Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Mitt i midsommartrafiken – Slukhål upptäckt på E4 vid Moraberg

E4-motorvag-koer-Creartiv-commons

Bild: Creative Commons

Ett körfält på E4:an utanför Södertälje är för närvarande avstängt på grund av ett hål som upptäckts 1,5 meter djupt under vägen. Körfältet förväntas vara avstängt större delen av torsdagen, mitt under midsommartrafiken.

– Tittar man uppifrån så ser det inte så mycket ut för världen, det finns en och en halv meter ner och går in under vägen, säger Bengt Olsson säger Trafikverkets presschef till DN.

Under midsommarhelgen har trafiken i södergående riktning varit tät och rör sig långsamt sedan förmiddagen. På andra sidan av E4:an, i norrgående riktning, upptäcktes en betydande skada på högra körfältet klockan 08:23 på torsdagsmorgonen. Enligt uppgifter rör det sig om ett hålet under vägen som är 1,5 meter djup.

För närvarande påverkar skadan trafiken mot Stockholm endast marginellt. Körfältet är avstängt och personal befinner sig på plats för att reparera skadan.

– Då kommer man först att hugga upp för att kolla hur stort hålet är. Därefter fyller man igen med fyllnadsmassor så att det håller. Sedan lägger man över en provisorisk vägyta. Därefter får man utvärdera om det behövs ytterligare åtgärder senare, säger presschefen till tidningen.

Enligt Trafikverkets prognos förväntas körfältet vara avstängt under större delen av dagen, och skadan förväntas åtgärdas mellan klockan 21:00 och 05:00 på fredagsmorgonen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 11:15
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 11:26

Godner (S) utsedd till en av landets mäktigaste – igen

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, har återigen blivit utsedd som en av landets mäktigaste kommunpolitiker. Dagens samhälle har rankat de 30 mäktigaste kommunpolitikerna baserat på både formell och informell makt.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, har blivit uppmärksammad för sin makt och inflytande inom kommunpolitiken, baserad på bakgrundssamtal med ett tjugotal personer med egen erfarenhet av eller god insikt i svensk kommunpolitik.

År 2020 blev hon utnämnd som en av Sveriges mäktigaste politiker av tidningen Fokus 2020, som beskrevs henne som sheriffen i Södertälje.

Listan över de 30 mäktigaste kommunpolitikerna baseras på både formell och informell makt, och har tagits fram genom bakgrundssamtal med personer med erfarenhet och insikt i svensk kommunpolitik. Boel Godner fortsätter att vara en betydande aktör inom den politiska scenen.

”Respekterad bland både anhängare och politiska motståndare. Beskrivs som en stark S-profil som lyckats nå ut medialt. Ofta har hon varit pådrivande för att slopa, eller åtminstone förändra, ebo-lagen och för att lyfta frågan om välfärdsbrottslighet”, skriver tidningen Dagens samhälle i motiveringen.

– Jag sitter med i SKR:s styrelse och det är väl en faktor. Sen har Södertälje längst erfarenhet av att hantera frågor som grov organiserad brottslighet, integration- och segregationsfrågor. Eftersom vi varit så länge på banan i de frågorna så har jag fått vara med och prata i många år. Det är klart man lyssnar på Södertälje i de sammanhangen, så har det blivit, men makt vet jag inte, säger Godner (S) till Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 01:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors