Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Larm om brand i ett bostadshus i Grusåsen

C2AF1D3D-65B0-4055-AC88-6B7FC47E943F

Foto: Alexander Isa

En brand utbröt i ett flerfamiljshus på Östergatan under tisdagsförmiddagen. Räddningstjänsten kunde snabbt rycka ut till platsen där det visade sig brinna i trapphuset.

SOS Alarm fick samtalet klockan 11:17 om en brand i Grusåsen och flera räddningsenheter ryckte ut till platsen. Enligt uppgifter hade branden inträffat i trapphuset och resulterade i kraftig rökutveckling. Tack vare en snabb insats från räddningstjänsten kunde elden snabbt släckas och förhindra spridning.

Orsaken till branden är ännu oklar och utredning pågår för att fastställa händelseförloppet. Räddningstjänsten valde att stanna kvar på adressen för att säkerställa att platsen var helt säker och för att ventilera trapphuset från den tunga röken.

Ingen person ska ha kommit till skada i samband med händelsen på tisdagsförmiddagen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 10:42
Senast uppdaterad: 27 juni 2023 10:48

Positiv trend – Ökad andel elever når behörighet

Täljegymnasiet

Foto: Alexander Isa

Resultaten för behörighet till gymnasiet för elever i årskurs 9 i Södertälje kommun har offentliggjorts och visar en positiv trend. Enligt rapporter från Södertälje kommun uppnår en stor majoritet av eleverna behörighet till gymnasiet.

Hela 85 procent av eleverna i de kommunala skolorna uppnår behörighet till gymnasiet, vilket är en ökning med 3,8 procentenheter jämfört med föregående år. För närvarande tyder det på att meritvärdet kommer att ligga på cirka 222 poäng, vilket skulle vara det högsta meritvärdet som någonsin har uppnåtts.

– Jag är oerhört stolt över det arbete som har gjorts under lång tid i våra grundskolor. Lärarna har under ett utmanande år klarat av att fokusera på undervisningen och gett våra elever både stöd och utmaning i lärandet, säger Jenny Stanser, verksamhetschef för Södertäljes grundskolor.

Enligt verksamhetschefen har rektorerna haft en betydande roll genom att de stärkt det undervisningsnära ledarskapet, som i sin tur påverkat undervisningen positivt.

Analyser av resultaten på individ- och skolnivå samt inkluderingen av niondeklassarnas meritvärden kommer att presenteras vid höstterminen, då en utförlig rapport också kommer att överlämnas till utbildningsnämnden.

– Vi kan se att årets betyg stämmer bättre överens med de nationella provens resultat än föregående år. Det gör att jag känner att vi kan lita på att betygen håller och att vi kommer att skicka våra elever till gymnasiet med goda kunskaper i bagaget, säger Stanser.

Fakta: Grundläggande gymnasiebehörighet kräver att man har minst betyget E i samtliga kärnämnen och ytterligare fem ämnen. Meritvärdet är summan av de 16 eller 17 bästa betygen från högstadiet, omvandlade till poäng. Detta värde ger en indikation på ens ansökningsstatus till olika gymnasieskolor. Det högsta meritvärdet är 340 poäng, vilket motsvarar betyget A i alla ämnen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 22:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors