Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Yassar Bisse bjuder behövande på mat under midsommar

IMG_2148

Foto: Alexander Isa

Trots att han var nära att sälja sin verksamhet, har Yassar Bisse bestämt sig för att fortsätta satsa på företaget som han framgångsrikt drivit i cirka fem år. Som ett sätt att ge tillbaka till samhället, har han nu beslutat att bjuda behövande på mat under kommande midsommar.

– På midsommarafton den 23 juni mellan klockan 13:00 och 14:00 bjuder vi på Lion Bar de första 50 gästerna till en gratis midsommarlunch, säger Yasar Bisse till Telgenytt.

Enligt Bisse finns det många behövande människor i Södertälje som vanligtvis inte syns.

Med sitt initiativ att bjuda 50 första gästerna på mat under midsommar vill Yassar Bisse ge en hjälpande hand och erbjuda en stunds njutning för dem som annars kanske inte har möjlighet till en festlig måltid.

– Det är ett sätt att ge tillbaka till samhälle, säger han.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 00:17

Gängkriminell dömd för hot mot vittne i rättegång

tingsrätt

Arkivbild: Alexander Isa.

En gängkriminell hotade ett vittne i en rättegång i tingsrättens lokaler i Södertälje. Nu har hovrätten fastställt mannens dom som överklagades till fängelse i två månader.

Efter att ha vittnat i en rättegång i september 2021, där hans bror var offer för ett rån, lämnade mannen rättssalen och satte sig på en bänk bredvid sin far, som också skulle ge sitt vittnesmål.

Enligt uppgifter följde den åtalade mannen målsäganden ut från rättegångssalen och hotade honom med hotfulla kommentarer. Vittnet bekräftade hotet i tidiga polisförhör och även en socialsekreterare som var närvarande under rättegången bevittnade stämningen utanför rättssalen. Bland annat ska mannen ha sagt ”Du bor i Saltskog, samma område som jag bor i, vänta så ska du få se” och ”Vi bor på
samma område och du kommer inte komma undan
”.

Tingsrätten bedömde hotet som allvarligt och den åtalade mannen dömdes för övergrepp i rättssak. På grund av hans brottsliga bakgrund och bedömningen att frivårdsstraff inte var lämpligt för honom, fick han två månaders fängelse och förverkade två månader av sin villkorliga frigivning. Hovrätten har nu fastställt domen efter överklagande.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juni 2023 14:51
Senast uppdaterad: 19 juni 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors