Företag i fokus:

DEBATT: Boel Godner(S) mörkade sexuella trakasserier för KD

Södertälje kommun

Arkivbild

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) visste att ANDRA kvinnliga kommunanställda drabbats av olämplig beteende från tidigare KD gruppledare David Winerdal åren 2019–2020.

Denna händelse valde Godner att inte meddela Kristdemokraternas ledning om. Varför valde Godner att mörka denna händelse? 

Efter att KD-styrelsen fått ta del av ett dokument från två kvinnliga medarbetare, som rörde bl. a. sexuella trakasserier och mobbning, beslutade styrelsen enhälligt den 15/9–2022 att entlediga Winerdal som gruppledare för partiet. Winerdal är polisanmäld och en utredning om sexuell ofredande pågår.  

Nu erkände Winerdal att det var anklagelser om opassande beteende som gjorde att han fick lämna

Efter att Winerdal blev avsatt gick han först ut i media och sa att han inte visste orsaken till hans entledigande. Senare gick han ut i media och förklarade att entledigandet skett p.g.a. hans ovilja att samarbeta med SD. Nu erkände Winerdal att det var anklagelser om opassande beteende som gjorde att han fick lämna, detta skedde i en intervju med P4 Sveriges Radio den 7/11. Citat

”Länstidningen har tagit del av dokument från KD i Södertälje där David Winerdal anklagas för att oönskat berört en partikamrat och gett henne kommentarer av sexuell natur”

”Jag har fått del av ett dokument av några kollegor där det står om olämpligt uppträdande”  

”Hur tror du att det här kommer att påverka din roll som politiker i Södertälje? 

“Detta har redan påverkat min roll som politiker i Södertälje helt klart på ett väldigt drastiskt sätt. Det var ju utifrån de här sakerna som man avsatte mig som jag inte längre kunde verka i politiken i Södertälje på det sätt som jag gjort tidigare”  

David Winerdal, är anmäld för sexuellt ofredande.

KD-ledningen har sedan entledigandet sagt att orsaken var ett personalärende där Winerdal ska ha betett sig opassande mot två kvinnliga medarbetare. Länstidningen, Aftonbladet och annan media var tidiga med att döma ut KD för att ha kuppat bort David på grund av hans politiska vägval och var således bidragande till svartmålningen av KD och dess företrädare.  

Det är dags att begära en förklaring från Winerdal; varför har han medvetet farit med osanningar?

Det är en anmärkningsvärd tystnad från ledarskribenten i LT, Aftonbladet och Expressen som aktivt bidragit till en felaktig rapportering. Det är dags att begära en förklaring från Winerdal; varför har han medvetet farit med osanningar? Varför har han medvetet lurat media i syfte att vilseleda och undvika skriverier kring hans olämpliga beteende gentemot kvinnliga medarbetare?  

KD har tagit ansvar och entledigat Winerdal som gruppledare. Winerdal är anställd av kommunen och hans chef är kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Trots att detta inte är första gången Winerdal uppträtt olämpligt mot kvinnliga kommunanställda får Winerdal fortsatt förtroende att jobba i stadshuset. Men en tjänsteman som är anklagad för korruption får inte befinna sig i stadshuset då det finns en polisutredning som pågår mot honom.

Gäller inte arbetsrättsliga åtgärder även politiska företrädare? Eller väljer Boel Godner vad som passar henne bäst så hon kan behålla makten till varje pris? Vilka signaler skickar kommunstyrelsens ordförande de kvinnliga kommunanställda när hon agerar så? Att ledarna för S,V,C och MP fortsatt har förtroende för Winerdal är för mig ett stort frågetecken.

Gäller nolltolerans mot opassande beteende bara när det passar dem?   

”Politikers maktbegär får inte gå före frihet, jämställdhet och nolltolerans mot kvinnoförtryck”

Politikers maktbegär får inte gå före frihet, jämställdhet och nolltolerans mot kvinnoförtryck. Många invånare förväntar sig en redogörelse av kommunledningen hur man hanterar sexuella trakasserier.    

I LT den 7/11–2022 kan vi läsa att kommunstyrelsens ordförande Boel Godner Godner (S) själv bekräftar att David Winerdal har under år 2019 och 2020 betet sig olämplig mot andra kvinnliga kommunanställda. Hon fick information från förvaltningen om att en eller två kvinnor hade känt sig obekväma i David Winnerdals sällskap. Det handlade om att han hade kommit för nära kvinnor och kommenterat andras utseende.  Boel Godner (S) har även i en intervju i SvT den 7/11 bekräftat detta. Citat.

Boel Godner om sexuella anklagelserna mot Winerdal: – ”Vi pratade om det här för några år sen” 

Boel Godner påstår då att hon tog ett allvarligt snack med David. Men varför stannade det där? Varför informerades inte KD om detta?   

Frågan är hade Boel Godner använt sig av tyst diplomati och lagt locket på och agerat på samma sätt om det hade varit en politisk gruppledare för ett av oppositionspartierna?  

Vad säger Socialdemokraternas partiledare Magdalena Anderson om kommunstyrelsens ordförande Boel Godners acceptans av medarbetare som återkommande gör sexuella anspelningar mot kvinnliga kommunanställda?  

Robert Halef , Ordförande Kristdemokraterna 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2022 10:45
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Seriekrock på E4 – Flera personer förda till sjukhus

Ambulans

Arkivbild

En stor trafikolycka inträffade på E4 strax utanför Pershagen, där flera fordon kolliderade och fyra personer skadades.

(Annonslänk)

På fredagskvällen vid 19.35-tiden inträffade en stor seriekrock på E4 i södergående riktning nära Aglasjön, strax utanför Pershagen. Flera räddningsenheter, däribland polis och ambulans, ryckte snabbt ut till olycksplatsen för att assistera de inblandade och säkra området.

Olyckan involverade flera fordon, inklusive två personbilar och en lastbil och orsakade betydande trafikstörningar på E4. Fyra personer, alla från personbilarna, rapporteras ha fått lindriga skador och har förts till sjukhus för vård.

I samband med kollisionerna valde lastbilens förare att lämna platsen utan att stanna kvar, vilket resulterade i en polisanmälan om smitning från trafikolycka.

Polisen arbetar nu med att utreda händelsen närmare, inklusive att söka efter den smitande lastbilsföraren.

Foto: Daniel Ekendahl

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 22:09

Södertäljebo häktad efter stor narkotikaräd

Polis

Arkivbild

En person från Södertälje är bland de häktade efter ett stort narkotikatillslag i Stockholm, det rapporterar LT.

I ett omfattande tillslag mot en adress i Älvsjö, som ägde rum den 31 januari, greps tre misstänkta personer. De gripna, två män och en kvinna, är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott.

Bland de gripna finns en person från Södertälje, som nu sitter häktad, rapporterar LT. Även en 24-årig kvinna från Stavsnäs och en 31-årig man från Årsta greps, men den sistnämnda blev inte häktad.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 20:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors