Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Beslut om kameraövervakning i Södertälje förlängs

Södertälje

Bild: Alexander Isa.

I början av året fattade polisen beslut om att kamerabevaka 60 olika platser i Stockholmsregionen med drönare, inklusive Södertälje. Nu har Polisen i region Stockholm förlängt beslutet.

Beslutet baseras på den senaste tidens våldsvåg och införts på ett 60 olika platser i region Stockholm.

– Syftet är att minska brottsligheten och öka tryggheten. Genom att kamerabevaka från luften kommer vi kunna övervaka platser på ett mer dynamiskt sätt utifrån underrättelser och analyser av brottsligheten, sade Hanna Paradis, kommenderingschef för den särskilda händelse som hanterar den senaste tidens grova våldsbrott, i ett tiggare pressmeddelande.

– Vi kommer dessutom kunna lokalisera och identifiera gärningspersoner som begår brott och även bidra till förundersökningar i syfte att nå ökad lagföring, säger Hanna Paradis, kommenderingschef för den särskilda händelse som hanterar den senaste tidens grova våldsbrott.

Beslutet att kamerabevaka med Unmanned Aircraft System (UAS) gäller till och med den 8 januari 2024.

Läs även: – NYTT BESLUT: Södertälje ska bevakas genom drönare

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2023 14:50
Senast uppdaterad: 31 maj 2023 14:50

Nytt projekt inleds på förlossningen i Södertälje

elin-och-ingela-i-ett-forlossningsrum

Pressbild: Södertälje Sjukhus.

Förlossningsavdelningen i Södertälje vill minska koldioxidutsläpp med två tredjedelar genom cirkulära plastförkläden. Nu har pilotprojektet inletts och kommer att pågå under ett års tid.

– På Södertälje använder vi cirka 75 000 plastförkläden per år, säger Elin Hedlund, chefbarnmorska på BB Förlossningen Södertälje

Genom att sortera och återvinna förklädena kan avdelningen minska sina koldioxidutsläpp med två tredjedelar. Projektet involverar en hållbarhetsstrateg, chefbarnmorska, undersköterskor och representanter från verksamhetsledningen och försörjningen.

Elin Hedlund, chefbarnmorska och Ingela Jacobson, undersköterska på BB Förlossningen Södertälje. Pressbild

Under pilotprojekt på BB Södertälje kommer de att använda cirkulära plastförkläden i en annan färg än de vanliga förkläderna. Efter användning samlas de in och komprimeras på sjukhuset innan de transporteras till en uppsamlingsplats i Sverige. Där smälts de ner till pellets som används för att tillverka nya förkläden. Varje förkläde kan cirkuleras 6 till 7 gånger innan det kastas.

 – En faktor som gör att vi verkligen tror på det här projektet är att vi har en personalgrupp som är mycket engagerad i miljöfrågor och intresserad av att kunna minska vår miljöpåverkan, säger Hedlund.

Projektet, som involverar Elin Hedlund, chefbarnmorska, Ingela Jacobson och Virpi Nordmark, undersköterskor, samt representanter från hållbarhetsstrategin, verksamhetsledningen och försörjningen, pågår under ett år och startade den 29 maj.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2023 09:59
Senast uppdaterad: 31 maj 2023 09:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors