Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

INSÄNDARE: Även ungdomarna i Hovsjö är vår framtid

Joakim-Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet gruppledare
Foto: Shamash Oyal

All politik handlar om hur och vad man prioriterar, vad man anser är viktigt för Södertäljes framtid och vilka verksamheter man vill satsa pengar på eller inte. Att partierna i kommunfullmäktige har olika prioriteringar var tydligt i debatten i måndags (29/4) när vi gick igenom Södertälje kommuns årsredovisning för 2023.

Boel Godner (S) gick först upp och slog sig för bröstet om hur bra det går för Södertälje där kommunförvaltningen hade ett överskott på 194,5 miljoner och att kommunens bolag gemensamt gjorde en vinst på 412,1 miljoner, som till en stor del beror på att vi sålde av Telge Energi.

Därefter följde en kavalkad av de styrande (S, M, MP) personer som gick upp i talarstolen och berömde sig själva, även oppositionspartierna gick upp och pekade på en del brister och talade om vilka prioriteringar de hade valt att göra om de fick bestämma, ungefär så som en debatt om pengar brukar se ut. 

Men när det var min tur så steg temperaturen i salen.

För jag valde att tala om hur ungdomarna i Hovsjö prioriteras, eller rättare sagt inte prioriteras, och det var inte populärt hos majoriteten, i synnerhet inte hos Alexander Rosenberg (M). 

Jag och Simon Isso som är vår representant i utbildningsnämnden och kultur & fritidsnämnden åkte och besökte Hovsjö fritidsgård den 25 april och blev chockade!

(Annonslänk)

”Fritidsgården” som ligger i Hovsjöhub är ett rum med en toalett, det finns inget kök eller vatten, ungdomarna har själva byggt en bänk med ett kylskåp under och man har en vattendunk som man fyller på inne på toaletten om någon vill göra te eller kaffe.

Under vårt besök så pratade vi även med Röda Korset som har en lokal i Hovsjöhub, och biblioteket som nu även agerar fritidsgård för de allra yngsta som hänger där efter skolan, alla var bedrövade över hur illa det var och hur svikna de känner sig av kommunen.

”Åren går och inget händer, för de är inte prioriterade (viktiga) helt enkelt”

I lördags var det cirka 90 ungdomar på ”gården”, en toalett och ett rum att hänga i, samtidigt finns det stora tomma ytor i fastigheten och till och med färdiga ritningar på hur dessa skulle kunna nyttjas genom en enkel invändig ombyggnation och därmed skapa en riktigt fin samlingsplats för ungdomarna. Men åren går och inget händer, för de är inte prioriterade (viktiga) helt enkelt

Samtidigt så har man byggt en fritidsgård i Ronna för 100 miljoner med all tänkbar lyx.

När vi talar med ungdomarna i Hovsjö så är de förbannade, de känner sig bortglömda och svikna av politiken. När vi berättar att politiker påstår att gården i Ronna även är till för dem så blir de ännu argare, citat: ”Tror de på riktigt att vi i Hovsjö kommer att åka till gården i Ronna? – Aldrig!”

Fontän, som kan bidra till en trevlig mötesplats i Hovsjö, har varit ur drift ett bra tag.
Foto: Privat

Alexander Rosenberg (M) faktiskt hånade mig i debatten och sa att han talar om en budget på 7,5 miljarder kronor och viktiga strategiska frågor medan jag står och pratar om att det ”saknas en vattenkran i Hovsjö”.
Snacka om att förminska situationen i Hovsjö och vikten av att ta hand om våra ungdomar!

Jag blev naturligtvis förbannad och svarade att det knappast finns något viktigare att tala om än vår framtid. Det vill säga våra ungdomar i Södertälje och att även de ska vara av högsta prioritet, även om de råkar bo i Hovsjö.

Med en budget på över sju miljarder och sammanlagda vinster i kommunen med bolagen på över 606 miljoner så hade i alla fall Realistpartiet prioriterat att lösa en fungerande mötesplats för unga även i Hovsjö – Det är i alla fall för oss strategiskt viktiga frågor! 

Joakim Granberg
Simon Isso
Realistpartiet – Södertäljes lokalparti

En scen bredvid fontänen har monterats bort
Foto: Privat

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 20:30
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 21:45

Polishelikopter attackerad med laser – tre personer gripna

polishelikopter

Arkivbild, Shamash Oyal

En polishelikopter attackerades med en laserattack under en utredningsinsats i Södertälje på torsdagskvällen. Tre personer har gripits i samband med händelsen.

På torsdagskvällen cirkulerade en polishelikopter över Södertälje under en längre period. Till Telgenytt berättade polisen att man då genomförde ett utredningsarbete. Nu framkommer det uppgifter om att polishelikoptern utsattes för en attack med grön laser i samband med torsdagskvällens flygning över Södertälje.

(Annonslänk)

Helikopterbesättningen kunde snabbt identifiera varifrån lasern kom, vilket ledde polisen till en bostad i Bergvik. Där greps två personer i trettioårsåldern samt en person i tjugoårsåldern misstänkta för luftfartssabotage, ett brott som i Sverige kan leda till upp till fyra års fängelse. Om brottet bedöms som grovt kan straffet öka till mellan två och tio års fängelse, eller i särskilt allvarliga fall, livstids fängelse.

– En polishelikopter cirkulerade i Södertälje, under en vanlig kontroll besköts helikoptern med grönlaser. Tre personer gripna och de anhölls senare under kvällen för grovt luftfartssabotage, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

De anhållna var fortfarande i polisens förvar på fredagseftermiddagen. Enligt svensk lag måste åklagaren besluta om häktningsframställan senast tredje dagen efter det att anhållningsbeslutet utfärdats. Denna incident har väckt stor uppmärksamhet kring säkerhetsriskerna för flygoperationer orsakade av laserstrålar.

– De tre personer som anhölls är 25 och 30 års åldern, säger polisen till Telgenytt på fredagseftermiddagen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 16:02
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors