Företag i fokus:

Hedra oskyldiga som fallit offer för Irans sedlighetspolis

Twitter

Bild: foto från twitter

Iran har fått sig en omgång. Denna omgång har drabbat många oskyldiga människor som det oftast blir vid revolution, man ska inte gå emot lagar och regler. Det började med Mahsa Amini. Hon som föll offer för Irans sedlighetspolis.

De ansåg att hennes sjal inte täckte hennes hår tillräckligt. Hon matades med så groteska slag med batong mot huvud att hon bara fem dagar senare föll som det första offret i år. Hon skulle inte ha den friheten att få lufta håret.  

Hennes död har lett till ett flertal protester och mänskliga agerande i hennes anda. Många kvinnor som klippt av sig håret i protest som de bränt upp, politiker som i sina uttalande avslutat sitt tal med att klippa hårsvansen. Mäktigt. Gåshud.

Nu florerar nyheten om att sju studenter hålls anhållna för att invänta sin död. Anledningen till deras dödsdom är att de undersökt och utforskat i den Iranska Sedlighetspolisens ärende, de har gått emot vad de får göra. Döden blir utfallet. Så enkelt.

Vart är vi på väg? Världen tittar på Iran, alla dessa nyheter om protester, inlägg på sociala medier som sprids som en löpeld i våra liv. Vi berörs men ingen agerar. Inte vad jag ser eller hör. Man säger ”hemskt det är” kanske känner man faktiskt så. Där tar det slut. Inget mer uppstår, ingen tanke utvecklas till ”vad kan jag göra” och ”hur ska jag få till de”t.

Människor dör, hade kunnat vara våra studentkompisar, kollegor, kusin, syster, bror, son, dotter eller bara grannens barn. Vi stirrar med uppspärrade ögon och så går vi vidare med middagsplanerna. Vardagen tar över. Vi släpper vår känsla och går vidare med livet.

I ärlighetens namn tror jag att vi människor har blivit avtrubbade. Vi berörs kanske lite, men sedan måste vi lära oss att släppa känslan och oron, annars hade vi inte överlevt. Vi får se och läser för mycket hemskt, vissa har flytt från krig, så de har sett bomberna falla, vaknat till sirener, gått förbi döda människokroppar som legat på marken efter attackerna. Hemskt. Men livet går vidare så småningom. Känslan sitter i att man väntar att ingen ska skriva om det mer, så man kan gå vidare med sitt liv. I väntan på nästa misär.

Alla önskar vi att man kunde göra lika mycket. I en utopisk värld skulle vi kunna drömma om det, men vi lever i ett samhälle där vi skjuter varandra för småpengar, för noll anledning och av misstag utan att känna ånger. Där ligger vårt problem. Människan som fostrar och bygger hat av sitt hat.

Vad vi ska göra är att vi ska vara goda mot varandra. Agera med kärlek och du kommer få kärlek. Må du vila i frid Mahsa Amini, du har fallit offer för ännu ett hat som vuxit av människor. Du blir tyvärr inte det sista livet som kommer att dödas oskyldigt. Vi vill hedra, men kan vi göra mer?

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 19:39
Senast uppdaterad: 16 november 2022 19:40

Siktar på avancemang – ”Vi ska kunna vara med och utmana”

Gill

Foto: Patric Gill

Första oktober spelar SSK:s damlag sin första tävlingsmatch för säsongen. Som ett första steg i deras färd mot målet – SDHL, kommer de möta 6 andra lag både på hemma och bortaplan i NDHL Damettan Östra. Ett högt mål är uppsatt. Läs huvudtränare Robert Johanssons tankar om säsongen som stundar.

Hur ligger ni till i förberedelserna inför den stundande säsongen 2023 – 2024?

– Vi har ju kört på is sedan början på augusti och kört hela sommaren med dem som varit på plats i Södertälje. Några av spelarna har anslutit när isträningen satte i gång. Senaste tillskottet, målvakten Lollo (Lovisa Berndtsson) anslöt förra veckan.

– Vi kör på nu och har spelat fem träningsmatcher med blandat resultat. Vi gjorde en bra match senast mot SDHL-motstånd, AIK (13/9). Det är kul att se, vi har jobbat mycket på vårt anfallsspel. Det vi tränar på är något som tjejerna anammar och försöker implementera i träningsmatcherna. Det är riktigt kul att se och bra inställning av spelarna.

Utöver senaste nyförvärvet Lovisa Berndtsson, 34 så fanns två andra målvakter i Landslagsmeriterade Nicole Jackson, 31 och hennes landsmaninna från England, den 12 år yngre Emma Nichols sedan tidigare under kontrakt. En lagdel där SSK:s damlag alltså står sig väl rustat.

– Ja, vi har tre målvakter. En trygghet, vi såg att vi var sårbara där om det skulle bli någon skada eller sjukdom på någon av dem.

Vad utmärker den här gruppen jämfört med förra säsongens?

– Det vi sökte var att få in lite mer erfarenhet till laget. Träna lite mer, lite äldre och mer erfarna spelare med erfarenhet från högre nivå. Vi hade ett bra lag förra året men tycker vi har fått in mer rutin.

– Vi kommer att vara ett lag som åker mycket skridskor, ett lag med mer fart. Det tycker jag vi fått ihop på något sätt nu. Lite mer erfaret om man jämför med förra säsongen.

Är truppen komplett nu eller ska det in någon mer innan det ska börja spelas om poäng?

– Vi söker ingenting utan nu har vi det här gänget och vi vill ge dem chansen, vi tror på det här laget. Det är det här vi kör nu.

Huvudtränaren Robert Johansson. Foto: Patric Gill

Ett redan profilstarkt lag har adderats med mer spets och rutin, finns flera att hålla ett extra öga på i vinter när laget jagar segrar. Inte lätt att förutspå vilka som kommer höja sig över mängden anser lagets huvudtränare, då fler spelare ska kunna axla en stor roll med tanke på att truppen har en större bredd än den hade under fjolårssäsongen.

– Vi hoppas att de som är kvar från förra säsongen fortsätter att leverera på en hög nivå. Pia Pren kommer att leverera, Hunter Mosher. Jag tycker flera av de nya spelarna som kommit in ser riktigt bra ut. Estelle Forsberg, Mimmi Gill. Det är svårt att välja ut någon speciell, vi har försökt att sprida ut poängproduktionen på flera spelare. Det är de här jag känner som jag kommer kunna göra det lilla extra om man säger så då.

En fartfylld hockey med mycket skridskoåkning säger du. Kommer det finnas något annat i spelet som ni kommer att ta till en ”annan nivå” jämfört med tidigare?

– Förra året gjorde vi mycket mål och visade genom hela playoff att vi var jobbiga att möta, i alla fall fram till de sista två matcherna mot Skellefteå. Vi är jobbiga att möta och svåra att göra mål på.

– Vi har ett bra försvarsspel som jag tycker vi ska spinna vidare på, vi jobbar mycket med snabba spelvändningar och ha ett enkelt spel. Lite rakare i spelet kan vi bli stundtals, det behöver vi vässa lite på, det är något vi jobbar på.

– Vi har i år ännu mer assistans via spelarutvecklare Taro Nihei och Mattias Beck. Vi ska den här säsongen jobba ännu tätare med dem och implementera spelidén som har satt och anpassa den efter oss. De har varit med hela vägen nu sedan säsongen tagit sin början, jag tror det kommer bli väldigt värdefullt för oss. En bra resurs.

SSK Dam är nu inne på år tre för den uttalade satsningen mot SDHL, det är nu man ska ta steget, men har laget vad som krävs för att gå hela vägen? Det har man anser Johansson:

– Ja, det tycker jag. Vi var ett steg ifrån att möta SDHL-lag redan förra säsongen. Om man tittar på oss själva tycker jag vi ska kunna vara med och utmana. Det tror vi absolut.

Om det misslyckas, kommer målet och satsningen ändå vara lika intensifierad framöver?

– Ja, det är vad jag förstår i alla fall. Man kommer inte att lägga ner damlaget om det inte lyckas den här säsongen.

Nyförvärv 2023-24

Lovisa Berndtsson, Målvakt
Nicole Jackson, Målvakt – England
Allison Attea, Back – USA
Indira Bosch, Back – Spanien
Jessica Karlsson, Back
Maja Nyberg, Back
Laerke Sondergaard, Back – Danmark
Johanna Blomkvist, Forward
Estelle Forsberg, Forward
Mimmi Gill, Center
Ellen Laurence, Forward – Kanada
Mary McDonald, Forward – Kanada
Linnea Örnqvist, Forward

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 06:32
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 14:07

BILDEXTRA: Assyriska säkrar tre poäng i seriefinalen

DSC_0022-1

Foto: Shamash Oyal

I seriefinalen mellan Nyköping och Assyriska låg dramatiken tjock i luften. Nyköping, som ledde serien och jagades av Assyriska med en poäng bakom och fem matcher kvar, kunde se sig överkörda på Södertälje fotbollsarena.

Dagens seriefinal mot Nyköping var en avgörande match när serien närmar sig sitt slut. Redan från avspark var det tydligt att Assyriska var på hugget, medan bortalaget verkade nöja sig med en poäng.

Men i den 27:e minuten kunde Assyriska ta ledningen med 1-0 genom Ekin Bulut, och bara två minuter senare ökade de till 2-0 genom Ibrahim Niang. Tyvärr drabbades Niang av ett rött kort strax innan halvtidsvilan efter en olycklig incident med en motståndare.

Trots att Assyriska nu var en man kort gav de inte upp. I den 57:e minuten utökade de ledningen till 3-0 genom Hillemar. Nyköping lyckades dock göra ett tröstmål i den 80:e minuten genom Alexander Alp.

Bortalaget hade inte mycket mer att erbjuda, och Assyriska säkrade tre viktiga poäng med slutresultatet 3-1. Med 46 poäng delar de nu första platsen med Sleipner, men Sleipner har bättre målskillnad och ligger därför före på tabellen.

Nästa match möter Assyriska syskonlaget Syrianska, som kämpar för att undvika nedflyttning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 20:01
Senast uppdaterad: 24 september 2023 20:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors