Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Larm om beväpnad man – Greps av ordningsvakter

polis

Arkivbild.

Polisen larmades under måndagen om en beväpnad man i Södertälje centrum. Ordningsvakter ingrep och omhändertog mannen, men det visade sig vara en vapenattrapp enligt polisens uppgifter.

Vid 16:30 på måndagseftermiddagen inkom ett larm till SOS Alarm angående en man som bar ett vapen i Södertälje centrum. Ordningsvakter som befann sig på plats agerade snabbt och lyckades gripa mannen.

Enligt uppgifter till Telgenytt rörde det sig om ett misstänkt automatvapen, men när polisen anlände kunde de fastställa att mannen hade en soft air gun, en vapenattrapp. Dessutom bedömde de att mannen var berusad och därför omhändertogs enligt lagen om omhändertagande av berusade personer, LOB.

Det är ännu oklart om mannen hade ett motiv eller avsikter med vapenattrappen. En utredning kommer eventuellt att genomföras för att fastställa händelseförloppet. Inga rapporter om skadade personer har inkommit i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 12:30
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:30

Fordon voltade och fattade eld – Person förd till sjukhus

Olycka Ambulans

Arkivbild

På tisdagsförmiddagen inträffade en allvarlig olycka strax utanför Mölnbo. En man i 65-årsåldern skadades och fördes med ambulans till sjukhus

Det var vid 11-tiden som SOS Alarm fick samtal om en allvarlig olycka på riksväg 57 strax utanför Mölnbo. En man i 65-årsåldern voltade med sin bil som fattade eld, men mannen hann ta sig ut ur bilen innan branden bröt ut enligt polisens uppgifter.

Mannen, vars skadeläge ännu inte är känt, har blivit förd till sjukhuset med ambulans för vidare vård.

Detaljerna kring olyckan, inklusive orsaken till avåkningen och eventuella omständigheter som kan ha bidragit till olyckan, är ännu inte klara. Utredningen kommer att fortsätta när mannen har återhämtat sig tillräckligt för att kunna ge sin version av händelsen rapporterar polisen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 11:57
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors