Företag i fokus:

Nu är det slut på ”Fejkreor” och falska kundrecensioner

Sale

Foto/Bild: Sora Shimazaki.

Nu är det slut på ”fejkreor” och falska kundrecensioner när nya lagändringar träder i kraft den 1 september 2022.

Ändringarna kommer från regelpaketet ”Ett moderniserat konsumentskydd” där syftet är att skydda konsumenter mot exempelvis falska reor där priset bland annat höjs innan det rabatteras.

Totalt ändras fyra lagar för att anpassas till den digitala konsumentmarknaden som följer ett EU-direktiv och införts i svensk rätt. 

Om företag bryter reglera kan dyra böter tillkomma på uppemot fyra procent av företagets årsomsättning under föregående år i avgift. Företag som bryter mot reglerna riskerar även sanktionsavgifter vid vissa överträdelser av avtalsvillkorslagen.

Foto/Bild: Karolina Grabowska.

Här är några av de viktigaste ändringarna:

  • Stopp för ”fejkreor” – En ny bestämmelse i prisinformationslagen kräver att företaget ska skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av det nya nedsatta priset.
  • Krav på transparens för kundrecensioner – Om företagen lyfter fram kundrecensioner måste de även berätta om, och i så fall hur, de säkerställer att recensionen kommer från någon som faktiskt använt produkten. 
  • Reglering av andrahandsförsäljning av evenemangsbiljetter – Det blir inte längre tillåtet att med hjälp av datorprogram köpa upp stora mängder konsert- eller evenemangsbiljetter för att sedan sälja dem vidare, när begränsningar finns om hur många biljetter var och en får köpa.
  • Tydligare vem man e-handlar från – köper du något på nätet så måste det framgå tydligt vem du ingår avtal med och vilka regler som då gäller. Det innebär till exempel att vissa e-handlare måste uppge att de endast förmedlar köpet mellan dig och en annan leverantör och informera om till vem du ska reklamera till.

Den nya lagen träder i kraft på torsdag, den 1 september 2022.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2022 10:44
Senast uppdaterad: 22 november 2022 10:55

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors