Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Järnabo har fått tillstånd att koranprotestera utanför moské

quran-4178711_1280

Foto: Pexels

Polisen har beviljat koranprotest vid moské i Stockholm. Denna gång är det inte högerextremisten Rasmus Paludan som sökt tillståndet, utan av en man i 30-årsåldern från Järna, det rapporterar SVT.

En Järnabo har fått tillstånd att demonstrera utanför en moské i Stockholm samtidigt som muslimer firar högtiden Eid al-Adha.

Polisen har godkänt en ansökan om en demonstration som kommer att äga rum utanför Stockholms moské på Södermalm under onsdagen. Demonstrationen har tillstånd mellan 13.30 och 15.30. Det är dock osäkert om koranen kommer att brännas eftersom det för närvarande råder eldningsförbud i hela Stockholm län.

Mannen från Järna har i sin ansökan framfört att två personer ska delta samt att han vill ha en skottsäker sköld samt polisskydd på en tio kvadratmeter stor plats.

Enligt polisen har en bedömning forts att demonstration kan genomföras på ett fredligt och säkert sätt. Enligt SVT har polisen inte gett tillstånd att bränna en koran, utan tillståndet avser en ”demonstration om koranen”. Då det råder eldningsförbud kan överträdelse leda till böter.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 11:18
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 11:32

Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Petter-Norw

Petter Stordalen och Norwegians koncernchef Geir Karlsen. Pressbild.

Hotellägaren i Södertälje, Petter Stordalen, och Norwegian har gått samman för att skapa ett dotterbolag. Syftet att samla deras respektive bolags bonusprogram och erbjudanden enligt ett pressmeddelande.

Petter Stordalen, ägare av Quality Park Hotel i Södertälje och ska driva det nya hotellet som byggs vid Maren, har nu bildat ett gemensamt bolag med Norwegian och hans hotellkedja Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels).

– Det kommer att bli en ”game changer” för medlemmar och gäster, säger Stordalen.

Detta samarbete kommer att erbjuda medlemmar i olika lojalitetsprogram fler valmöjligheter än tidigare. Det gemensamma bolaget planerar att skapa en enhetlig förmånsvaluta och plattform där medlemmar kan tjäna och använda poäng över olika program. Norwegian och Strawberry kommer att ha lika ägarandelar i det nya bolaget.

Den digitala förmånsvalutan kommer att ersätta de befintliga poängsystemen i de olika lojalitetsprogrammen, vilket innebär att medlemmar som tjänar poäng genom hotellvistelser kan använda dem för att betala för flygresor och vice versa.

– Norwegians lojalitetsprogram är redan populärt och vi har försökt utveckla programmet genom att tänka nytt och samarbeta med andra aktörer. Jag är väldigt glad över det här samarbetet med Strawberry och att vi tillsammans skapar något som ger ännu fler kunder ett större utbud av tjänster och valmöjligheter, säger Petter Stordalen.

Norwegian och Strawberry har tillsammans cirka 7,5 miljoner medlemmar i sina respektive lojalitetsprogram i Norden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 01:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors