Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

SENASTE NYTT: 17-åring gripen för skjutning mot lägenhet

polis

Arkivbild

En person har gripits efter att flera skott avlossats mot en lägenhet i Hammarby Sjöstad. Nu rapporterar flera medier att pojken är skriven i Södertälje.

(Annonslänk)

Vid 22-tiden på fredagskvällen mottog polisen ett larm om en skottlossning i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Skott avfyrades mot en lägenhetsdörr där flera personer befann sig, men ingen skadades.

En stor polisinsats genomfördes och på lördagsmorgonen meddelade polisen att en person hade anhållits i samband med händelsen. Enligt tidiga uppgifter till Aftonbladet rör det sig om en tonåring med kopplingar till ett kriminellt nätverk i Södertälje. Senare rapporterade LT att tonåringen, som är 17 år gammal, är skriven i Södertälje.

Tonåringen dömdes förra året för förberedelse till synnerligen grov misshandel och vapenbrott. Tillsammans med en medbrottsling greps de med en skarpladdad pistol i bilen och misstänktes för att begå ett allvarligt brott, men som stoppades av polis innan de kunde fullborda planerna.

Polisen utreder händelsen i Hammarby Sjöstad som ett mordförsök och misstänker att skjutningen kan ha varit en del av ett utpressningsförsök. I ett fordon kopplat till tonåringen upptäckte polisen handskar, balaclavas, rengöringsmedel och motorbränsle, vilket åklagaren menade var avsett att användas vid brottstillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 20:27
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 23:06

Kommunen riskerade böter för dröjsmål i vårdinsatser

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel framgick det felaktigt att kommunen hade bötfällts, vilket inte var fallet.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten med en begäran om att Södertälje ska betala en straffavgift på grund av långsam handläggning.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten i Stockholm med ett krav om att Södertälje kommun skulle betala en särskild avgift på grund av allvarliga fördröjningar i verkställandet av biståndsbeslut. Enligt IVO hade kommunen låtit bli att inom rimlig tid verkställa ett beslut om växelvård, vilket är en form av stöd som tillhandahålls för att avlasta närstående som vårdar personer med fysiska eller kognitiva svårigheter.

(Annonslänk)

Kommunen beviljade växelvården den 11 mars 2022, men dröjde med verkställigheten fram till den 12 oktober samma år, vilket IVO bedömde som oskäligt lång tid. Detta dröjsmål, som varade i nästan sju månader, har haft direkta konsekvenser för den enskilde och dennes närstående som behövde avlastning.

Södertälje kommun har som försvar anfört platsbrist, ett argument som IVO inte accepterar som giltig ursäkt för den långa väntetiden. Inspektionen framhåller att sådana insatser som växelvård borde kunna planeras och verkställas mer effektivt av kommunen, speciellt med tanke på det växande behovet bland äldre.

I slutet av april drog IVO tillbaka sin ansökan, vilket leder till att Förvaltningsrätten avskriver målet från vidare handläggning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 19:16
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 13:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors