Företag i fokus:

Revisorerna pekar på problem med otillåten upphanding

Bild. Alex Ataseven , Kerimo

Debattören Lukas Kerimo (M). Pressbild.

I augusti skrev jag om Tekniska nämndens klandervärda hantering av avtal. Jag och mina kollegor i Moderaterna konstaterade en hel del oreda inom samhällsbyggnadskontoret där avtalstroheten låg på lite över 80 %.

Det är alldeles för lågt och berör stora summor.

Under åren 2020 och 2021 har kontoret upphandlat varor och tjänster utanför avtal till ett värde på över 85 miljoner kronor!

Ansvarsfördelningen är otydlig. Nämnden och Telge Inköp hänvisar till varandra och det finns oklarheter om vem som äger och förvaltar avtalen. I det här läget är det tacksamt att revisorerna klargör att det är nämnden som är ytterst ansvarig och behöver ta tillbaka kontrollen över avtalens förvaltning.

”Brister gällande rutiner för attestering, kommunikation och framför allt kunskapsnivå”

Revisorerna har förklarat att avtalstroheten är lägre än riktvärdet och att det också brister gällande rutiner för attestering, kommunikation och framför allt kunskapsnivå. Detta är något som borde uppdagats längesen och frågan måste ställas, varför agerade man inte för flera år sedan?

Rapporten vi har fått visar tydligt att nämndsordförande inte bemöter kritiken. Ifall det beror på okunskap eller oförmåga låter jag vara osagt, men nu ska tydligen en omorganisation ha skett. Tanken är att det ska tydliggöra ansvarsområden, men här lyfter revisorerna att en omorganisation har goda förutsättningar i teorin men mindre i praktiken.

Vad som dock kan vara positivt är nämndens planer på att tillsätta en verksamhetscontroller.

”En kommun vars politiska majoritet säger sig ta korruption på allvar men som år efter år blundar för de laglösa upphandlingarna som sker i Stadshuset”

Tekniska nämnden har ett stort ansvar i Södertälje; en kommun vars politiska majoritet säger sig ta korruption på allvar men som år efter år blundar för de laglösa upphandlingarna som sker i Stadshuset! Hur många skattemiljoner har de inte berövat ärliga företag som väntar in de LOU-upphandlingar (lagen om offentlig upphandling) som aldrig sker? Alla företag ska givetvis ha chansen att konkurrera och lika villkor måste råda för att eliminera risker för korruption och nepotism.

Vem bär ansvaret för godkännandet av dessa avtal och vad är det man handlat in, det kommer medborgarna troligtvis aldrig att få svar på. Förvaltningen förklarade i nämnden att mängden fakturor och tillgänglig information gör det näst in till omöjligt.

Jag konstaterar att sent ska syndaren vakna, eller ska vi tala i plural då det finns en politisk majoritet. Kanske sker det nu efter fyra år som nämndordförande? Det lär dock behövas av vi andra fortsatt vakar över dessa upphandlingsfrågor.

Skattemedel måste vårdas på bättre sätt, så enkelt är det.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2022 07:50
Senast uppdaterad: 16 november 2022 23:10

Kvinna anmälde planerat terrordåd under festivalen

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Under helgen blev polisen kontaktad av en anonym person som informerade om att ett terrordåd var planerat under Södertäljefestivalen. Det visade sig dock vara ett falsklarm med koppling till en kvinna.

Den senaste tiden har flera anonyma anmälningar om brott skickats in till polisen. Ett av dessa var ett hot om ett terrordåd under Södertäljefestivalen som ägde rum under helgen.

Efter en grundlig utredning lyckades myndigheterna upptäcka samband mellan flera händelser och tidigare falska anmälningar. En kvinna identifierades och medgav under förhör att hon hade skickat in en anmälan i samband med den pågående festivalen. Hon hävdar dock att hon var övertygad om att ett terrordåd faktiskt var planerat under festivalen.

Polisen har nu inlett en utredning där kvinnan misstänks för att ha utfärdat falsklarm.

Läs även: – Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 09:38
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 09:38

Litteraturfest på Wasaskolan – ”Viktigt att öka läslusten”

370373837_962262881703858_388018229328323443_n-1

Foto: Shamash Oyal

Tidigt på tisdagsmorgonen bjöd Wasaskolan in sina låg- och mellanstadiestudenter till en magisk litteraturfest. Lärarna förvandlades till levande sagokaraktärer med fantasifulla kostymer, medan eleverna förtrollades av en 4D-teater framförd av Läslandet.

Genom att integrera läsning med kreativitet och lekfullhet vill Wasaskolan tända gnistan för lärande och läsning hos eleverna. Genom att skapa en engagerande och interaktiv upplevelse vill skolan väcka deras nyfikenhet och öka intresset för böcker.

Att lärarna går in i sina roller som sagohjältar, i detta fall Ronja rövardotter, ger barnen en möjlighet att se sina lärare på ett nytt, lekfullt sätt.

Lärarna på Wasaskolan bjöd sina elever på en magisk litteraturfest. Foto: Shamash Oyal

Läslandets 4D-teater lärde ut historier på ett nyskapande och gripande sätt. Genom att kombinera visuell, auditiv och taktisk stimulans, fick eleverna en fördjupande och minnesvärd upplevelse. Denna innovativa metod stimulerar fantasin och gör läsning till en äventyrlig resa.

Evenemang som detta visar på skolans dedikation till att skapa en inspirerande inlärningsmiljö för sina elever.

– Det viktiga med littraturfesten är att öka lusten till att lära och läsa. Läsning ska vara vilja och inte måste, och läsningen ska vara kul och coolt för de coola eleverna, säger Joli Kasarji, lärare på lågstadiet och samordnare på Wasaskolan, till Telgenytt.

Joli Kasarji som Ronja Rövardotter Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors