Företag i fokus:

KRÖNIKA: Hur gör ni ensamstående?

Pex

Foto: Pexels

Alla vet och har hört om att barn ofta är sjuka, och det beror såklart på deras färska immunförsvar som inte hunnit utsättas för alla bakterier.

Den bygger upp en förkylning i taget, men det är inte bara förkylningar som existerar. Virus som sätter sig i stämbanden och orsakar ett falskt krupptillstånd.

Ni vet när barnet hostar så mycket och knappt kan andas, enligt läkarna kan de, att de måste stå ute i kylan/friska luften för att öppna upp stämbanden så de kan andas någorlunda. Alla nätter som barnet hostar och kräker upp slem.

Förkylningsastma har blivit allt vanligare bland barn. Tycker mig höra om det och dess tillstånd, hostan som aldrig slutar i dagar, ibland veckor. Man inhalerar, morgon, kväll, vid behov. Efter en sisådär 10 dagar kan barnet återvända till förskolan. Bara det att telefonen ringer tre dagar senare. Förskolan på tråden. ”Hej, ditt barn har en temp på 38 grader…”. Okej, ny omgång av vab.

Lämna jobbet, på återseende kollegor. Vi syns kanske nästa vecka. Veckorna går och dagarna på jobbet blir få. Man kan ibland räkna hur många närvarande dagar som barnet haft på förskola. 

Inte nog med att man som förälder missar jobb, så kostar det på lönen. Försäkringskassan ifrågasätter vabandet och utbetalar i bästa fall för de dagarna man anmält. Det ligger på minus. Hur ska man klara sig ekonomiskt denna månad?

Alla utgifter blir fler, medicinkostnader, sjukhuskostnader, mindre inkomst och mindre energi. Inkomstunderskott. Energiunderskott. Arbetsnärvarounderskott. Förskoleavgiften tickar på. 

Mitt hjärta brinner för alla ensamstående. Alla som inte bara ska agera mamma och pappa för sina barn. Kanske har de varit med om något traumatiskt, och bär på sorger och ett bagage. Men framförallt de med ett begränsat socialt nätverk. Inget stöd, eller ytterst litet stöd. Måste vara hemma med sitt barn, kriga på för att försörja familjen, köpa det barnet begär eller jämför med kompisarna på skolan. 

En mardröm för många föräldrar. Att inte kunna köpa en julklapp. 

Frågan kvarstår, hur gör ni? Hur får ni det att gå ihop? Månad efter månad. Att finnas där för era barn, försörja dem, ta dem på sina aktiviteter, vårda de vid sjukdom och förgylla deras dagar med kärlek, upplevelser och trygghet. Hur gör ni?

En eloge till er som gör det sekund efter sekund. Minut efter minut. Timme efter timme. Dag efter dag. Månad efter månad. Årligen. All ära åt er. Ni som gör det. 

Läs även – Lågt antal ensamstående pappor i Nykvarn och Södertälje

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 14:49
Senast uppdaterad: 20 november 2022 14:49

Hade 200.000 kronor i bilen – Döms för penningtvätt

Penningtvatt

Foto: Ur polisens förundersökning.

En man i 25-årsåldern stoppades av polisen och påträffades med 200 000 kronor i kontanter i sin bil. Nu har Södertälje tingsrätt dömt mannen för penningtvätt.

Det var i maj förra året som polisen genomförde en operation kallad ”Svepetinsats”, där flera enheter som trafikpolis, polishundar, piketen, polishelikopter och lokalpolisen i Södertälje deltog. Insatsen innefattade kontroller av personer och fordon på olika platser, bland annat i Ronna och Blombacka/Brolunda.

Under insatsen stoppades en Södertäljebo som polisen upplevde vara nervös vilket ledde till att de beslutade att undersöka fordonet närmare. Vid en närmare kontroll hittades stora mängder kontanter på golvet i passagerarsätet och i dörrfacket, cirka 200.000 kronor. Mannen hävdade att pengarna kom från försäljningen av en Rolex-klocka samma dag.

Samma dag genomförde polisen en husrannsakan hemma hos mannen enligt polisens förundersökning.

Polisen i samband med instans förra året. Foto: Arkivbild/Ur polisens förundersökning.

Under rättegången lämnades dock en annan förklaring till var pengarna kom från. Pengarna i fråga var en gemensam besparing mellan mannen och hans föräldrar. Efter ett inbrott i deras bostad hade de kommit överens om att alltid bära med sig pengarna för att säkerställa deras säkerhet i händelse av ett eventuellt nytt inbrott.

Under tisdagen meddelade Södertälje tingsrätt domen.

Mannen döms för penningtvätt, men bedöms som ringa brott. Domen innebär att mannen måste betala 50 dagsböter på 430 kronor, vilket totalt blir 21.500 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 17:55

Larm om brand på industrihotell i Almnäs

Brandkar-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

Räddningstjänsten larmades under tisdagskvällen om en brand i Almnäs. Enligt uppgifter rör det sig om en brand inne på ett industrihotell.

– Det har brunnit inne i byggnaden. Det är lite oklart vad som har brunnit, men någon form av tomma fat, mindre fulla fat eller tomma burkar, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Larmet kom in till SOS Alarm klockan 23:36 och enligt räddningstjänsten inträffade branden inne på ett industrihotell vid Almnäs Park. Flera räddningsenheter ryckte ut till platsen, och enligt uppgifter till Telgenytt var det en omfattande brand.

– Branden är släckt. Vi är fortfarande kvar på platsen för säkerställa så att branden inte spridit sig i konstruktionen, men håller just nu på att avsluta, säger räddningstjänsten.

Det finns inga rapporter om att någon har skadats i samband med branden, men det är för närvarande oklart vad som har orsakat den.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 23:48
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 03:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors