Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

Serie av brandattentat mot bilfirmor i Södertälje

polis

Arkivbil

Under lördagsmorgonen och föregående dag rapporterades flera brandincidenter riktade mot bilföretag i Södertälje. Incidenterna involverade både skadegörelse och anlagda bränder, med start från upptäckten av brännbar vätska på fredagsmorgonen.

Tidigt på lördagsmorgonen fick räddningstjänsten rycka ut till två separata bränder i närheten av varandra – en brand i en byggnad på Brunnsängsvägen och en annan som involverade brinnande bilar på Grenvägen. Det första larmet gick ut kring klockan 06:00, när ett fordon påträffades i lågor i ett industriområde på Grenvägen, där ytterligare skador på fordon rapporterades. Kort därefter, vid 06:11, rapporterades ännu en brand på Brunnsängsvägen.

(Annonslänk)

Incidenterna visade sig vara del av en större serie attacker mot bilföretag i området. En bilfirma i Södertälje drabbades först när ett brinnande föremål kastades in genom ett krossat fönster. Inom en kort tidsram efter detta larm upptäcktes ytterligare en brand vid en annan bilhandlare i närheten. Detta markerade den tredje branden riktad mot bilfirmor inom ett dygn, med början från fredagen då brännbar vätska hittades hos ett annat företag i samma område.

– Sättet som bränderna på de olika bilfirmorna uppstått på har liknat varandra, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, Sebastian Levin, till SVT.

Första attentatet inträffade tidigt på fredagsmorgonen

Polisen involverades tidigt på fredagen efter att en väktare upptäckt brännbar vätska vid en av de drabbade firmorna. Vid ankomst till platsen noterades en krossad ruta samt en dunk som kastats in i lokalen.

Polisens undersökning inkluderade förhör och granskning av övervakningsmaterial, vilket ledde till att en anmälan om försök till mordbrand upprättades. Ingen person har skadats vid brandattentaten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 13:25
Senast uppdaterad: 6 april 2024 13:25

Modekedjan i centrum lägger ner – Ansöker om konkurs

Rizzo

Foto: Alexander Isa

Rizzo Group har idag meddelat att de ansöker om konkurs. Beslutet påverkar samtliga 59 butiker i Sverige och Norge, inklusive enheten i Södertälje centrum.

Bakom beslutet ligger företagets oförmåga att säkra tillräckligt med likvida medel för den korta termen, trots en bedömd långsiktig potential i produkterna och tjänsterna som erbjuds.

– Det är med stor sorg vi tyvärr måste konstatera att det inte går längre. Sedan jag tog över som styrelseordförande förra sommaren har vi försökt att på många olika sätt hitta en långsiktig lösning för Rizzo Group, där vi så sent som i denna vecka satt i förhandlingar för att försöka hitta en lösning men tyvärr gick det inte, säger Styrelseordförande Jonas Blomqvist i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Företagets kamp för överlevnad har under de senaste åren stöttats av bland annat huvudägaren Zenith och andra större aktieägare. Dessa har lagt ner betydande resurser i tid och kapital för att försöka hitta en lösning på de ekonomiska problemen.

– Det är ett otroligt sorgligt beslut, inte minst för vår personal, våra leverantörer och partners. Vi är många som har kämpat hårt, säger Helena Morland VD för Rizzo Group AB.

En betydande insats gjordes särskilt förra sommaren då en grupp investerare, inklusive Zenith, tog på sig ett stort finansiellt ansvar genom att genomföra en nyemission. Trots ytterligare ekonomiskt stöd från Zenith under hösten, för att bidra till bolagets återgång till lönsamhet och hjälpa till med skulder, har situationen inte förbättrats.

Rizzo Group har försökt sälja tillgångar och arbetat tillsammans med partner på marknaden för att omstrukturera bolaget och möta sina ekonomiska åtaganden. Även långtgående förhandlingar har förts denna vecka med målet att hitta en lösning som skulle kunna rädda företaget och dessutom bevara omkring 160 arbetstillfällen. Trots dessa ansträngningar och företagets värdefulla tillgångar, som starka varumärken och en omfattande kunddatabas, har inte en tillräcklig lösning kunnat uppnås.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 6 april 2024 03:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors