Företag i fokus:

KRÖNIKA: Hur gör ni ensamstående?

Pex

Foto: Pexels

Alla vet och har hört om att barn ofta är sjuka, och det beror såklart på deras färska immunförsvar som inte hunnit utsättas för alla bakterier.

Den bygger upp en förkylning i taget, men det är inte bara förkylningar som existerar. Virus som sätter sig i stämbanden och orsakar ett falskt krupptillstånd.

Ni vet när barnet hostar så mycket och knappt kan andas, enligt läkarna kan de, att de måste stå ute i kylan/friska luften för att öppna upp stämbanden så de kan andas någorlunda. Alla nätter som barnet hostar och kräker upp slem.

Förkylningsastma har blivit allt vanligare bland barn. Tycker mig höra om det och dess tillstånd, hostan som aldrig slutar i dagar, ibland veckor. Man inhalerar, morgon, kväll, vid behov. Efter en sisådär 10 dagar kan barnet återvända till förskolan. Bara det att telefonen ringer tre dagar senare. Förskolan på tråden. ”Hej, ditt barn har en temp på 38 grader…”. Okej, ny omgång av vab.

Lämna jobbet, på återseende kollegor. Vi syns kanske nästa vecka. Veckorna går och dagarna på jobbet blir få. Man kan ibland räkna hur många närvarande dagar som barnet haft på förskola. 

Inte nog med att man som förälder missar jobb, så kostar det på lönen. Försäkringskassan ifrågasätter vabandet och utbetalar i bästa fall för de dagarna man anmält. Det ligger på minus. Hur ska man klara sig ekonomiskt denna månad?

Alla utgifter blir fler, medicinkostnader, sjukhuskostnader, mindre inkomst och mindre energi. Inkomstunderskott. Energiunderskott. Arbetsnärvarounderskott. Förskoleavgiften tickar på. 

Mitt hjärta brinner för alla ensamstående. Alla som inte bara ska agera mamma och pappa för sina barn. Kanske har de varit med om något traumatiskt, och bär på sorger och ett bagage. Men framförallt de med ett begränsat socialt nätverk. Inget stöd, eller ytterst litet stöd. Måste vara hemma med sitt barn, kriga på för att försörja familjen, köpa det barnet begär eller jämför med kompisarna på skolan. 

En mardröm för många föräldrar. Att inte kunna köpa en julklapp. 

Frågan kvarstår, hur gör ni? Hur får ni det att gå ihop? Månad efter månad. Att finnas där för era barn, försörja dem, ta dem på sina aktiviteter, vårda de vid sjukdom och förgylla deras dagar med kärlek, upplevelser och trygghet. Hur gör ni?

En eloge till er som gör det sekund efter sekund. Minut efter minut. Timme efter timme. Dag efter dag. Månad efter månad. Årligen. All ära åt er. Ni som gör det. 

Läs även – Lågt antal ensamstående pappor i Nykvarn och Södertälje

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 14:49
Senast uppdaterad: 20 november 2022 14:49

Här är filmerna som visas utomhus i sommar

City

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Gabriella Malki från Södertälje City. Pressbild.

I början av juni kunde Södertäljes invånare rösta på vilka filmer de ville se utomhus i Maren i sommar. Nu har centrumföreningen Södertälje City presenterat de två filmer som fått flest röster.

En lista med 9 nominerade titlar togs fram där alla som ville kan rösta på sin favoritfilm via Södertälje Citys hemsida. Dessutom gav möjligheten att vinna ett presentkort värt 300 kr i en särskild tävling som arrangeras av föreningen.

När rösterna räknades visade det sig att nästan tusen personer hade lagt sin röst. Vinnande filmer blev A Man Called Otto som fick flest röster med 45%, och Uncharted som fick 33% av rösterna.

– Det är fantastiskt att kunna erbjuda detta evenemang helt gratis på en så perfekt plats, och ge alla möjligheten att vara en del av en magisk kväll, sade Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City i ett tidigare pressutskick.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2023 10:58
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 10:58

BankID drabbat av driftstörning

BankID pressbild

Pressbild: BankID

BankID drabbades av driftstörning på lördagsförmiddagen, det rapporterade Aftonbladet.

Under lördagsförmiddagen drabbades e-legimationssystemet BankIDs användare en driftstörning. Störningen påverkade flera funktioner, inklusive Swish-betalningar och möjligheten att logga in på internetbanker.

Vid 12:30 meddelade Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID, till Aftonbladet att problemet hade åtgärdats.

– Nu fungerar Bank-id felfritt igen. Vi hade en viss driftstörning som har påverkat några användare. Vi ser ingen yttre påverkan vår felsökning pekar på ett tekniskt problem. Vi beklagar eventuella besvär som kan ha uppstått, säger hon till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2023 10:53
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 10:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors