Företag i fokus:

Felix Herngren och Netflix kommer tillbaka till Södertälje

Filminspelning1--1536x671

Foto: Södertälje City.

2020 befann sig Felix Herngren och filmbolaget FLX i Södertälje för att spela in serien ”Folk med ångest” som började sändas i december 2021.

Nu kommer inspelningsteamet tillbaka till Södertälje för filma scener i olika delar av Södertälje till en ny Netflix-serie.

Att stora filmbolag nyttjar Södertälje som en filminspelningsplats har blivit ett allt vanligare inslag som uppskattas av Södertäljeborna. När filmbolaget FLX och den svenska stjärnan Felix Herngren befann sig vid Marenplan i centrala Södertälje, för cirka två år sedan, uppmärksammades det väldigt stort.

– Vi tycker att det är kul att filmbolag ser Södertälje som en attraktiv plats att filma på. Det ger staden positivt PR värde och bygger vårt varumärke. Vi har fina miljöer, men också tät samarbete vilket ger filmbolag bra förutsättningar för att filma här, säger Aljoša Lagumdzija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

Nu kommer samma filmteam, som befann sig i Södertälje 2020, tillbaka fredagen den 25 november för att spela in nya serien ”Genombrottet” – ett verklighetsbaserat drama som delvis utspelar sig år 2004. På grund av att handlingen i filmen är förlagd till 2004 kommer vägar i centrala Södertälje att stängas av för säkerställa att det exempelvis inte rullar förbi bilar av senare årsmodeller.

Filmteamet på plats 2020. Foto: Södertälje City.

Serien som spelas in är en dramatisering, baserad på på journalisten Anna Bodins och släktforskaren Peter Sjölunds bok från 2021 – ”Genombrottet: Så löste släktforskaren dubbelmordet i Linköping”.

Den handlar om en oväntad hjälte, ett osannolikt samarbete och jakten på en mördare – men även en berättelse om hur ett olöst brott påverkar ett samhälle och vad som händer med människor som står utan svar på både ”Vem?” och ”Varför?”.

Under inspelningen kommer vägar och promenadstråk tillfälligt att stängas av och i scenerna kommer de använda sig av rekvisitabilar i form av polisbilar och statister med polisuniform.

Filminspelningarna kommer att ske mellan klockan 08.00 och 17.00 och börjar på Stora torget och Storgatan, för att sedan flytta runt och bland annat filma kring Nygatan, Maren, Lovisgatan, och Köpmangatan.

Foto: Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2022 17:18
Senast uppdaterad: 18 november 2022 17:25

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors