Företag i fokus:

Kriminella får sina tillgångar utmätta – Kontanter och skyddsvästar beslagtagna

Kronofogden

Foto: Alexander Isa

Den 21 oktober stoppades flera yrkeskriminella av polisen i Södertälje. Bland annat bar de på kontanter, guldsmycken och skyddsvästar som polis beslagtog för utmätning hos kronofogden.

Efter senaste tidens våldsspiral har polisen uppmärksammat allt fler kriminella som bär på skyddsvästar på grund av den pågående konflikten i Södertälje. Och tack vare polisens intensiva insats har ett flertal personer, med kopplingar till dödskjutningar i staden, kunnat gripas.

Men tillsammans med Kronofogdens specialindrivningsenhet arbetar polisen även aktivt för att beslagta kriminellas pengar, eller egendom, om personerna har obetalda skulder som ska utmätas.

Den ny lagen som trädde i kraft den 1 augusti i år förbättrade polisens möjligheter att genomföra utmätning på distans när de påträffar personer som har obetalda skulder till Kronofogden. Det har resulterat i att polismyndigheten kunna vidta hårdare tag mot den organiserade brottsligheten runt om i landet.

(Annonslänk)

I oktober kunde polisen stoppa flera Södertäljebor som hade obetalda skulder till Kronofogden. Bland annat stoppades en 21-åring man som bar på ett guldarmband och guldhalsband som visade sig ha obetalda skulder till Kronofogden på cirka 19.000 kronor.

Vid en poliskontroll bar en 23-åring på en skyddsväst till ett värde på cirka 1.500 kronor som beslagtogs av polisen för utmätning. Totalt var han skyldig Kronofogden 211.000 kronor.

Polisen stoppade även en 29-åring med en obetald skuld på cirka 37.000 kronor, en 26-åring med en obetald skuld på cirka 194.000 kronor och en 25-åring med obetald skuld som uppgick till 11 132 kronor. Samtliga bar på skyddsvästar med ett uppskattat värde på cirka 1500 kronor som utmättes av Kronofogden.

Polisen beslagtog även en jacka och klocka som tillhörde en 26-åring man med obetalda skulder på 294.000 kronor.

Vid ett annat tillfälle stoppades en 23-åring som hade 2.200 kronor i kontanter i sin jacka och visade sig ha en obetald skuld på närmare en miljon kronor.

Specialindrivningsenheten, som samarbetar med polisen, har en jourverksamhet som är tillgänglig dygnet runt för att hantera utmätningsbara tillgångar som påträffats hos personer i samband med exempelvis gripanden, husrannsakningar och andra tillslag. Insatsen är del i den myndighetsgemensamma satsning mot den grova brottsligheten

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2022 19:10
Senast uppdaterad: 17 november 2022 19:25

Lastbilsolyckan på E20 – Bärgningen dröjer

IMG_2805

Läsarbild

En olycka inträffade under onsdagsförmiddagen i Södertälje när en lastbil välte på E20 och ligger just nu över mitträcket vid av- och påfarten vid Vasa Handelsplats. Enligt polisen kommer bäringen dröja i väntan på mindre trafik på sträckan.

Orsaken till trafikolyckan är ännu oklar, men enligt polisens initiala uppgifter kan det ha varit en däckexplosion som orsakade lastbilens välte. Ingen misstanke om brott har rapporterats i samband med händelsen. Polisen har dock upprättat en anmälan om trafikolyckan och fortsätter undersöka händelsens bakgrund.

Lastbilen ligger just nu över mitträcket och påverkar trafiken kraftigt i båda riktningarna. Endast ett körfält i varje riktning är öppet och inledningsvis var det totalstopp i riktningen mot Göteborg.

Under eftermiddagen meddelade polisen att ett körfält nu är öppet i vardera färdriktning för att lindra trafikproblemen och inledningsvis var det totalstopp i riktningen mot Göteborg. Bärgning av lastbilen planeras att genomföras inatt, då trafikflödet förväntas vara mindre. Ingen person ska ha skadats i samband med olyckan, men den långvariga trafikstockningen har skapat långa köer i båda färdriktningarna.

Läs även – Lastbil välte på E20 – ”Påverkar trafiken kraftigt”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 14:39
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 10:57

Södertälje bidrar till förbättrat klimat och vattenmiljö

Södertälje

Bild: Alexander Isa

Göteborg, Halmstad, Markaryd och Värmdö har utmärkt sig som de kommuner i Sverige som har åtgärdat flest små avloppsanläggningar. Men även Södertälje har gjort betydande insatser för att förbättra klimatet och vattenmiljöerna.

Under 2022 bidrog Göteborg, Halmstad, Markaryd och Värmdö med totalt cirka 1 200 godkända avloppsanläggningar, vilket motsvarar 8 procent av det nationella antalet åtgärdade avlopp. Trots detta har utvecklingen av avloppsåtgärder i Sverige varit otillräcklig, med en åtgärdstakt på knappt 2 procent jämfört med det önskade 5 procent.

I Södertälje var åtgärdstakten förra året 3,2 procent, vilket är ett positivt bidrag för att minska avloppsskulden. Lokalt i Nykvarn var åtgärdstakten 2022 4,7 procent.

– Det är fantastiskt och förhoppningsvis en inspiration för kommuner som ligger efter i sitt arbete. Under förra året åtgärdades totalt cirka 14 000 små avlopp i hela Sverige – en hög siffra kan tyckas, men ändå drygt 20 000 för få, sett till behovet, säger Caroline Harrå, branschutvecklare för VA och Små avlopp på VVS-Fabrikantern.

Enligt Aktionsgrupp Små Avlopp, som är ett branschinitiativ mellan VVS-Fabrikanterna och Maskinentreprenörerna, har antalet svar på den årliga enkäten minskat betydligt de senaste åren, vilket hindrar en noggrannare uppföljning av åtgärderna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 13:33
Senast uppdaterad: 19 juli 2023 13:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors