Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

Kyrkor höjer säkerheten efter koranbränning

C16868E9-DD5E-4EAA-AC59-2796DBFFF01C

Foton: Streetphotobysd

Efter den kontroversiella koranbränningen vid en moské i Stockholm vidtar flera ortodoxa kyrkor åtgärder för att stärka säkerheten. Syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje har tydligt uttryckt sitt avståndstagande från denna handling genom ett inlägg på sociala medier.

”Som kristna i Sverige respekterar vi och vördar demokratin, yttrandefriheten, religionsfriheten och de lagar och bestämmelser som finns. Vi är en del av detta vackra land och vill fortsätta vara med att förbättra och bygga samhället.”, skriver S:t Afrems Kyrka i Södertälje, underskrivet av ärkebiskopen Benjamin Atas, i ett inlägg på Facebook.

Ett massutskick skickades till ett 20-tal församlingar av det syrisk-ortodoxa kyrkostiftet i Sverige för att uppmana till ökad säkerhet kring kyrkorna. Det inkluderade att ha uppsikt över ingångarna och undvika att ha för många öppna samtidigt, enligt rapporter från SVT. Även kyrkor i Bagdad har vidtagit extra säkerhetsåtgärder enligt den kaldeisk-katolska biskopen med säte i Södertälje, som Lt talade med.

– Nu verkar situationen vara bättre, säger biskopen Saad Sirop Hanna till Lt.

Salwan Momika, som utförde koranbränningen och är skriven i Järna, meddelar nu sin avsikt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han tillhör SD och blev medlem för ett år sedan, enligt en intervju med Aftonbladet.

– Jag tillhör partiet och blev medlem för ett år sedan. Jag är stolt över partiet som är det enda som försvarar Sverige och svenska värderingar. Jag funderar på att i framtiden kandidera till Sveriges riksdag med SD-partiet och bjuda in alla svenskar att gå med i SD-partiet om de vill bevara svenska lagar och värderingar, säger han Salwan Momika till Aftonbladet.

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:00

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors