Företag i fokus:

Revisorerna pekar på problem med otillåten upphanding

Bild. Alex Ataseven , Kerimo

Debattören Lukas Kerimo (M). Pressbild.

I augusti skrev jag om Tekniska nämndens klandervärda hantering av avtal. Jag och mina kollegor i Moderaterna konstaterade en hel del oreda inom samhällsbyggnadskontoret där avtalstroheten låg på lite över 80 %.

Det är alldeles för lågt och berör stora summor.

Under åren 2020 och 2021 har kontoret upphandlat varor och tjänster utanför avtal till ett värde på över 85 miljoner kronor!

Ansvarsfördelningen är otydlig. Nämnden och Telge Inköp hänvisar till varandra och det finns oklarheter om vem som äger och förvaltar avtalen. I det här läget är det tacksamt att revisorerna klargör att det är nämnden som är ytterst ansvarig och behöver ta tillbaka kontrollen över avtalens förvaltning.

”Brister gällande rutiner för attestering, kommunikation och framför allt kunskapsnivå”

Revisorerna har förklarat att avtalstroheten är lägre än riktvärdet och att det också brister gällande rutiner för attestering, kommunikation och framför allt kunskapsnivå. Detta är något som borde uppdagats längesen och frågan måste ställas, varför agerade man inte för flera år sedan?

Rapporten vi har fått visar tydligt att nämndsordförande inte bemöter kritiken. Ifall det beror på okunskap eller oförmåga låter jag vara osagt, men nu ska tydligen en omorganisation ha skett. Tanken är att det ska tydliggöra ansvarsområden, men här lyfter revisorerna att en omorganisation har goda förutsättningar i teorin men mindre i praktiken.

Vad som dock kan vara positivt är nämndens planer på att tillsätta en verksamhetscontroller.

”En kommun vars politiska majoritet säger sig ta korruption på allvar men som år efter år blundar för de laglösa upphandlingarna som sker i Stadshuset”

Tekniska nämnden har ett stort ansvar i Södertälje; en kommun vars politiska majoritet säger sig ta korruption på allvar men som år efter år blundar för de laglösa upphandlingarna som sker i Stadshuset! Hur många skattemiljoner har de inte berövat ärliga företag som väntar in de LOU-upphandlingar (lagen om offentlig upphandling) som aldrig sker? Alla företag ska givetvis ha chansen att konkurrera och lika villkor måste råda för att eliminera risker för korruption och nepotism.

Vem bär ansvaret för godkännandet av dessa avtal och vad är det man handlat in, det kommer medborgarna troligtvis aldrig att få svar på. Förvaltningen förklarade i nämnden att mängden fakturor och tillgänglig information gör det näst in till omöjligt.

Jag konstaterar att sent ska syndaren vakna, eller ska vi tala i plural då det finns en politisk majoritet. Kanske sker det nu efter fyra år som nämndordförande? Det lär dock behövas av vi andra fortsatt vakar över dessa upphandlingsfrågor.

Skattemedel måste vårdas på bättre sätt, så enkelt är det.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 november 2022 07:50
Senast uppdaterad: 16 november 2022 23:10

En person misshandlad i samband med träningsmatch

Arkivbild

En person har blivit misshandlad och har förts till sjukhus. Enligt uppgifter till Telgenytt har misshandeln inträffat i samband med träningsmatchen mellan SSK och Brynäs.

enligt uppgifter tiEn person attackerades inne i arenan, vilket resulterade i en anmälan om grov misshandel. Polisen utreder händelsen som inträffade i samband med matchen.

Strax efter klockan 20 på tisdagskvällen kallades polisen till Genetaleden med anledning av en misshandel. Enligt en uppgiftslämnare ska misshandeln ha ägt rum inne i Scaniarinken i samband med matchen mellan SSK och Brynäs, i anslutning till en av arenans restauranger. En person ska där ha blivit påhoppad av en eller flera gärningspersoner, något som polisen ännu inte har bekräftat.

– Jag har inga sådana uppgifter. Det jag vet är att polisen tillkallats till Genetaleden med anledning av en misshandel och offret förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Town Hägg till Telgenytt.

En anmälan om grov misshandel har upprättats, och polisen arbetar med att utreda händelseförloppet. Skadeläget för offret är för närvarande oklart.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 20:19
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 20:19

TikTok stänger av pengaflödet för koranbrännaren

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Plattformen Tiktok har stängt av gåvofunktionen på kontot för den uppmärksammade koranbrännaren Salwan Momika, det rapporterar Sveriges Radio.

Salwan Momika och Salwan Najem har gjort sig kända genom att bränna koraner samtidigt som de har tjänat pengar genom livesändningar på TikTok, främst genom gåvor från tittarna på plattformen. Detta är något som TikTok på senare tid har kritiserats för.

Momika har också lagt ut flera videor där han kritiserar islam och flera muslimska ledare. Tidigare under augusti månad har han legat högt på Tiktoks veckovisa ranking som listar de som har fått flest diamanter.

TikTok bekräftar nu för Sveriges Radio att de stänger av möjligheten att tjäna pengar för koranbrännaren.

Läs även: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 16:30
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 16:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors