Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

Elbil började brinna mitt under körningen

Olycka

Arkivbild

Under lunchtid på tisdagen utbröt en brand i en elbil på E4:s södergående riktning nära Hölö Mörkö, vilket ledde till polis- och räddningsinsats.

(Annonslänk)

Klockan 12.40 på tisdagen larmades räddningstjänsten om en elbil i brand på E4 söder om Hölö Mörkö. Branden, som startade medan bilen var i rörelse, ledde till att polisen snabbt dirigerades till olycksplatsen för att assistera med trafikavspärrningar och säkerhetsåtgärder.

De inledande rapporterna indikerar att ingen person kom till skada i händelsen. Det framgår dock att bilens motorhuv totalförstördes i branden.

I samband med branden uppstod större trafikstockningar, men fordonet kunde bärgas från platsen en kort stund senare och trafiken kunde återgå till det normala.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 13:49
Senast uppdaterad: 2 april 2024 13:54

SMHI varnar för starka vindar och snökaos

Snö tåg

Foto: Alexander Isa

Stockholms län, inklusive Södertälje, står inför en gul vädervarning under tisdagen, med förväntningar om kraftigt snöfall som kan orsaka omfattande trafikstörningar och risk för elavbrott.

En gul vädervarning har utfärdats över Stockholms län för den 2:a april, med prognoser som pekar på ymnigt snöfall, potentiellt uppgående till 15 cm lokalt, och starka vindar. Denna kombination förutspår att medföra signifikanta trafikproblem, inklusive halka, snömodd och dålig sikt, vilket i sin tur kan leda till förseningar och inställda avgångar inom såväl väg-, buss-, tåg-, som flygtrafiken.

Särskilt utsatta blir öppna landskap där snöröjning inte hunnit med eller där trafikolyckor kan begränsa framkomligheten ytterligare. Dessutom varnar man för att områden med luftburna elledningar kan uppleva störningar i både el- och teleförsörjningen, framförallt när temperaturen ligger nära fryspunkten.

Vädret förväntas dra sig österut under natten mot den 3:e april, vilket kan ge en viss lättnad från de mest intensiva snöfallen och vindarna.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 april 2024 09:24
Senast uppdaterad: 2 april 2024 09:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors