Företag i fokus:

De stora barngrupperna i Södertälje behöver ses över

pexels-tima-miroshnichenko-5428155

Foto: Pexels.

Skolverket gick ut med en rapport om att barngrupper på förskolor inte ska överstiga 12 barn med tre heltidspedagoger. Enligt statistiken stod Södertälje på 285 av 290 kommuner.

Alltså fem från att vara sämsta kommunen i landet, med alltför stora barngrupper. Rapporten visar även på att åtta av tio grupper är större än rekommenderat i landet. Detta gäller framförallt barngrupperna i åldrarna ett- till treåringar.

Det är ingen nyhet att alltför stora grupper tenderar att skapa stress hos personal och barn. En ohälsosam miljö. För alla inblandade.

Elof Hansjons, Södertäljes ordförande i utbildningsnämnden, menar att de stora barngrupperna beror på att barnantalet ökat med 530 barn i åldrarna noll till fem år sedan tio år tillbaka. Han menar att de flesta av dessa barn vill ha en förskoleplats nära sitt hem, vilket skapar en överbelastning och överinskrivningar i de förskolor som ligger i ett tät bebott område. Ursäkter.

Om det är så att barngruppen är för stor och vårdnadshavare vill ha sitt barn på förskolan, antingen ska man se till att anställa fler personal så det täcker antalet barn. Alternativt ska man hänvisa föräldern till en annan förskola, tvinga föräldern välja sitt barn framför bekvämligheten.

Min erfarenhet är att utbildningskontoret faktiskt gör det, och var väldigt noga med att jag inte skulle få plats för mina barn i en förskola som låg närmare centrum, för jag inte föll inom närhetsprincipen.

”Visst vi har ökat i antal medborgare, och när vi gör det ska vi bygga i takt med det”

Visst vi har ökat i antal medborgare, och när vi gör det ska vi bygga i takt med det. Vi ska inte vänta tills det blir ett problem. Att jobba förebyggande verkar vara ett problem i alla led i detta land. Det ska brinna för att vi ska släcka elden. Vad tror ni skulle hända om vi i stället rustade upp så vi slapp eldens låga, utan agerade i att det börjat ryka?  

Det går att endast se det negativa i detta, att våra barn går i för stora barngrupper och upplever stress och missar tid med pedagoger på förskolan. Statistiken visade mer än bara för stora barngrupper. Och det var att Södertäljes förskolor låg bra till i antalet utbildade förskolelärare per barngrupp, och låg i enlighet med Stockholms län. Detta är en viktig poäng, men jag köper inte att det räcker. Det är en bra bit på vägen i all ära. Men mina barn ska inte behöva vara nöjda med en stressad utbildad förskolelärare som inte får möjlighet till att använda sig av sina kunskaper från sin utbildning, för att tiden inte finns. Till vilken nytta ska förskolan betala mer till en utbildad som inte får bruka sin kompetens? Slöseri med resurser.

Ska vi rösta för en lag som Norge har. Att barngrupper inte ska överskrida 12 barn. Ja vad skulle den göra för skillnad. Även om vi får lagen i kraft, tror ni på en förändring? Många lagar har satts i kraft, men ingenting har ändrats på grund av det.

Alla kan prata men vi vill ha förändring i praktiken inte på papper, så att det ska se fint ut. Visa oss era handlingar. Vilka förskolor är det som byggs? När ska de vara klara? I vilka områden? Varför har denna information inte kommit ut tidigare, eller är det politikernas reaktion på Skolverkets rapport? Låter snarare som det senare…

Rusta upp förskolorna, med bra personal, bra förutsättningar. Bra möjligheter till god utveckling. Dessa barn är de barn som sedan kommer styra i kommunen. Så vi slipper behöva oroa oss för att dessa barn ska drabbas av försummelse på hemmaplan och bortaplan, och bli trasiga barn. Trasiga Ungdomar. Trasiga Vuxna.

Läs även: – Hansjons (S) om skolrapporten – ”Nya förskolor på gång”

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2022 05:00
Senast uppdaterad: 17 november 2022 21:46

Polis från Nykvarn knivhögg sin fru – Får stor ersättning

2022_02_polis-tingsratt

Arkvibild.

En polisman från Nykvarn knivhögg sin fru ett flertal gånger, men senare friades från mordförsök. Nu har mannen beviljats 193.000 kronor i ersättning för lidande och förlorad arbetsförtjänsten under tiden han satt frihetsberövad.

Den 14 juni sommaren 2022 utsattes en kvinna för mordförsök av sin man i deras gemensamma bostad i Nykvarn. Den misstänkte, en polisman i 55-års ålder, angrep kvinnan med en filékniv och högg henne ett flertal gånger.

I rättegången framfördes att Nykvarnsbon drabbades av en tillfällig sinnesförvirring och inte förstod att han angrep sin fru. Attacken genomfördes under en psykos där mannen trodde att hustrun var en utländsk soldat som ville familjen illa. Hon knivhöggs ett tiotal gånger innan hon lyckades fly från mannen. Händelsen ska även ha skett när parets gemensamma barn befann sig i bostaden.

Efter en överläggning bedömde Tingsrätten att polismannen, som under en längre tid varit påtagligt påverkad av sin sjukdom och medicinering, saknade uppsåt. Han stod åtalad för mordförsök samt grovt barnfridsbrott, men friades i oktober 2022 helt från misstankarna.

Under tiden som processen pågick var polismannen frihetsberövad från den 14 juni till den 5 oktober 2022. Efter att ha lämnat in en ansökan till Justitiekanslern, begärde mannen ersättning för sitt lidande och den förlorade arbetsförtjänsten. Nu har han blivit beviljad totalt 193 099 kronor.

Läs även: – Polisman knivhögg sin fru – Frias helt från misstankarna

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juli 2023 15:19
Senast uppdaterad: 21 juli 2023 15:20

Koranbrännaren polisanmäld – Flera länder vidtar åtgärder

0646FA1B-A581-468D-87EB-65A821F9E89A

Foto: Streetphotobysd

Järnabon Salwan Momika har polisanmälts för hets mot folkgrupp – igen. Det rapporterar TV4 Nyheterna efter gårdagens aktion utanför Iraks ambassad i Stockholm.

Det var under torsdagen som Momika stampade på och brände lite i kanten på en koran. Ett tillstånd som beviljades under onsdagen. Nu har polisen upprättat en anmälan för hets mot folkgrupp, rapporterar TV4 Nyheterna.

Detta blir den andra anmälan på kort tid sedan Momika genomförde en koranbränning utanför en moské i juni. I samband med aktionen utanför Iraks ambassad i Stockholm tog irakiska demonstranter sig in på den svenska ambassaden i Bagdad där de satte delar av huset i brand och enligt uppgifter ska de ha gått runt i rummen, plockat upp bilder och dokument.

Svenska toppdiplomater har kallats upp.

På torsdagen meddelade flera länder att de vidtagit åtgärder för att markera mot koranaktionern i Sverige. Iran kallade exempelvis upp den svenska ambassadören som en protest mot Sveriges ”upprepade skändningar”. Saudiarabien och Qatar har också kallat upp svenska toppdiplomater för att framföra sina protester. Från Qatars sidan har en skriftlig protest skickats till den svenska ambassadören där landet kräver Sverige vidtar ”alla nödvändiga åtgärder för att stoppa de skamliga handlingarna”.

Samtidigt har Storbritannien och EU också fördömt attacken mot den svenska ambassaden i Bagdad.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juli 2023 10:21
Senast uppdaterad: 21 juli 2023 10:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors