Företag i fokus:

Hedra oskyldiga som fallit offer för Irans sedlighetspolis

Twitter

Bild: foto från twitter

Iran har fått sig en omgång. Denna omgång har drabbat många oskyldiga människor som det oftast blir vid revolution, man ska inte gå emot lagar och regler. Det började med Mahsa Amini. Hon som föll offer för Irans sedlighetspolis.

De ansåg att hennes sjal inte täckte hennes hår tillräckligt. Hon matades med så groteska slag med batong mot huvud att hon bara fem dagar senare föll som det första offret i år. Hon skulle inte ha den friheten att få lufta håret.  

Hennes död har lett till ett flertal protester och mänskliga agerande i hennes anda. Många kvinnor som klippt av sig håret i protest som de bränt upp, politiker som i sina uttalande avslutat sitt tal med att klippa hårsvansen. Mäktigt. Gåshud.

Nu florerar nyheten om att sju studenter hålls anhållna för att invänta sin död. Anledningen till deras dödsdom är att de undersökt och utforskat i den Iranska Sedlighetspolisens ärende, de har gått emot vad de får göra. Döden blir utfallet. Så enkelt.

Vart är vi på väg? Världen tittar på Iran, alla dessa nyheter om protester, inlägg på sociala medier som sprids som en löpeld i våra liv. Vi berörs men ingen agerar. Inte vad jag ser eller hör. Man säger ”hemskt det är” kanske känner man faktiskt så. Där tar det slut. Inget mer uppstår, ingen tanke utvecklas till ”vad kan jag göra” och ”hur ska jag få till de”t.

Människor dör, hade kunnat vara våra studentkompisar, kollegor, kusin, syster, bror, son, dotter eller bara grannens barn. Vi stirrar med uppspärrade ögon och så går vi vidare med middagsplanerna. Vardagen tar över. Vi släpper vår känsla och går vidare med livet.

I ärlighetens namn tror jag att vi människor har blivit avtrubbade. Vi berörs kanske lite, men sedan måste vi lära oss att släppa känslan och oron, annars hade vi inte överlevt. Vi får se och läser för mycket hemskt, vissa har flytt från krig, så de har sett bomberna falla, vaknat till sirener, gått förbi döda människokroppar som legat på marken efter attackerna. Hemskt. Men livet går vidare så småningom. Känslan sitter i att man väntar att ingen ska skriva om det mer, så man kan gå vidare med sitt liv. I väntan på nästa misär.

Alla önskar vi att man kunde göra lika mycket. I en utopisk värld skulle vi kunna drömma om det, men vi lever i ett samhälle där vi skjuter varandra för småpengar, för noll anledning och av misstag utan att känna ånger. Där ligger vårt problem. Människan som fostrar och bygger hat av sitt hat.

Vad vi ska göra är att vi ska vara goda mot varandra. Agera med kärlek och du kommer få kärlek. Må du vila i frid Mahsa Amini, du har fallit offer för ännu ett hat som vuxit av människor. Du blir tyvärr inte det sista livet som kommer att dödas oskyldigt. Vi vill hedra, men kan vi göra mer?

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 19:39
Senast uppdaterad: 16 november 2022 19:40

JUST NU: Enhörna får en ny högstadieskola

7BADE8E9-FCC7-4A1D-8396-6293D2F58B08

Bild: Kartor

I decennier har invånarna i Enhörna drömt om att få en högstadieskola i sitt närområde. Länge verkade visionen avlägsen, men ikväll blev den verklighet när den moderatledda kommundelsnämnden i Enhörna tog ett historiskt beslut.

– Nu är beslutet äntligen fattat. Som vi längtat, skriver Moderaterna på sociala medier.

En ny högstadieskola ska upprättas vid Vallaskolan i Enhörna. Den befintliga skolan kommer att genomgå omfattande ombyggnationer, och resultatet blir en modern och fräsch skola som kommer att erbjuda en utbildning som är värdig landsbygden.

– I över 20 år har denna fråga diskuterats fram och tillbaka. För snart ett år sedan gick Moderaterna med i styret av kommunen och nu är äntligen beslutet fattat, skriver Moderaterna.

Det är för närvarande oklart när högstadieskolan förväntas vara färdigställd, men en mer detaljerad presentation förväntas komma inom kort.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 17:24
Senast uppdaterad: 25 september 2023 17:24

Brottsmisstänkta friades i HD – Nekas ersättning

67FB5691-709E-45CD-B49C-85B707F15E51

En av männen fångades på bild av polisen dolda kamera. Foto: Polisens förundersökning.

Justitiekanslern stoppar ersättning till flera personer efter att de friats misstänkta för vapenbrott. Personerna friades efter en HD-dom där polisen bytte ut vapen mot atrapper.

I mars 2021 hittade polisen två automatkarbiner och en pistol i ett förråd i Södertälje. Polisen bytte sedan ut dessa mot vapenattrapper, installerade buggningsutrustning och en dold kamera. Cirka fyra månader senare greps två personer från Södertälje, då 32 år och 35 år gamla vid tidpunkten, efter att de sågs besöka gömman och leta efter vapnen.

Målet gick från tingsrätten, där männen friades, till hovrätten där de dömdes, och slutligen frikändes efter att Högsta domstolen ansåg att vapenbrottets fullbordan var utesluten. Att vapen eller narkotika bytts ut av polis, gjort att de misstänkta har friades – trots att de hade tänkt begå brott.

”Eftersom fara för vapenbrottets fullbordan var utesluten redan när den tilltalades uppsåt formades var det fråga om ett otjänligt försök som inte är straffbart.”, skrev Högsta domstolen i beslutet när männen friades.

Vapen som hittades i förrådet. Bild: Polisens förundersökning

Efter den friande domen begärde männen ersättning för den tid de satt frihetsberövade. En av de misstänkta männen, som var frihetsberövad i drygt åtta månader, begärde 190 000 kronor i ersättning.

Men nu har Justitiekanslern, JK, beslutat att säga nejt till ersättning till flera personer som har varit frihetsberövade och sedan friats från grova brott – kopplat till en omskriven prejudicerande dom från Högsta domstolen (HD).

Att ge ersättning i sådana situationer beskrivs som ”oskäligt och stötande mot det allmänna rättsmedvetandet” meddelar Justitiekanslern.

Bland dem som nu nekas ersättning finns en av de män som friades i den uppmärksammade HD-domen från i våras. 33-åringen stod åtalad för medhjälp till försök till synnerligen grovt narkotikabrott sedan han kört en man till ett förråd där flera vapen och ammunition tidigare hade förvarats i Södertälje.

HD friade dock båda personerna eftersom det inte ansågs bevisat att de hade haft uppsåt att begå brott förrän efter att vapnen hade bytts ut. Därför betraktades deras handling som ett ”otjänligt försök” som inte kunde bestraffas. Många andra liknande fall har hanterats på samma sätt, och Justitiekanslern beskriver omständigheterna som sådana att det skulle vara klart orättvist och stridande mot allmän rättvisa att betala ut ersättning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 14:09
Senast uppdaterad: 25 september 2023 14:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors