Företag i fokus:

KRÖNIKA: Hur gör ni ensamstående?

Pex

Foto: Pexels

Alla vet och har hört om att barn ofta är sjuka, och det beror såklart på deras färska immunförsvar som inte hunnit utsättas för alla bakterier.

Den bygger upp en förkylning i taget, men det är inte bara förkylningar som existerar. Virus som sätter sig i stämbanden och orsakar ett falskt krupptillstånd.

Ni vet när barnet hostar så mycket och knappt kan andas, enligt läkarna kan de, att de måste stå ute i kylan/friska luften för att öppna upp stämbanden så de kan andas någorlunda. Alla nätter som barnet hostar och kräker upp slem.

Förkylningsastma har blivit allt vanligare bland barn. Tycker mig höra om det och dess tillstånd, hostan som aldrig slutar i dagar, ibland veckor. Man inhalerar, morgon, kväll, vid behov. Efter en sisådär 10 dagar kan barnet återvända till förskolan. Bara det att telefonen ringer tre dagar senare. Förskolan på tråden. ”Hej, ditt barn har en temp på 38 grader…”. Okej, ny omgång av vab.

Lämna jobbet, på återseende kollegor. Vi syns kanske nästa vecka. Veckorna går och dagarna på jobbet blir få. Man kan ibland räkna hur många närvarande dagar som barnet haft på förskola. 

Inte nog med att man som förälder missar jobb, så kostar det på lönen. Försäkringskassan ifrågasätter vabandet och utbetalar i bästa fall för de dagarna man anmält. Det ligger på minus. Hur ska man klara sig ekonomiskt denna månad?

Alla utgifter blir fler, medicinkostnader, sjukhuskostnader, mindre inkomst och mindre energi. Inkomstunderskott. Energiunderskott. Arbetsnärvarounderskott. Förskoleavgiften tickar på. 

Mitt hjärta brinner för alla ensamstående. Alla som inte bara ska agera mamma och pappa för sina barn. Kanske har de varit med om något traumatiskt, och bär på sorger och ett bagage. Men framförallt de med ett begränsat socialt nätverk. Inget stöd, eller ytterst litet stöd. Måste vara hemma med sitt barn, kriga på för att försörja familjen, köpa det barnet begär eller jämför med kompisarna på skolan. 

En mardröm för många föräldrar. Att inte kunna köpa en julklapp. 

Frågan kvarstår, hur gör ni? Hur får ni det att gå ihop? Månad efter månad. Att finnas där för era barn, försörja dem, ta dem på sina aktiviteter, vårda de vid sjukdom och förgylla deras dagar med kärlek, upplevelser och trygghet. Hur gör ni?

En eloge till er som gör det sekund efter sekund. Minut efter minut. Timme efter timme. Dag efter dag. Månad efter månad. Årligen. All ära åt er. Ni som gör det. 

Läs även – Lågt antal ensamstående pappor i Nykvarn och Södertälje

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 14:49
Senast uppdaterad: 20 november 2022 14:49

Humana vinner i domstol – ”Inte rätt att dra in tillståndet”

Johanna Humana

Johanna Rastad, VD Humanas. Pressbild

Tidigare i år återkallade Inspektionen för vård och omsorg, IVO, Humana Assistans tillstånd att bedriva olika former av omsorgstjänster. Nu har Förvaltningsrätten upphävt beslutet och tillåter Humana att fortsätta sin verksamhet.

– Det är en fin och tydlig dom. Det här är viktigt för oss i Humana, men också för våra kunder och vårdtagare. Vi är inte felfria, men den sammanvägda bilden som domstolen ger är att det inte var rätt att dra in tillståndet, säger Humanas VD, Johanna Rastad, till TT.

Det var den 31 januari i år som IVO besluta att stoppa Humana efter att de ansåg att bolaget och dess företrädare bland annat inte längre uppfyllde kraven på lämplighet enligt lagstiftningen. Skälen baserades på återkrav på assistansersättning, anmälningar från kommuner och tillsynsbeslut från IVO.

Förhandlingar har hört med bolagets företrädare som presenterat omfattande material för att förklara återkrav och avvikelser i bolagets verksamhet. Förvaltningsrätten har granskat IVO:s påtalade brister och funnit att flera av dem ligger långt tillbaka i tiden, inte är tillräckligt utredda och att det funnits rimliga förklaringar och tolkningar.

(Annonslänk)

– Domstolen anser att Humana i vissa fall har brustit, bland annat i sin insyn i anordnad assistans. De klarlagda bristerna är dock förhållandevis få och inte tillräckligt allvarliga för att motivera att bolaget och dess företrädare ska anses olämpliga. Domstolen bedömer också att Humana har vidtagit rimliga åtgärder för att följa IVO:s tillsynsbeslut och säkra kvalitet i verksamheten, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Enligt Förvaltningsrätten är det inte tydligt fastställt att bolaget och dess företrädare inte längre uppfyller kraven på lämplighet som helhet. Domstolens beslut om att upphävt IVO:s innebär att Humana får fortsätta sin verksamhet som vanligt.

Humana-aktie rusade på börsen i samband med onsdagens beslut. När börshandeln stängde hade aktien rusat hela 47,7 procent.

IVO har tre veckor på sig att överklaga beslutet. Om de beviljas prövningstillstånd kommer processen att fortsätta i kammarrätten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 09:48

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors