Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Person påkörd i centrala Södertälje – Förd till sjukhus

4ACAE2C6-801A-4136-B226-FDA4DB9DBA18

Läsarbild

En äldre man blev på lördagseftermiddagen påkörd i centrala Södertälje och förts till sjukhus och. Nu misstänkta en förare för vållande till kroppsskada.

-Vi är på plats tillsammans med polis och läkare säger, räddningstjänstens vakthavande befäl, Roger Magnusson, till Telgenytt.

En 75-årig man blev på eftermiddagen påkörd av en bilförare vid korsningen Nygatan och Järnagatan centrala i Södertälje. Flera räddningsenheter, ambulans och polis kallades till olycksplatsen.

Den skadade mannen vårdades på plats och har nu förts till sjukhuset med ambulans. Enligt polisen var den skadade mannen vid medvetande och kunde talbar.

Detaljerna kring händelsen är dock inte helt klarlagda, inklusive exakta omständigheter kring olyckan och huruvida övergångsstället var involverat. Mannen har ännu inte kunnat höras av polisen angående händelsen.

Bilföraren, en man i 50-årsåldern, misstänks för vållande till kroppsskada och kommer att undersökas och utredas av polisen. Mer information och detaljer förväntas framkomma när den skadade mannen har kunnat ge sin version av händelsen och utredningen fortskrider.

Läsarbild

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juni 2023 16:03
Senast uppdaterad: 3 juni 2023 16:07

Skogsbrand i Nykvarn – Flera enheter på plats

Brandbil

Arkivbild

Just nu brinner det i skogen nära Långsjön i Nykvarn. Räddningstjänsten är på plats med flera enheter och bistås av en helikopter från ovan.

– Det var en helikopter på plats i början. Det var inte vår helikopter utan polisen som förmodligen var i närheten för ett annat ärende, säger Roger Magnusson, vakthavande befäl på Räddningscentralen, till Telgenytt.

Larmet inkom vid 13.40 om en skogsbrand cirka en kilometer väster om Långsjön i Nykvarn.

Flera enheter från räddningstjänsten, tillsammans med ett ledningsfordon, är nu på platsen för att bekämpa branden och omfattar en yta på cirka 1500 kvadratmeter.

– Vi är på plats och har en prognos på att vara klara om cirka 2 timmar. Vi har ringat in branden som uppskattas vara på en yta av cirka 1500 kvadratmeter. Ingen vattenbombning med helikopter behövs, allt är under kontroll i Nykvarn skulle jag vilja säga, säger Magnusson.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juni 2023 13:10
Senast uppdaterad: 3 juni 2023 13:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors