Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

Förare i diket – misstänks för rattfylleri i Nykvarn

Ambulans

Arkivbild

Under natten inträffade en trafikolycka vid Nykvarn, där en personbil hamnade i diket. Föraren misstänks nu för rattfylleri.

Bilolycka inträffade strax före klockan 03.00 natten mot tisdag. Polis och ambulanspersonal skyndade till olycksplatsen på E20 efter larm om en personbil som av okänd anledning kört av vägen och hamnat i diket.

Föraren, en ung man, väckte snabbt misstankar hos de framkomna tjänstemännen för att ha kört bilen påverkad. Utöver rattfylleri misstänks han även för olovlig körning och olovligt brukande av fordonet och en formell anmälan upprättades.

Skadeläget är ännu oklart, men enligt polisens uppgifter, som utreder händelsen vidare, fördes mannen till sjukhus för vidare undersökningar.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:50
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:50

Nytt kapitel för Södertälje pastorat med ny kyrkoherde

432364113_1538255343383039_9212073624204051953_n-1

Foto: Södertälje pastorat/Angelica Windolf

Matts Sandström har officiellt tillträtt rollen som kyrkoherde i Södertälje pastorat. I april hålls dessutom en välkomnande ceremoni ledd av biskop Johan Dalman i S:ta Ragnhilds kyrka.

(Annonslänk)

Efter en period av förändring och förväntan, har Södertälje pastorat officiellt välkomnat Matts Sandström som sin nya kyrkoherde. Sedan Ralph Sjöholms avgång i maj förra året och en interimsperiod med en tillförordnad kyrkoherde, fyller Sandström nu denna viktiga position. Han tillträdde formellt sin nya roll fredagen den 15 mars 2024, efter att ha tjänstgjort som kyrkoherde i både Järna-Vårdinge pastorat och tidigare i Mora församling samt Alfta-Ovanåkers församling.

Söndagen den 14 april kommer att markera en ny början för både Sandström och Södertälje pastorat, då biskopen i Strängnäs stift, Johan Dalman, officiellt kommer att motta honom under högmässan i S:ta Ragnhilds kyrka.

Evenemanget kommer att fortsätta efter gudstjänsten i församlingshemmet, S:ta Ragnhildsgården, där kyrkorådet arrangerar för samvaro och enklare förtäring. Denna sammankomst ger församlingsmedlemmarna en chans att personligen möta sin nya kyrkoherde och välkomna honom till gemenskapen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors