Företag i fokus:

KRÖNIKA: Hur gör ni ensamstående?

Pex

Foto: Pexels

Alla vet och har hört om att barn ofta är sjuka, och det beror såklart på deras färska immunförsvar som inte hunnit utsättas för alla bakterier.

Den bygger upp en förkylning i taget, men det är inte bara förkylningar som existerar. Virus som sätter sig i stämbanden och orsakar ett falskt krupptillstånd.

Ni vet när barnet hostar så mycket och knappt kan andas, enligt läkarna kan de, att de måste stå ute i kylan/friska luften för att öppna upp stämbanden så de kan andas någorlunda. Alla nätter som barnet hostar och kräker upp slem.

Förkylningsastma har blivit allt vanligare bland barn. Tycker mig höra om det och dess tillstånd, hostan som aldrig slutar i dagar, ibland veckor. Man inhalerar, morgon, kväll, vid behov. Efter en sisådär 10 dagar kan barnet återvända till förskolan. Bara det att telefonen ringer tre dagar senare. Förskolan på tråden. ”Hej, ditt barn har en temp på 38 grader…”. Okej, ny omgång av vab.

Lämna jobbet, på återseende kollegor. Vi syns kanske nästa vecka. Veckorna går och dagarna på jobbet blir få. Man kan ibland räkna hur många närvarande dagar som barnet haft på förskola. 

Inte nog med att man som förälder missar jobb, så kostar det på lönen. Försäkringskassan ifrågasätter vabandet och utbetalar i bästa fall för de dagarna man anmält. Det ligger på minus. Hur ska man klara sig ekonomiskt denna månad?

Alla utgifter blir fler, medicinkostnader, sjukhuskostnader, mindre inkomst och mindre energi. Inkomstunderskott. Energiunderskott. Arbetsnärvarounderskott. Förskoleavgiften tickar på. 

Mitt hjärta brinner för alla ensamstående. Alla som inte bara ska agera mamma och pappa för sina barn. Kanske har de varit med om något traumatiskt, och bär på sorger och ett bagage. Men framförallt de med ett begränsat socialt nätverk. Inget stöd, eller ytterst litet stöd. Måste vara hemma med sitt barn, kriga på för att försörja familjen, köpa det barnet begär eller jämför med kompisarna på skolan. 

En mardröm för många föräldrar. Att inte kunna köpa en julklapp. 

Frågan kvarstår, hur gör ni? Hur får ni det att gå ihop? Månad efter månad. Att finnas där för era barn, försörja dem, ta dem på sina aktiviteter, vårda de vid sjukdom och förgylla deras dagar med kärlek, upplevelser och trygghet. Hur gör ni?

En eloge till er som gör det sekund efter sekund. Minut efter minut. Timme efter timme. Dag efter dag. Månad efter månad. Årligen. All ära åt er. Ni som gör det. 

Läs även – Lågt antal ensamstående pappor i Nykvarn och Södertälje

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 14:49
Senast uppdaterad: 20 november 2022 14:49

Misstänkta för medhjälp till mord släpps på fri fot

saltskog

Foto: Läsarbild.

Två 19-åringar misstänkts för medhjälp till mord och mordförsök i Saltskog i fjol. Nu har båda männen släppts på fri fot väntan på dom.

Den 6 oktober 2022 sköts en 19-åring till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Två misstänkta män greps i oktober och åtalades för mord samt mordförsök, men under utredningens gång ändrades rubriceringen av misstanken.

Åklagaren menar att det saknas bevis för att de åtalade körde mopeden och begick brottet, men det påstås att de hanterade flyktfordonet, elsparkcyklar och kläder som användes av gärningsmännen. I ett garage som hyrdes av en av de misstänkta hittades patroner av samma slag som användes vid skjutningen.

I maj inleddes åtalet mot männen som misstänktes för medhjälp till mord och mordförsök i Saltskog i fjol.

De två 19-åriga männen, som har varit häktade sedan oktober förra året, har nu släppts på fri fot efter ett beslut från Södertälje tingsrätt. Rättegången mot dem avslutades förra veckan och domen kommer att meddelas den 5 juli.

Foto: Läsarbild /Polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2023 00:18
Senast uppdaterad: 23 juni 2023 00:18

Uppgifter: Bärgningsbil tappade fordon – Orsakade krock med flera bilar

3662A7FF-DC7A-4B62-939A-D2544057C4F3

Foto: Paula Kass Elias

En olycka inträffade idag på Stockholmsvägen när en bärgningsbil av tappade det fordon som bärgades. Det lösa fordonet kolliderade med flera andra bilar och orsakade kaos på platsen.

En bärgningsbil förlorade kontrollen över det fordon den skulle bärga, vilket resulterade i en farlig situation. Det lösa fordonet rullade okontrollerat och kolliderade med flera bilar längs Stockholmsvägen, vid Birkakorset enligt uppgifter till Telgenytt. Även ett rödljus blev skadat i kollisionen.

Olyckan skedde strax efter klockan 14 och ledde till betydande trafikhinder i området. Räddningspersonal och polis arbetade snabbt för att säkerställa att de inblandade i olyckan fick nödvändig hjälp och för att lindra trafikstockningen.

Det är i nuläget oklart om det finns några allvarliga skador eller om någon behövde vård. 

Rättelse:
Bärgningsbilen på tidigare bild har ingen koppling till händelsen, vilket kanske tidigare kunde ha missuppfattats.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 14:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 12:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors