Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Larm om rökutveckling från Södertälje sjukhus

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

På måndagsmorgonen larmades räddningstjänsten om rökutveckling på sjukhusets fastigheter på Erik Dahlbersväg. Enligt uppgifter ska började det ryka från ett batteri.

Det var vid klockan 08:27 på måndagsmorgonen som flera räddningsenheter ryckte ut att SOS Alarm fått samtal uppgifter om en brand på Södertälje sjukhus, Hus 20. När räddningstjänsten väl kom till platsen visade det sig att det rörde sig om en rökutveckling i ett batteri.

– Det är rökutveckling i ett batteri i ett batteridropp som vi tagit ut från fastigheten. Varför det har blivit rökutveckling i batteri vet vi inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

För närvarande arbetar räddningstjänsten fortfarande på platsen för att vädra och säkra platsen, men ingen avdelning inom sjukhuset har drabbats av branden.

– Vi är fortfarande kvar på platsen. Det inträffade i ett teknikrum i ett av sjukhusets lokaler, men det är ett rum som är byggt för att ha batterier och el. Det är inte inne på en avdelning, säger räddningstjänsten

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:54
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 08:08

Hon blir sjukhusets nya chefläkare – ”Ska bli spännande”

Ahl

Foto: Södertälje Sjukhus.

Annica Ahl har utsetts till en av sjukhusets två ordinarie chefläkare och kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Hon tillträder rollen hösten 2023.

– Jag ser fram emot att få lära känna ett nytt lagom stort sjukhus med brett sjukvårdsuppdrag. Det ska bli spännande att få se hur jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till bästa möjliga kvalitet och patientsäkerhet på Södertälje sjukhus, säger Annica Ahl.

Hon är specialist inom internmedicin och kardiologi samt överläkare och har många års erfarenhet. Bland annat från Capio S:t Görans sjukhus, där hon varit sektionschef för hjärtverksamheten sedan 2012 och verksamhetschef för Hjärtkliniken sedan 2017. Ahl är även engagerad i förbättringsarbete, utveckling och kvalitetssäkring i tvärprofessionella team.

Med sin gedigna erfarenhet inom akutsjukvård samt chefs- och ledningsuppdrag på flera nivåer, väntas Ahl att bidra till sjukhusets utveckling. Hon tillträder sin roll som chefläkare på Södertälje sjukhus den 1 oktober 2023.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa Annica välkommen till Södertälje sjukhus. Annicas långa erfarenhet av förbättringsarbete med fokus på kvalitet och patientsäkerhet och stora engagemang för personcentrering och patientinvolvering blir en stor tillgång i arbetet med att leda och utveckla sjukhuset, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

Läs även: – Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:22
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 07:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors