Företag i fokus:

Felix Herngren och Netflix kommer tillbaka till Södertälje

Filminspelning1--1536x671

Foto: Södertälje City.

2020 befann sig Felix Herngren och filmbolaget FLX i Södertälje för att spela in serien ”Folk med ångest” som började sändas i december 2021.

Nu kommer inspelningsteamet tillbaka till Södertälje för filma scener i olika delar av Södertälje till en ny Netflix-serie.

Att stora filmbolag nyttjar Södertälje som en filminspelningsplats har blivit ett allt vanligare inslag som uppskattas av Södertäljeborna. När filmbolaget FLX och den svenska stjärnan Felix Herngren befann sig vid Marenplan i centrala Södertälje, för cirka två år sedan, uppmärksammades det väldigt stort.

– Vi tycker att det är kul att filmbolag ser Södertälje som en attraktiv plats att filma på. Det ger staden positivt PR värde och bygger vårt varumärke. Vi har fina miljöer, men också tät samarbete vilket ger filmbolag bra förutsättningar för att filma här, säger Aljoša Lagumdzija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

Nu kommer samma filmteam, som befann sig i Södertälje 2020, tillbaka fredagen den 25 november för att spela in nya serien ”Genombrottet” – ett verklighetsbaserat drama som delvis utspelar sig år 2004. På grund av att handlingen i filmen är förlagd till 2004 kommer vägar i centrala Södertälje att stängas av för säkerställa att det exempelvis inte rullar förbi bilar av senare årsmodeller.

Filmteamet på plats 2020. Foto: Södertälje City.

Serien som spelas in är en dramatisering, baserad på på journalisten Anna Bodins och släktforskaren Peter Sjölunds bok från 2021 – ”Genombrottet: Så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping”.

Den handlar om en oväntad hjälte, ett osannolikt samarbete och jakten på en mördare – men även en berättelse om hur ett olöst brott påverkar ett samhälle och vad som händer med människor som står utan svar på både ”Vem?” och ”Varför?”.

Under inspelningen kommer vägar och promenadstråk tillfälligt att stängas av och i scenerna kommer de använda sig av rekvisitabilar i form av polisbilar och statister med polisuniform.

Filminspelningarna kommer att ske mellan klockan 08.00 och 17.00 och börjar på Stora torget och Storgatan, för att sedan flytta runt och bland annat filma kring Nygatan, Maren, Lovisgatan, och Köpmangatan.

Foto: Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2022 17:18
Senast uppdaterad: 18 november 2022 17:25

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

Revanschsuget NIF tar sig an Helsingborg

NIF

#91 Oscar Janthe har stått för poäng de senaste 9 matcherna, kan han förlänga sviten?
Foto: Roland Osbeck

Under lördagen reser NIF till Helsingborg för att ge sig själva goda förutsättningar för att säkra nytt kontrakt. Senast lagen mötte dominerade NIF stora delar av matchen och hade flertal chanser att vinna matchen men fick se sig besegrade av sina egna misstag, läs mer om matchen i sin helhet här.

Inför den 22: a omgången kommer NIF från en förlust mot Jönköping, vilket verkar säkra Jönköping en slutspelsplats med fem omgångar kvar. För NIF är matchen mot Helsingborg av yttersta vikt, inte bara för att ta revansch för förlusten på hemmaplan utan även för att skapa en större lucka till de lag som jagar dem bakifrån. Oscar Janthe fortsätter att imponera och har producerat poäng i de senaste nio matcherna, vilket placerar honom som en av ligans hetaste spelare.

Förra mötet blev en vändpunkt för Helsingborg, som då låg sist i tabellen men sedan började plocka segrar. Tyvärr har årets start inte varit lika framgångsrik för Helsingborg, som ännu inte har säkrat en seger och endast har en poängs marginal ner till Karlstad under nedflyttningsstrecket. Christoffer Andersson är poängbäst i Helsingborg med 17 mål och 17 assist hittills och har varit en central del i lagets klättring i tabellen.

Matchen spelas lördag den 24 februari, kl.14:00 i Helsingborg Arena. 

Matchen sänds via Sportexpressen TV och sändningen startar 13:50 här:

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 03:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors