Företag i fokus:

KRÖNIKA: Hur gör ni ensamstående?

Pex

Foto: Pexels

Alla vet och har hört om att barn ofta är sjuka, och det beror såklart på deras färska immunförsvar som inte hunnit utsättas för alla bakterier.

Den bygger upp en förkylning i taget, men det är inte bara förkylningar som existerar. Virus som sätter sig i stämbanden och orsakar ett falskt krupptillstånd.

Ni vet när barnet hostar så mycket och knappt kan andas, enligt läkarna kan de, att de måste stå ute i kylan/friska luften för att öppna upp stämbanden så de kan andas någorlunda. Alla nätter som barnet hostar och kräker upp slem.

Förkylningsastma har blivit allt vanligare bland barn. Tycker mig höra om det och dess tillstånd, hostan som aldrig slutar i dagar, ibland veckor. Man inhalerar, morgon, kväll, vid behov. Efter en sisådär 10 dagar kan barnet återvända till förskolan. Bara det att telefonen ringer tre dagar senare. Förskolan på tråden. ”Hej, ditt barn har en temp på 38 grader…”. Okej, ny omgång av vab.

Lämna jobbet, på återseende kollegor. Vi syns kanske nästa vecka. Veckorna går och dagarna på jobbet blir få. Man kan ibland räkna hur många närvarande dagar som barnet haft på förskola. 

Inte nog med att man som förälder missar jobb, så kostar det på lönen. Försäkringskassan ifrågasätter vabandet och utbetalar i bästa fall för de dagarna man anmält. Det ligger på minus. Hur ska man klara sig ekonomiskt denna månad?

Alla utgifter blir fler, medicinkostnader, sjukhuskostnader, mindre inkomst och mindre energi. Inkomstunderskott. Energiunderskott. Arbetsnärvarounderskott. Förskoleavgiften tickar på. 

Mitt hjärta brinner för alla ensamstående. Alla som inte bara ska agera mamma och pappa för sina barn. Kanske har de varit med om något traumatiskt, och bär på sorger och ett bagage. Men framförallt de med ett begränsat socialt nätverk. Inget stöd, eller ytterst litet stöd. Måste vara hemma med sitt barn, kriga på för att försörja familjen, köpa det barnet begär eller jämför med kompisarna på skolan. 

En mardröm för många föräldrar. Att inte kunna köpa en julklapp. 

Frågan kvarstår, hur gör ni? Hur får ni det att gå ihop? Månad efter månad. Att finnas där för era barn, försörja dem, ta dem på sina aktiviteter, vårda de vid sjukdom och förgylla deras dagar med kärlek, upplevelser och trygghet. Hur gör ni?

En eloge till er som gör det sekund efter sekund. Minut efter minut. Timme efter timme. Dag efter dag. Månad efter månad. Årligen. All ära åt er. Ni som gör det. 

Läs även – Lågt antal ensamstående pappor i Nykvarn och Södertälje

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 14:49
Senast uppdaterad: 20 november 2022 14:49

Södertäljeföretaget firar 45 år – Så fick de sina första kunder

ED2A3CB1-D158-4A86-AE94-7E2F6C0F2BB1

Pirkko-Lisa tillsammans med barnbarnet Josefine Eriksson.

PIMA, ett framstående serviceföretag i Södertälje, stoltserar med att ha varit verksamma i 45 år som en ledande aktör inom service- och lokalvård. Grundat av Matti och Pirkko-Lisa Vihtari, har företaget vuxit till att bli en välrenommerad aktör inom branschen och fortsätter att expandera i Sverige.

– Som den säljare Matti var så fick vi våra första kunder genom att han knackade dörr eller ringde. Till slut började företag och olika kunder kontakta oss för olika tjänster och leveranser, säger Pirkko-Liisa Vihtari. 

Sedan starten, juni 1978, har PIMA utvecklats till ett av Sveriges mest respekterade servicebolag med specialisering inom lokalvård och service. Bolagen PIMA och Städpulsen hade en gemensam omsättning på över 170 miljoner kronor förra året och forsätter kontinuerligt att växa där de levererar rena, säkra och hälsosamma miljöer till sina kunder.

Idag, 45 år senare, är PIMA fortfarne en familjeägd verksamhet, där även andra och tredje generationen är involverad.

– Trots att vi är ett familjeföretag finns alltid ett professionellt förhållningssätt inom företaget. Det finns en värme och gemenskap som jag tror är en stor anledning till att företaget lever vidare 45 år senare, säger barnbarnet och marknadsföraren, Josefine Eriksson.

Pirkko-Liisa utanför huvudkontorets entré i Södertälje. Pressbild

Men Matti och Pirkko-Liisa engagerade inte bara familjemedlemmar utan skapade också jobbmöjligheter och hade långvariga anställda för att driva verksamheten framåt.

Matti hälsa blev sämre under 80-talet, men när han gick bort 1998 var det inte självklart att företaget skulle fortsätta drivas.

– För mig var det en självklarhet att uppfylla de löften som kunderna blivit lovade under perioden när Mattis hälsa blev sämre. Tillsammans med hela PIMA-familjen så höll vi företaget vid liv. Efter att Matti gick bort, har jag och Kari jobbat tillsammans för att förändra och utforma ett företag som inte är sårbart, säger Kimmo Vihtari, M&A, ansvarig för fusioner och förvärv, Serviceföretaget PIMA. 

Med bröderna Kimmo Vihtari ansvarig för fusioner och förvärv samt Kari Vihtari som VD, och med Josefine Eriksson och Samuel Paulander i marknads- och försäljningsrollerna, fortsätter PIMA att vara en passionerad aktör inom lokalvårdsbranschen.
Idag är Pirkko-Liisa, suppleant i företagets olika bolag och betonar att framgången inte enbart beror på familjen, utan även på det dedikerade teamet av långvariga anställda. Hon hoppas att företaget kommer att fortsätta blomstra inom familjen i minst 45 år till.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2023 13:18
Senast uppdaterad: 29 juni 2023 13:18

Kommunen sparkar tjänsteman efter tingsrättsdom

2022_06_kommun

Arkivbild: Alexander Isa

En kommuntjänsteman i Södertälje dömdes nyligen för att ha tagit emot muta i form av speltider och sponsorpengar. Nu har Södertälje kommun valt att avskeda tjänstemannen från sitt arbete, det rapporterar Lt.

I april fälldes tjänstemannen för att ha tagit emot muta i samband med padeltiderna och sponsorpengarna. Däremot friades han från anklagelsen om att ha tagit emot ett padelrack från en annan företagare. Södertälje kommun har nu valt att avskeda den mannen, med motiveringen att han genom sitt agerande ”förbrukat det förtroende som arbetsgivaren måste ha för en medarbetare”.

– Det finns inget förtroende kvar utifrån det som kommit fram under rättegången och förundersökningen, säger Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör, till LT.

Enligt tidningen har Fackförbundet Vision, som företräder mannen, skickat in en tvisteframställan till kommunen och hävdar att avskedet är felaktigt. De kräver också skadestånd för den avskedade tjänstemannen.

Tingsrättens domen överklagas av av tjänstemannens advokat Jacob Lindgren som berättade för Telgenytt att målet innehåller en rad viktiga frågor som behöver svar. I slutet på maj bekräftade hovrätten att de beslutat att granska tingsrättens beslut.

Läs även – Mutfallet tas upp i hovrätten – ”Sista ordet är inte sagt”

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2023 11:32
Senast uppdaterad: 29 juni 2023 11:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors