Företag i fokus:

DEBATT: Boel Godner(S) mörkade sexuella trakasserier för KD

Södertälje kommun

Arkivbild

Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) visste att ANDRA kvinnliga kommunanställda drabbats av olämplig beteende från tidigare KD gruppledare David Winerdal åren 2019–2020.

Denna händelse valde Godner att inte meddela Kristdemokraternas ledning om. Varför valde Godner att mörka denna händelse? 

Efter att KD-styrelsen fått ta del av ett dokument från två kvinnliga medarbetare, som rörde bl. a. sexuella trakasserier och mobbning, beslutade styrelsen enhälligt den 15/9–2022 att entlediga Winerdal som gruppledare för partiet. Winerdal är polisanmäld och en utredning om sexuell ofredande pågår.  

Nu erkände Winerdal att det var anklagelser om opassande beteende som gjorde att han fick lämna

Efter att Winerdal blev avsatt gick han först ut i media och sa att han inte visste orsaken till hans entledigande. Senare gick han ut i media och förklarade att entledigandet skett p.g.a. hans ovilja att samarbeta med SD. Nu erkände Winerdal att det var anklagelser om opassande beteende som gjorde att han fick lämna, detta skedde i en intervju med P4 Sveriges Radio den 7/11. Citat

”Länstidningen har tagit del av dokument från KD i Södertälje där David Winerdal anklagas för att oönskat berört en partikamrat och gett henne kommentarer av sexuell natur”

”Jag har fått del av ett dokument av några kollegor där det står om olämpligt uppträdande”  

”Hur tror du att det här kommer att påverka din roll som politiker i Södertälje? 

“Detta har redan påverkat min roll som politiker i Södertälje helt klart på ett väldigt drastiskt sätt. Det var ju utifrån de här sakerna som man avsatte mig som jag inte längre kunde verka i politiken i Södertälje på det sätt som jag gjort tidigare”  

David Winerdal, är anmäld för sexuellt ofredande.

KD-ledningen har sedan entledigandet sagt att orsaken var ett personalärende där Winerdal ska ha betett sig opassande mot två kvinnliga medarbetare. Länstidningen, Aftonbladet och annan media var tidiga med att döma ut KD för att ha kuppat bort David på grund av hans politiska vägval och var således bidragande till svartmålningen av KD och dess företrädare.  

Det är dags att begära en förklaring från Winerdal; varför har han medvetet farit med osanningar?

Det är en anmärkningsvärd tystnad från ledarskribenten i LT, Aftonbladet och Expressen som aktivt bidragit till en felaktig rapportering. Det är dags att begära en förklaring från Winerdal; varför har han medvetet farit med osanningar? Varför har han medvetet lurat media i syfte att vilseleda och undvika skriverier kring hans olämpliga beteende gentemot kvinnliga medarbetare?  

KD har tagit ansvar och entledigat Winerdal som gruppledare. Winerdal är anställd av kommunen och hans chef är kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Trots att detta inte är första gången Winerdal uppträtt olämpligt mot kvinnliga kommunanställda får Winerdal fortsatt förtroende att jobba i stadshuset. Men en tjänsteman som är anklagad för korruption får inte befinna sig i stadshuset då det finns en polisutredning som pågår mot honom.

Gäller inte arbetsrättsliga åtgärder även politiska företrädare? Eller väljer Boel Godner vad som passar henne bäst så hon kan behålla makten till varje pris? Vilka signaler skickar kommunstyrelsens ordförande de kvinnliga kommunanställda när hon agerar så? Att ledarna för S,V,C och MP fortsatt har förtroende för Winerdal är för mig ett stort frågetecken.

Gäller nolltolerans mot opassande beteende bara när det passar dem?   

”Politikers maktbegär får inte gå före frihet, jämställdhet och nolltolerans mot kvinnoförtryck”

Politikers maktbegär får inte gå före frihet, jämställdhet och nolltolerans mot kvinnoförtryck. Många invånare förväntar sig en redogörelse av kommunledningen hur man hanterar sexuella trakasserier.    

I LT den 7/11–2022 kan vi läsa att kommunstyrelsens ordförande Boel Godner Godner (S) själv bekräftar att David Winerdal har under år 2019 och 2020 betet sig olämplig mot andra kvinnliga kommunanställda. Hon fick information från förvaltningen om att en eller två kvinnor hade känt sig obekväma i David Winnerdals sällskap. Det handlade om att han hade kommit för nära kvinnor och kommenterat andras utseende.  Boel Godner (S) har även i en intervju i SvT den 7/11 bekräftat detta. Citat.

Boel Godner om sexuella anklagelserna mot Winerdal: – ”Vi pratade om det här för några år sen” 

Boel Godner påstår då att hon tog ett allvarligt snack med David. Men varför stannade det där? Varför informerades inte KD om detta?   

Frågan är hade Boel Godner använt sig av tyst diplomati och lagt locket på och agerat på samma sätt om det hade varit en politisk gruppledare för ett av oppositionspartierna?  

Vad säger Socialdemokraternas partiledare Magdalena Anderson om kommunstyrelsens ordförande Boel Godners acceptans av medarbetare som återkommande gör sexuella anspelningar mot kvinnliga kommunanställda?  

Robert Halef , Ordförande Kristdemokraterna 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2022 10:45
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Lämnar Telge för hotellkedjan – ”Det är ett drömjobb”

Foto: Stadsrum/Wynn hotell

Anna Rosang rekryterades till det tidigare kommunägda Telge Energi som marknadschef 2021. Tre år senare lämnar hon sin position inom företaget för att anta en ny chefsroll hos Winn Hotel Group, koncernen som ska driva Marenhotellet.

Anna Rosang, som tidigare innehaft en ledande position inom Telge koncernen, har nu officiellt tillträtt som Chief Commercial Officer hos Winn Hotel Group. Rosang, med över 15 års erfarenhet av ledande roller inom digitalisering och e-handel, har en gedigen karriär bakom sig inklusive nyckelpositioner hos ODEON Cinemas Group och Filmstaden. Hennes expertis inom digital kundrelation och försäljning har varit avgörande för hennes tidigare framgångar.

– Anna Rosangs gedigna erfarenhet av digital affärsutveckling, varumärken och försäljning i kombination med Winns förmåga att driva hotell är en förutsättning för att vi ska nå vårt mål om att dubbla omsättningen inom fem år, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Marenprojektet väntas stå klart 2025. Foto. Stadsrum

Winn Hotel Group, som äger projektet för det nya Clarion-hotellet med 184 rum i centrala Södertälje, planerar att dubbla sin omsättning från 700 miljoner till 1,4 miljarder inom de närmaste fem åren. Denna ambitiösa tillväxtstrategi inkluderar betydande investeringar i både befintliga och nya hotellanläggningar samt en fokuserad satsning på digital försäljning och förbättring av gästresan.

– Inom de fem närmsta åren ska Winn därför investera 800 miljoner kronor, där hälften går till att renovera, bygga ut och bygga spa på befintliga hotell samt hälften till att bygga flera nya destinationshotell på attraktiva lägen, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Anna Rosang lämnar positionen som marknadschef på Telge energi.
I sin nya roll hos Winn Hotel Group kommer Rosang att leda utvecklingen av den nya kommersiella funktionen, med ett övergripande ansvar för att säkra framgången i bolagets satsningar. Detta kommer bland annat att innefatta utvecklingen av digital försäljning och en förbättrad digital gästupplevelse.

– Att jobba med digitalisering av hotellbranschen är som att komma hem ­– det är ett drömjobb. Jag har mycket att bidra med och ambitiösa mål om starka resultat. Förutom digitalisering och e-handel brinner jag för varumärken och försäljning, säger Anna Rosang, Chief Commercial Officer för Winn Hotel Group.

Med Rosangs omfattande erfarenhet och ledarskap ser Winn Hotel Group fram emot att nå sina ambitiösa mål, inklusive lanseringen av det nya Clarion-hotellet i Södertälje, planerat att öppna i slutet av 2025.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 15:50
Senast uppdaterad: 8 februari 2024 15:50

DEBATT: NPF-anpassa våra skolor i större utsträckning

Anna Syr

Anna Syrjänen. Gruppledare, Kristdemokraterna. Foto: Liza Simonsson

Svar på insändare: Lärandet får inte anpassas bort

Jag minns min skolgång på 90-talet. Även om den ägde rum i Finland och inte i Sverige så finns det både likheter och skillnader. Jag tänker ofta på de mer utmanande eleverna i klassrummet, som de stökiga killarna.

Jag tänker på en tjej med en fysisk funktionsnedsättning, som tvingades gå runt skolbyggnaden under varje idrottslektion. Jag tänker också på mig själv, som hade svårt att somna på nätterna och fick rådet att sjunga godnatt visor i mitt huvud för att hitta lugn.

Jag behövde mer stöd och hjälp än bara enkla råd från min lärare. Satu, som var tvungen att promenera runt skolbyggnaden, krävde mer meningsfulla och anpassade idrottslektioner, medan de stökiga killarna var i behov av ett individuellt anpassat stöd för sin skolgång.

”Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag”

Liberalernas Metin Hawsho längtar i ett inlägg efter bättre eller kanske svunna tider. Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag, till exempel disciplin och respekt för läraren. Men det jag är glad över nu är att vi ser varje individ och gör anpassningar för att varje unikt barn ska få det stöd det behöver. Att arbeta enskilt med en vuxen i ett separat rum är en anpassning. Att gå till biblioteket i mindre grupper är en annan. Det känns som att Hawsho blandar ihop äpplen och päron när han identifierar just ”anpassningar” som ett problem, när problemet egentligen ligger någon annanstans.

(Annonslänk)

Jag tycker inte att vi gör tillräckligt idag, utan måste satsa på anpassningar i större utsträckning. Kristdemokraterna anser att alla skolor i Södertälje bör vara anpassade för NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). En NPF-anpassad skola innebär bland annat att man inte behöver ha en specifik diagnos för att få tillgång till olika hjälpmedel och att alla som arbetar på skolan har goda kunskaper om NPF.

Att vara inriktad mot NPF handlar om att tänka om och använda resurserna på bästa möjliga sätt. Här är bemötande och förståelse nyckelbegrepp. Fysiska anpassningar i klassrummet kan vara ergonomiska stolar med fjädring, justerbara ståbord, avskärmade arbetsplatser och inbjudande säckstolar. Lärare på en NPF-anpassad skola har generellt en väl synlig lektionsplan på tavlan, där syftet med varje uppgift förklaras, inklusive tydlig inledning, avslutning och redovisning av arbetsområdet.

Vad är det egentligen i ovannämnda anpassningar som ”anpassar bort” lärandet enligt Liberalerna?

Anna Syrjänen
Gruppledare, Kristdemokraterna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 13:37
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors