Företag i fokus:

Miljardföretag överklagade kommunens beslut – Får avslag

Södertälje kommun

Arkivbild.

I mars tidigare i år avslutade Telge Inköp upphandlingen, ”IT- Outsourcing”, och gavs till bolaget Fujitsu.

Beslutet överklagades av Tieto som medverkade i upphandlingen och ansåg att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Nu har förvaltningsrätten meddelat sitt beslut.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. När affären, som är värd flera hundra miljoner kronor, avslutades överklagade miljardföretaget Tieto beslutet och anklagade kommunkoncernen för att ha accepterat vinnaren Fujitsus ofullständiga anbud.

I överklagan framförde Tieto att kommunkoncernen borde ha ogillt Fujitsu anbud eftersom de inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav vid tidpunkten för anbudstidens utgång.

(Annonslänk)

Bland annat ska Fujitsu fått ändra sin anbud efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp. Beslutet överklagades till Förvaltningsrätten av Tieto som ansökte om överprövning och yrkade rättelse om att en ny anbudsutvärdering ska genomföras – utan hänsyn av anbudet från bland annat Fujitsu.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skrev Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Men Tieto får inget gehör i domstolen. Nu har Förvaltningsrätten granskat ärendet och framfört att de avslår bolagets överklagan om rättelse och en ny anbudsutvärdering. Därmed ger domstolen Södertälje kommun rätt i ärendet.

”Det har inte kommit fram att kommunkoncernen har genomfört förhandlingarna med Fujitsu på ett sätt som strider mot LOU. Eftersom det inte har kommit fram omständigheter som utgör skäl för att ingripa i upphandlingen ska ansökan om överprövning avslås”, skriver Förvaltningsrätten i beslutet.

Läs även – Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:47

Djurgården dominerade mot Nordic United i Svenska Cupen

IMG_9113

Tottenhams nya förvärv, Lucas Bergvall.
Skärmdump: TV4

I svenska cupens andra omgång visade Djurgården klass när de mötte Nordic United, med en lysande insats från Lucas Bergvall som bidrog till en övertygande seger.

Under söndagens match i svenska cupens andra gruppspelsomgång tog Djurgården emot Nordic United. Matchen, som hölls efter Nordic Uniteds snöpliga förlust mot IFK Göteborg för en vecka sedan, blev en uppvisning i fotbollskonst från Djurgårdens sida. Lucas Bergvall, nyligen klar för Tottenham, var matchens stora profil med ett solomål och inblandning i ytterligare fyra mål.

(Annonslänk)

Djurgården hade redan fått en bra start på cupäventyret med en vinst mot Skövde AIK, medan Nordic United var nära att överraska mot IFK Göteborg men föll på övertid. Mot Djurgården blev det dock en tuffare match för Nordic United som inte lyckades stå emot trycket.

Matchen började med ett mål av Rasmus Schüller redan i den fjärde minuten, efter ett imponerande förarbete av Bergvall. Inte långt efter, i den tionde minuten, utökade Bergvall själv Djurgårdens ledning till 2–0. I andra halvlek fortsatte Djurgården att dominera, med Bergvall som spelade fram Deniz Hümmet till 3–0 och sedan själv satte ett drömmål till 4–0 i den 69:e minuten. Matchen avslutades med ett självmål av Nordic United, vilket säkrade en komfortabel seger för Djurgården.

Med denna seger fortsätter Djurgården starkt i svenska cupen, medan Nordic United måste omgruppera och blicka framåt efter dagens förlust.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 18:33
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 18:33

Södertäljebo vinner 1,6 miljoner på Lotto

LOTTO

Pressbild: Lotto

I veckan lyckades Flour från Södertälje skrapa fram en halv miljon i TV4:s Nyhetsmorgon. Under lördagen var det en annan Södertäljebo som kunde kamma hem en storvinst, denna gång på Lotto.

(Annonslänk)

Lördagens Lottodragning visade sig vara en framgångsrik kväll med tre nya miljonärer som gick till Svedala, Hässleholm och Södertälje

– Delad glädje är dubbel glädje, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Efter den första lottdragningen kunde två lyckliga vinnare, med sju rätt vardera på Lotto 1, var och en vinna 1,3 miljoner kronor. Dessutom säkrade en ensam vinnare från Södertälje 1,6 miljoner kronor på Lotto 2 genom att också där uppnå sju rätt.

På Lotto 2 kunde en person från Södertälje lyckas få sju rätt, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor.

–  Det är alltid lika spännande att få prata med våra vinnare och få höra om vilka drömmar som de nu ska förverkliga med hjälp av vinsten. Jag ser fram emot att få börja ringa och gratulera, avslutar Emmy Altemyr, som även framför att vidare information kommer att meddelas när vinnarna är kontaktade.

Vinnande Lottorad som köptes i Södertälje
 1 ─ 3 ─ 11 ─ 17 ─ 27 ─ 28 ─ 30

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 00:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors