Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Stor risk för olyckor – undvik dessa vägar under midsommar

2021_12_highway-4081379_960_720

Foto: Pixabay

Midsommarhelgen innebär ökad trafik och risken för olyckor, särskilt med berusade förare. En analys av statistiken från Dina Försäkringar pekar på vägar att undvika för att minimera riskerna och få en smidigare resa. Särskilt E4–E20 i Södertälje har högre risk för köbildning under midsommarhelgen.

– De bästa tidpunkterna att köra brukar vara tidigt på torsdagen och söndagen, alltså innan rusningen. Då är det mer normal trafik med säkrare bilar, men det betyder inte att det inte sker olyckor, säger Victor Öberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Midsommar är inte bara en tid för festligheter utan också för stress och frustration på grund av trängsel på vägarna. Med ökat alkoholintag och fler berusade förare ökar risken för olyckor. Statistik från Transportstyrelsen, analyserad av Dina Försäkringar, visar att i genomsnitt sex personer omkommer varje år i midsommartrafiken de senaste 25 åren – dubbelt så många som under en vanlig helg och 30 procent fler än genomsnittet i juni.

(Annonslänk)

De mest olycksdrabbade dagarna är torsdagen före midsommar, den stora resdagen, och söndagen efter midsommarafton då många reser hem. Belastningen på vägarna fördubblas under dessa dagar enligt Trafikverket. En genomgång av Dina Försäkringar visar också att flest dödsolyckor inträffar på midsommarafton och midsommardagen.

– Planera din resväg, starta i god tid och framför allt, kör försiktigt. Olyckor händer fort och det är ofta tillfälligheter som avgör. Om potatisen hinner bli kall eller jordgubbarna tar slut är mindre viktigt, säger Victor Öberg.

Vägar med förhöjd olycksrisk under midsommarhelgen
E4 Hudiksvall–Sundsvall
E10 Hela sträckan
E12 Hela sträckan
E14 Hela sträckan
E16 Gävle–Falun–Malung
E20 Göteborg–Laxå
E22 Kalmar–Norrköping
E45 Göteborg–Östersund
26 Halmstad–Jönköping (Nissastigen) samt Mariestad–Mora
50 Örebro–Borlänge
70 Enköping–Borlänge

Vägar med ökad risk för köbildning under midsommarhelgen
E4–E20 Sollentuna–Södertälje
E4 Uppsala – Gävle
E4 Gävle – Tönnebro
E6 Göteborg–Strömstad
E6 Göteborg–Kungsbacka
E18 Stockholm–Barkarby, Stockholm–Norrtälje
E22 Norrköping–Kalmar
E22 i Blekinge
26 Jönköping–Halmstad
50 Örebro–Ludvika
70 Enköping–Siljanbygden
73 Stockholm–Nynäshamn
76 Norrtälje–Gävle
136 Färjestaden–Borgholm
137 Kalmar–Färjestaden (Ölandsbron)
222 Stockholm–Värmdö
276 Åkersberga–Norrtälje

Källa: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:00
Senast uppdaterad: 21 juni 2023 16:19

Hotade ambulanspersonal – Döms till fängelse

ambulans

Arkivbild

Den person som hotade ambulanspersonal med ett pistolliknande föremål under en utryckning i fjol döms nu till fängelse.

Händelsen inträffade i en bostad i Enhörna den 24 oktober 2022 när ambulanspersonal skulle vårda en person. Plötsligt drog den 50-årige mannen fram en pistol och hotade dem, vilket fick dem att aktivera sina överfallslarm och fly från bostaden. Under flykten skadades en av vårdarna i ryggen och höger arm efter att ha ramlat och slagit i svanskotan och ryggen mellan skulderbladen.

Polis tillkallades till platsen och gripa mannen, men det visade sig senare att vapnet var en luftpistol. Mannen åtalades och dömdes i slutat på maj till ett år och fyra månaders fängelse för bland annat olaga hot och hot mot tjänsteman, inklusive sabotage mot blåljusverksamhet.

Utöver fängelsestraffet måste personen betala skadestånd på 20 000 kronor vardera till sjuksköterskorna och 10 000 kronor till polisen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 14:26
Senast uppdaterad: 21 juni 2023 14:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors