Företag i fokus:

Polisen bröt sig in i fel lägenhet – Ska betala skadestånd

2022_05_7001586B-BBCF-44F9-84F0-9965E0AC372A

Arkivbild.

Tidigare i år gjorde polisen ett tillslag mot en bostad i Södertälje i samband med en utredning. Men det visade sig vara fel lägenhet som bröts upp.

Nu ska polisen betala skadestånd till bostadshavaren.

Det var den 7 juni tidigare i år som polisen bröt sig in i en lägenheten i utredningssyfte. Enligt bostadshavaren, som vid tillfället var utomlands, bröt polisen in sig i fel lägenheten.

I samband med insatsen när polisen tog sig in i lägenheten skadades det gamla låset.

Vidare framför anmälaren att hon utsatts för komplikationer på grund av det trasiga låset. Bland annat kände kvinnas sig inte bekväm med att lämna bostaden och sova med en dörr som inte gick i lås då den var trasig i flera dagar.

En skadeståndsanspråk skickades in som polisen nu beviljar och betalar den begärda ersättningen på 4634 kronor som avser ett nytt lås.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 november 2022 05:00
Senast uppdaterad: 19 november 2022 08:32

Larm om drunkningsolycka i Södertälje

ambulans

Arkivbild

Ett larm om en befarad drunkningsolycka har inkommit till räddningstjänsten. Flera räddningsenheter ryckte ut efter att ha mottagit larmet vid 13-tiden.

Klockan 13.07 på söndagen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka strax utanför Järna. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka händelsen närmare.

Larmet utlöstes efter att en observatör hade rapporterat ha sett stavar och skidor i vattnet. Räddningstjänsten, som snabbt var på plats kunde kunde söka området för att konstatera att ingen person kommit till skada

– Det var inte drunkningsolycka. En person hade sett tillbehör vid isen, men ingen person har kommit till skada och ingen person hamnade i vattnet, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 13:58
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 13:58

Vänsterpartiets Eva Bjurholm har avlidit

Eva-

Eva Bjurholm ett stort tomrum inom partiet.

Vänsterpartiet Södertälje meddelar att deras engagerade fullmäktigeledamot Eva Bjurholm har avlidit 77 år gammal i sitt hem på Oaxen. – ”Våra varmaste tankar går till familjen bestående av make, barn och barnbarn.”, skriver partiet.

Södertälje och Vänsterpartiet sörjer förlusten av Eva Bjurholm, en aktiv och hängiven ledamot i kommunfullmäktige och stadsbyggnadsnämnden, som avled den tredje januari 2024.

Som person var Eva lätt att tycka om med sin positiva energi, sin uppriktiga nyfikenhet och omättliga vilja att lära om allt och alla in i det sista. Eva var med nästan överallt mest hela tiden och hann ändå med att läsa handlingar, läsa på av rent intresse och dessutom studera på högskola vid sidan om.”, skriver Vänsterpartiet i ett pressutskick.

Eva, känd för sitt passionerade arbete för klimat- och miljöfrågor, tjänstgjorde även i flera regionala och lokala organ som Regionala Skärgårdsrådet och Mälardalsrådet. Hennes engagemang sträckte sig över många år, både i politiken och inom kommunal förvaltning.

”Eva har varit ovärderlig för vår partiförening med sin enorma kunskapsbas inom dessa områden.”, skriver partiet.

Eva Bjurholms bortgång efterlämnar ett stort tomrum inom partiet och i de samhällsfrågor hon brann för. Vänsterpartiet sänder sina kondoleanser och varma tankar till hennes make, barn, och barnbarn. Hennes minne och de frågor hon förespråkade kommer att leva vidare.

Eva Bjurholm blev 77 år gammal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 08:53
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors