Pressbild: Saltå Kvarn i Järna.

Tidigt på söndagsmorgonen ryckte räddningstjänsten ut till Järna efter att det bröt ut brand på Saltå Kvarns.

Det var vid 05.45-tiden som SOS Alarm fick samtal om branden på Saltå Kvarns bageri i Järna. Räddningstjänstens ledningsbil var snabbt på plats och en pulversläckare användes för för att bekämpa elden.

– Det började brinna i en ugn och det pyrde även från en brödvagn. Elden kunde släckas, men lokalen fick omfattande rökskador, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt

Under söndagsförmiddagen meddelade räddningstjänsten att situationen var under kontroll och att inga ytterligare åtgärder behövdes. Vad som orsakade branden är i nuläget okänt, men inga personskador rapporterades i samband med händelsen.

Enligt Lt har Saltå Kvarn påbörjat saneringen och kommer att bageriet kommer att hålla stängt några dagar.

– Bageriet är ju en jätteviktig del, det var så vi grundades. Det är en väldigt populär destination både lokalt och för förbipasserande. Vi hoppas att vi kan producera bröd så snabbt som möjligt, säger VDn på Saltå Kvarn, Thomas Sparrmo, till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juni 2023 10:00
Senast uppdaterad: 4 juni 2023 10:41

Varmare än normalt under maj månad i Södertälje

Sol - sommar Foto: Alex Ataseven

Bild: Alexander Isa

Maj var varmare än normalt i Södertälje kommun. Under 22 av 31 dagar låg dygnsmedeltemperaturen över det historiska snittet. 

Under maj månad uppmättes en medeltemperatur på +11,4 grader vid mätstationen Södertälje i Södertälje kommun. 

Mätstationen har varit aktiv sedan 1910 och normaltemperaturen för maj var +10,5 grader.

Varmast den 23 maj

Månadens varmaste dag var tisdagen den 23 maj (+16,6 grader), medan lördagen den 6 maj kallaste (+3,4 grader). 

Under 22 av 31 dagar låg medeltemperaturen över det normala i Södertälje. Tolv av de här dagarna var temperaturen betydligt1 högre än vanligt.

Graf: Newsworthy

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 4 juni 2023 00:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors