Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

SSK fortsätter släppa spelare – Kaptenen lämnar

Christopher Liljewall

Christopher Liljewall, lagkapten i SSK de två senaste åren, lämnar klubben
Foto: Shamash Oyal

Mellan 2018 och 2020 gjorde Christopher Liljewall sina två första säsonger i SSK. Inför säsongen 2022-23 återvände han till klubben och har de två senaste säsongerna varit lagkapten.

Med sammanlagt 4 säsonger och 200 matcher har den 34-åriga centern spelat sin sista match för SSK då klubben inte förlänger hans kontrakt.

En känslosam Christopher Liljewall uttalar sig på Södertälje Sportklubbs Facbooksida:

”Jag vill tacka en fantastisk tid i Sportklubben. Jag har skapat minnen för livet, stunder jag kommer se tillbaka på med glädje. Ett stort tack till alla runt om klubben som jag har fått glädjen att jobba med/runt där en liten extra guldkant på tacket går till Ove och Mange som gjort/gör ett fantastiskt jobb varje dag. Mitt största TACK vill jag rikta till alla Tälje-fans som stöttat mig och laget i med- och motgång. Fortsätt så, för då kommer Tälje en dag spela i finrummet igen där man hör hemma”

Även om det blev ett vemodigt farväl av SSK kommer ”Stoffe” att fortsätta spela ishockey. Var det blir står ännu inte klart.

– Jag ska fortsätta spela, jag tycker att det här är så jäkla roligt och jag har ett jäkla driv kvar fortfarande, säger han i en artikel för Länstidningen i Södertälje.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 21:20
Senast uppdaterad: 1 april 2024 21:28

MINGELBILDER v.13 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0028-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.12

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 21:11
Senast uppdaterad: 1 april 2024 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors