Företag i fokus:

Miljardföretag överklagade kommunens beslut – Får avslag

Södertälje kommun

Arkivbild.

I mars tidigare i år avslutade Telge Inköp upphandlingen, ”IT- Outsourcing”, och gavs till bolaget Fujitsu.

Beslutet överklagades av Tieto som medverkade i upphandlingen och ansåg att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Nu har förvaltningsrätten meddelat sitt beslut.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. När affären, som är värd flera hundra miljoner kronor, avslutades överklagade miljardföretaget Tieto beslutet och anklagade kommunkoncernen för att ha accepterat vinnaren Fujitsus ofullständiga anbud.

I överklagan framförde Tieto att kommunkoncernen borde ha ogillt Fujitsu anbud eftersom de inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav vid tidpunkten för anbudstidens utgång.

(Annonslänk)

Bland annat ska Fujitsu fått ändra sin anbud efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp. Beslutet överklagades till Förvaltningsrätten av Tieto som ansökte om överprövning och yrkade rättelse om att en ny anbudsutvärdering ska genomföras – utan hänsyn av anbudet från bland annat Fujitsu.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skrev Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Men Tieto får inget gehör i domstolen. Nu har Förvaltningsrätten granskat ärendet och framfört att de avslår bolagets överklagan om rättelse och en ny anbudsutvärdering. Därmed ger domstolen Södertälje kommun rätt i ärendet.

”Det har inte kommit fram att kommunkoncernen har genomfört förhandlingarna med Fujitsu på ett sätt som strider mot LOU. Eftersom det inte har kommit fram omständigheter som utgör skäl för att ingripa i upphandlingen ska ansökan om överprövning avslås”, skriver Förvaltningsrätten i beslutet.

Läs även – Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:47

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors