Företag i fokus:

Sandy Doukhi blir ny chefredaktör på Telgenytt

Sandy Doukhi

Sandy Doukhi, Chefredaktör på Telgenytt.

Vårt mål är att vara en etablerad nyhetsredaktion med ett starkt fäste i Södertälje och erbjuda dagliga nyheter – dygnet runt.

Telgenytt växer sakta men säkert varje dag och vi arbetar långsiktigt med vår målsättning. Vi är nu oerhört glada att kunna presentera, Sandy Doukhi, som vår nya chefredaktör.

Hej Södertälje, Sandy här, din nya redaktör på Telgenytt.

Jag är en 23 årig journalist som de senaste tre åren arbetat med nyhetsproduktion. Främst som reporter och programledare på SVT och Alkompis, Sveriges nyhetskanal på arabiska.

Den första december tillträder jag tjänsten som chefredaktör på Telgenytt, där jag tillsammans med dig ska värna om journalistiken och dess principer.

Jag ser fram emot denna utmaning i Södertälje, samtidigt som jag starkt tror på ett gott samarbete med dig där ute.

Och glöm självklart inte att skicka in dina tips, tankar och idéer till sandy@telgenytt.se

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2022 22:37
Senast uppdaterad: 18 november 2022 22:37

Astra Zeneca satsar miljarder på återplantering av skog

Trad

Foto: Pexels

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca har beslutat att investera 400 miljoner dollar, motsvarande 4,3 miljarder kronor, i återplantering av skog och biologisk mångfald.

Syftet med satsningen är att stödja klimatåtgärder och människors hälsa. Genom utökningen av deras AZ Forest-program ökar bolaget sitt åtagande att plantera 200 miljoner träd på sex kontinenter fram till 2030, vilket är en betydande ökning från det tidigare målet på 50 miljoner träd till 2025.

Astra Zeneca kommer även att påbörja nya återplanteringsprojekt i Brasilien, Indien, Vietnam, Ghana och Rwanda, utöver deras befintliga projekt runt om i världen. Med samarbete mellan planteringsexperter, lokala samhällen och regeringar är målet att skapa naturliga skogar med rik biologisk mångfald.

Denna ambitiösa satsning förväntas bidra till att avlägsna cirka 30 miljoner ton koldioxid från atmosfären de kommande 30 åren.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 22:45

Bebis bajsade i pool – Då stängde Sydpoolen för dagen

945A8182-2327-469F-AC34-9BA0E45BF48B

Foto: Alexander Isa

En oväntad händelse tvingade Sydpoolen att stänga under onsdagen, som meddelades genom en tydlig skylt på parkeringen.

Under onsdagen tvingades äventyrsbadet att stänga efter en olycka. Enligt uppgifter till Telgenytt berodde stängningen på förekomsten av avföring i vattnet, som uppstått efter att en bebis hade bajsat i poolen. Av den anledningen valde anläggningen att hålla äventyrsbadet stängt för resten av dagen.

Badet förväntas åter öppna för allmänheten imorgon efter att Sydpoolen har genomfört en noggrann sanering. Enligt uppgifter till Telgenytt påverkades inte övriga verksamheter, såsom gymanläggningen, av incidenten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 17:38
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors