Företag i fokus:

KRÖNIKA: Hur gör ni ensamstående?

Pex

Foto: Pexels

Alla vet och har hört om att barn ofta är sjuka, och det beror såklart på deras färska immunförsvar som inte hunnit utsättas för alla bakterier.

Den bygger upp en förkylning i taget, men det är inte bara förkylningar som existerar. Virus som sätter sig i stämbanden och orsakar ett falskt krupptillstånd.

Ni vet när barnet hostar så mycket och knappt kan andas, enligt läkarna kan de, att de måste stå ute i kylan/friska luften för att öppna upp stämbanden så de kan andas någorlunda. Alla nätter som barnet hostar och kräker upp slem.

Förkylningsastma har blivit allt vanligare bland barn. Tycker mig höra om det och dess tillstånd, hostan som aldrig slutar i dagar, ibland veckor. Man inhalerar, morgon, kväll, vid behov. Efter en sisådär 10 dagar kan barnet återvända till förskolan. Bara det att telefonen ringer tre dagar senare. Förskolan på tråden. ”Hej, ditt barn har en temp på 38 grader…”. Okej, ny omgång av vab.

Lämna jobbet, på återseende kollegor. Vi syns kanske nästa vecka. Veckorna går och dagarna på jobbet blir få. Man kan ibland räkna hur många närvarande dagar som barnet haft på förskola. 

Inte nog med att man som förälder missar jobb, så kostar det på lönen. Försäkringskassan ifrågasätter vabandet och utbetalar i bästa fall för de dagarna man anmält. Det ligger på minus. Hur ska man klara sig ekonomiskt denna månad?

Alla utgifter blir fler, medicinkostnader, sjukhuskostnader, mindre inkomst och mindre energi. Inkomstunderskott. Energiunderskott. Arbetsnärvarounderskott. Förskoleavgiften tickar på. 

Mitt hjärta brinner för alla ensamstående. Alla som inte bara ska agera mamma och pappa för sina barn. Kanske har de varit med om något traumatiskt, och bär på sorger och ett bagage. Men framförallt de med ett begränsat socialt nätverk. Inget stöd, eller ytterst litet stöd. Måste vara hemma med sitt barn, kriga på för att försörja familjen, köpa det barnet begär eller jämför med kompisarna på skolan. 

En mardröm för många föräldrar. Att inte kunna köpa en julklapp. 

Frågan kvarstår, hur gör ni? Hur får ni det att gå ihop? Månad efter månad. Att finnas där för era barn, försörja dem, ta dem på sina aktiviteter, vårda de vid sjukdom och förgylla deras dagar med kärlek, upplevelser och trygghet. Hur gör ni?

En eloge till er som gör det sekund efter sekund. Minut efter minut. Timme efter timme. Dag efter dag. Månad efter månad. Årligen. All ära åt er. Ni som gör det. 

Läs även – Lågt antal ensamstående pappor i Nykvarn och Södertälje

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 14:49
Senast uppdaterad: 20 november 2022 14:49

INSÄNDARE: – ”Vi minns det fruktansvärda torråret 2018”

Tage Gripenstam

Foto: Shamash Oyal.

Vi minns det fruktansvärda torråret 2018 – med stora problem för bland annat vår viktiga livsmedelsproduktion – när blir det likadant igen – 2023?

En ide kom för en tid sedan från några lantbrukare inom ramen för LRF om att återföra renat vatten från Himmerfjärdssverket till naturlandskapet. Idén kom samtidigt som samtalen startade om den nya anslutningen av recipienter bland annat i Hölö tätort till Himmerfjärdsverket. Skälet var bland annat när det nu ska grävas för VA så vore det lämpligt och kostnadseffektivt att samtidigt lägga ned en returledning. Varför ska rent vatten pumpas ut i Himmerfjärden i stället för att komma till nytta genom kontrollerad återförsel till olika delar av naturen. 

Miljö och klimat

Åtgärden är sannolikt bra både för den biologiska mångfalden, klimatet genom minskade koldioxidutsläpp, möjligheter att använda vattnet vid vattenbrist för bevattning och för brandbekämpning. Dessutom bidrar vattensamlingar och ytvatten till att stabilisera grundvattnet. Med andra ord många fördelar med en sådan/a åtgärd/er.

(Annonslänk)

Att återföra vatten på det här sättet (istället för att invänta regnet) är en komplicerad process och innebär stora investeringar som kräver en utredning inför en sannolik vattendom. 

Iden

Det behöver därför göras en gedigen utredning av denna möjlighet, det finns flera intressenter ägarkommuner, lantbruket, brandförsvaret, länsstyrelsen, naturintressen med flera. Vår bedömning är att det vore långsiktiga stora samhällsnyttor, det skulle stärka vår beredskap, gynna naturvärden, livsmedelsproduktionen och den viktiga vattentillgången. Med andra ord värt en större investering. Viktigt är att skicka med att detta inte är en fråga enbart för VA-kollektivet.

Centerpartiet föreslår därför att Södertälje kommun tar initiativ till en utredning för att pröva möjligheten och finansieringen av att återföra renat vatten från Himmerfjärdsverket i naturlandskapet.

För Centerpartiet

Tage Gripenstam,
gruppledare, Centerpartiet 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Lärare riskerar varning – Vägrade säga ”hen” till elev

Waldorf-Solviken

Solvikskolan i Järna. Foto: Creative Commons

En lärare på en Waldorfskola i Järna riskerar att få en varning efter att ha vägrat använda pronomenet ”hen” för en ickebinär elev. Skolinspektionen har lämnat ärendet till Lärarnas ansvarsnämnd och anser att läraren visat sig mindre lämplig att bedriva undervisning genom att bryta mot skolans policy.

Den omskrivna läraren, Selma Gamaleldin, blev avskedad från Waldorfskolan Solvikskolan i Järna efter att ha vägrat kalla en elev för ”hen” på begäran av en av föräldrarna. Händelserna, som utspelades under 2020 och 2021, anmäldes till Diskrimineringsombudsmannen (DO) som beslutade att skolan skulle betala 150 000 kronor i diskrimineringsersättning till eleven.

Läraren – som är engagerad i Kristna värdepartiet – har efter händelsen gått ut i media och försvarat sitt agerade med sin tro och menar att det bara finns två biologiska kön och två pronomen kopplade till dem. Efter en utredning har Skolinspektionen föreslagit en varning för läraren och anser att hennes vägran att använda elevens pronomen under en längre period gör henne mindre lämplig som lärare.

– Det handlar i slutändan om en lärare ska tillerkännas grundläggande mänskliga rättigheter, som religionsfrihet och yttrandefrihet. Även om man inte delar lärarens tro eller inställning bör det vara en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, skriver Skandinaviska Människorättsadvokaterna i ett inlägg på Facebook.

Lärarens juridiska ombud ifrågasätter Skolinspektionens beslut och argumenterar för lärarens grundläggande mänskliga rättigheter, såsom religionsfrihet och yttrandefrihet. De menar att detta är en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, oavsett inställning till lärarens tro.

– Det ska även framhållas att det sjuåriga barnet enligt vår klient aldrig själv uttryckt till läraren att det vill bli kallat något annat än sitt biologiska kön, endast vårdnadshavaren har gett uttryck för detta. Barnet självt har inte hörts i tillräcklig utsträckning, vilket kan strida mot Barnkonventionen, skriver lärarens juridiska ombud.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 15:15
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 11:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors