Företag i fokus:

Hedra oskyldiga som fallit offer för Irans sedlighetspolis

Twitter

Bild: foto från twitter

Iran har fått sig en omgång. Denna omgång har drabbat många oskyldiga människor som det oftast blir vid revolution, man ska inte gå emot lagar och regler. Det började med Mahsa Amini. Hon som föll offer för Irans sedlighetspolis.

De ansåg att hennes sjal inte täckte hennes hår tillräckligt. Hon matades med så groteska slag med batong mot huvud att hon bara fem dagar senare föll som det första offret i år. Hon skulle inte ha den friheten att få lufta håret.  

Hennes död har lett till ett flertal protester och mänskliga agerande i hennes anda. Många kvinnor som klippt av sig håret i protest som de bränt upp, politiker som i sina uttalande avslutat sitt tal med att klippa hårsvansen. Mäktigt. Gåshud.

Nu florerar nyheten om att sju studenter hålls anhållna för att invänta sin död. Anledningen till deras dödsdom är att de undersökt och utforskat i den Iranska Sedlighetspolisens ärende, de har gått emot vad de får göra. Döden blir utfallet. Så enkelt.

Vart är vi på väg? Världen tittar på Iran, alla dessa nyheter om protester, inlägg på sociala medier som sprids som en löpeld i våra liv. Vi berörs men ingen agerar. Inte vad jag ser eller hör. Man säger ”hemskt det är” kanske känner man faktiskt så. Där tar det slut. Inget mer uppstår, ingen tanke utvecklas till ”vad kan jag göra” och ”hur ska jag få till de”t.

Människor dör, hade kunnat vara våra studentkompisar, kollegor, kusin, syster, bror, son, dotter eller bara grannens barn. Vi stirrar med uppspärrade ögon och så går vi vidare med middagsplanerna. Vardagen tar över. Vi släpper vår känsla och går vidare med livet.

I ärlighetens namn tror jag att vi människor har blivit avtrubbade. Vi berörs kanske lite, men sedan måste vi lära oss att släppa känslan och oron, annars hade vi inte överlevt. Vi får se och läser för mycket hemskt, vissa har flytt från krig, så de har sett bomberna falla, vaknat till sirener, gått förbi döda människokroppar som legat på marken efter attackerna. Hemskt. Men livet går vidare så småningom. Känslan sitter i att man väntar att ingen ska skriva om det mer, så man kan gå vidare med sitt liv. I väntan på nästa misär.

Alla önskar vi att man kunde göra lika mycket. I en utopisk värld skulle vi kunna drömma om det, men vi lever i ett samhälle där vi skjuter varandra för småpengar, för noll anledning och av misstag utan att känna ånger. Där ligger vårt problem. Människan som fostrar och bygger hat av sitt hat.

Vad vi ska göra är att vi ska vara goda mot varandra. Agera med kärlek och du kommer få kärlek. Må du vila i frid Mahsa Amini, du har fallit offer för ännu ett hat som vuxit av människor. Du blir tyvärr inte det sista livet som kommer att dödas oskyldigt. Vi vill hedra, men kan vi göra mer?

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 19:39
Senast uppdaterad: 16 november 2022 19:40

Krypande insekter och larver mötte inspektörer på bageri

pexels-photo-6996223

Foto: Pexels

När livsmedelsinspektörer från Södertälje kommun genomförde en oanmäld inspektion på ett bageri, upptäcktes förekomst av krypande insekter i lokalen. Samtidigt noterades även spår av ”något gulaktigt” i mjölet i säckar, troligen larver eller tomma puppor.

Det var i slutet på augusti som miljökontoret avslöjade flera allvarliga brister efter en oanmäld inspektion av Svens Hembageri och Konditori vid Grusåsen.

(Annonslänk)

Vid kontrollen möttes inspektörerna av krypande insekter, troligen mjölbaggar, i lokalen. Dessa observerades på golvet och hyllorna i förrådet, samt även under bakbordet. Det fanns även tydliga tecken på att mjölbaggarna hade påverkat mjölsäckar i förrådet, med något gulaktigt som liknade larver eller tomma puppor enligt Miljökontoret. Delar av golvet, inklusive området under bakborden och i förrådet, hade inte rengjorts tillräckligt ofta, vilket utgjorde en brist och skapade en gynnsam miljö för skadeinsekter.

Miljökontoret kunde också fastställa att handtagen på brödspadarna hade dåligt underhållits eller inte rengjorts tillräckligt ofta, samt att oliver förvarades i öppnade konservburkar.

Nu kräver Miljökontoret att verksamheten åtgärdar bristerna, och en ny inspektion kommer att genomföras tidigast den 28 september för att säkerställa att de identifierade problemen åtgärdas i enlighet med lagens krav.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 23 september 2023 12:05

Explosion i villaområde – Stort område avspärrad

276B97CE-95CA-410F-9168-38AA2840D7EA

Foto: Shamash Oyal

En detonation har inträffat i ett villaområde. Det är tredje gången på kort tid som polisen har kallats till samma adress vid Liljemovägen.

Det är tredje gången på knappt en vecka som explosiva anordningar påträffats i området. Vid första tillfället exploderade en mindre anordning, men den betraktades som ofarlig.
Vid det andra tillfället kunde nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga föremålet, men strax innan midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress.

Enligt uppgifter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat utomhus, men enligt polisens uppgifter har inga personer skadats detonationen inträffade.

Ambulans på plats i villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Polisen befinner sig just nu på platsen med flera enheter, och ett stort område har spärrats av i villaområdet strax utanför Saltskog/Västergård. En stor sökinsats pågår i området och i sökandet efter gärningspersonen används bland annat polishelikoptern och polishundar.

– Något har detonerat utomhus och gett mindre skador på bostaden. Polisen genomför dörrknackning för att höra efter vad boende i området har sett eller hört. Platsen är avspärrad för att både bomb- och kriminalteknikerna ska undersöka platsen, skriver polisen på sin hemsida.

– Det lät som en kraftig fyrverkeri, men sedan läste vi på Telgenytt där det stod om explosion. Det lät så högt att det hördes ända till Västergårdsområdet, säger ett Vittne, till Telgenytt

En förundersökning angående allmänfarlig ödeläggelse har inletts.

Nationella bombskyddet. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 22:24
Senast uppdaterad: 23 september 2023 08:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors